Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Test wielokrotnego wyboru (aplikacja FORMS), obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów |
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Orzekanie o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej; idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania; Diagnoza i wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi. Ma usystematyzowaną, pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki. specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych. Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o prawidłowościach i zaburzeniach rozwoju biologicznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością. Umiejętności Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień w różnych kręgach odbiorców na tematy dotyczące różnych zagadnień z obszaru pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna, praca w grupach, pokaz filmu/fragmentów filmów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 w + 15 ćw=45h Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:20h Przygotowanie do egzaminu: 15h Inne formy:15h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 Zajęcia odbywają się zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae3590bef68fd4da89cd87bcd9cc9e31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=70c6d3a8-ca7f-427c-b3f0-52d41c05836e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska, Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Test wielokrotnego wyboru (aplikacja FORMS), obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów |
|
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Orzekanie o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej; idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania; Diagnoza i wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009. 2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003. 3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. 4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009 5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000. 6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009 Literatura dodatkowa: 1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999. 2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007. 3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008. 4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2005 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
Wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna, praca w grupach, pokaz ffragmentów filmów. Zajęcia odbywają się zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae3590bef68fd4da89cd87bcd9cc9e31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=70c6d3a8-ca7f-427c-b3f0-52d41c05836e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 w + 15 ćw=45h Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:20h Przygotowanie do egzaminu: 15h Inne formy:15h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.