Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka z ewaluacją wyników kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-DEW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka z ewaluacją wyników kształcenia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina. Procesy społeczne w klasie; integracja klasy szkolnej. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. Cele kształcenia – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Treści nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Modele lekcji. Sztuka prowadzenia lekcji. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie. Środki dydaktyczne. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące, a efektywność nauczania. Wewnątrzszkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Edukacyjna wartość dodana.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.

Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.

Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne.

Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela.

Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną.

Rozumie i wyjaśnia pojęcia: nauczanie, uczenie się, kształcenie, cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne; program ukryty szkoły.

Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby egzaminów zewnętrznych, zagadnienia związane z przygotowaniem ucznia do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

Rozumie i opisuje filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych oraz charakteryzuje te orientacje.

Opisuje sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk (psychologia, socjologia, filozofia).

Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury nadzoru pedagogicznego w polskim systemie oświaty. Opisuje ustawowo określone obszary ewaluacji działalności edukacyjnej.

Charakteryzuje zagadnienie lekcji, zna modele lekcji, style i techniki pracy z uczniami, środki dydaktyczne.

Umiejętności

Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.

Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.

Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę.

Potrafi zaplanować pracę ze zdolnym uczniem przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym.

Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej.

Konstruuje prosty konspekt zajęć.

Trafnie dobiera metody, formy, środki i treści dydaktyczne do założonych celów dydaktycznych – potrafi dostosować metody i formy pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować wewnętrzne badanie ewaluacyjne, dokonać oceny pracy ucznia.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, związanych z planowaniem zajęć.

Poddaje krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie, działa na rzecz poprawy pracy placówki oświatowej, w poczuciu odpowiedzialności za dobro uczniów.

Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

W odniesieniu do wykładów

Opis egzaminu/zaliczenia

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

W odniesieniu do ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Kolokwium (test)

Pełny opis:

Treści wykładów

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii.

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów.

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce.

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia.

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Ćwiczenia:

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody nauczania i uczenia się.

3. Środki dydaktyczne.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady dydaktyczne.

6. Projektowanie zajęć.

7. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące.

8. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Wykład

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody nauczania i uczenia się.

3. Środki dydaktyczne.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady dydaktyczne.

6. Projektowanie zajęć.

7. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów kształcenia/Warunki zaliczenia przedmiotu

W odniesieniu do wykładów

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

W odniesieniu do ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Kolokwium (test)

Pełny opis:

Treści wykładów

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii.

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów.

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce.

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia.

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Ćwiczenia:

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody nauczania i uczenia się.

3. Środki dydaktyczne.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady skutecznej edukacji.

6. Projektowanie zajęć.

7. Ewaluacja wyników kształcenia.

8. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca:

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- metoda stacji uczenia się

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów kształcenia/Warunki zaliczenia przedmiotu

Wykład

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Cele kształcenia.

2. Projektowanie zadań dydaktycznych.

3. Metody kształcenia.

4. Środki dydaktyczne.

5. Formy organizacji kształcenia.

6. Zasady nauczania.

7. Projektowanie zajęć.

8. Ewaluacja wyników kształcenia. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- metoda stacji uczenia się

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia wykładów:

Egzamin pisemny - test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę wykładów

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć

Pełny opis:

WYKŁADY

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.

2. Założenia współczesnej dydaktyki. Modele współczesnej szkoły.

3. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą.

4. Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Koncepcja wielostronnego nauczania W. Okonia.

5. Nauczanie w klasie zróżnicowanej w zakresie możliwości edukacyjnych. Praca z uczniem zdolnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

6.Planowanie pracy dydaktycznej. Ewaluacja osiągnięć uczniów: sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Dylematy i błędy oceniania.

ĆWICZENIA

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody kształcenia.

3. Formy organizacyjne kształcenia.

4. Zasady kształcenia.

5. Środki dydaktyczne.

6. Projektowanie zajęć (konspekt).

7. Ewaluacja wyników kształcenia.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Davis, R.H. i in. (1983). Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: PWN.

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15h

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć

Pomiar efektów kształcenia:

Egzamin pisemny - test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę wykładów

Pełny opis:

Treść wykładów:

1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa. Zadania dydaktyki współczesnej. Elementy struktury systemu dydaktyczno-wychowawczego (proces kształcenia, cele i treści kształcenia, metody nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne, formy organizacyjne kształcenia i wychowania)

2. Paradygmaty dydaktyki współczesnej. Charakterystyka wybranych modeli dydaktyki (dydaktyka normatywna, dydaktyka humanistyczna, dydaktyka konstruktywistyczna, dydaktyka krytyczna)

3. Problem ładu i dyscypliny w klasie. Indywidualizacja kształcenia: sposoby indywidualizowania; ryzyko etykietowania; ukryta pedagogia

4. Ewaluacja i ocenianie szkolne: pojęcie, rodzaje. Błędy i dylematy oceniania

Treść ćwiczeń:

1. Edukacja skuteczna, czyli jaka? Wybrane zasady efektywnej edukacji

2. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie

3. Metody kształcenia i środki dydaktyczne

4. Projektowanie zadań dydaktycznych: modele, implementacja

5. Formy organizacyjne kształcenia

6. Projektowanie zajęć (konspekt)

7. Ocena i ocenianie wyników kształcenia. Etyka oceniania

Literatura:

D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teoria o praktyce.

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metoda stacji uczenia się

- metody oparte na działaniu praktycznym

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 45h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15h

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosława Lach, Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)