Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-NRN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie – definicje i funkcje rodziny. Podstawowe pojęcia rodziny i niepełnosprawności Fakty demograficzne o rodzinie w Polsce Statystyki dotyczące niepełnosprawności w Polsce Zaburzenia funkcjonowania wynikające z różnych z niepełnosprawności Niepełnosprawni w rodzinie - dzieci, rodzice Rodzina w ujęciu systemowym. Koncepcja solidarności rodzinnej Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie - funkcjonowanie rodziny i system wsparcia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o dziedzinie akademickiej: nauki o rodzinie, wskazuje jej najważniejsze obszary teoretyczno-empiryczne i podejmowane zagadnienia związane z niepełnosprawnością. Ma pogłębioną wiedzę o środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, postawach rodzicielskich wobec osób z niepełnosprawnością, problemach rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, procesie umacniania rodzin (empowerment). Ma pogłębioną wiedzę o koncepcjach, systemach i funkcjach systemów wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zna indywidualną i społeczną sytuację tych rodzin. Umiejętności Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów zachodzących w życiu rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością. Potrafi interpretować złożone zjawiska społeczne związane z niepełnosprawnością w kontekście życia rodzinnego. Potrafi wykorzystywać wiedzę z obszaru nauk o rodzinie w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych osób z niepełnosprawnością, potrzeb ich środowiska życia oraz projektować i realizować zadania badawcze w tym zakresie. Umie wyciągać właściwe wnioski z badań nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością i tekstów teoretycznych. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego. W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej na problemy życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.