Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia w orientacji humanistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-MOH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia w orientacji humanistycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Geneza i cechy charakterystyczne jakościowych procedur badawczych.

Warunki doboru i poprawności prowadzenia jakościowych procedur badawczych.

Metody doboru próby badawczej oraz zbierania jakościowych materiałów empirycznych.

Analiza i interpretacja materiału w badaniach jakościowych (zasady porządkowania i interpretacji).

Normy i zasady etyczne w badaniach jakościowych.

Zalety i wady badań jakościowych. Możliwości prowadzenia badań komplementarnych.

Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej.

Pełny opis:

Wykład 1 i ćwiczenia 1: (zajęcia zdalne, 21.04.2020): Zajęcia wprowadzające, omówienie tematów, lektur, zasad zaliczenia przedmiotu.

Wykład 2: Wywiad (zajęcia zdalne, 28.04.2020)

Treści szczegółowe: definicje i rodzaje wywiadów, zogniskowany wywiad grupowy (badania fokusowe), wywiad indywidualny, wywiad biograficzny; procedura przygotowania wywiadu: metody doboru próby badawczej, lokalizacja, scenariusz badania, kodowanie danych z wywiadu, zasady porządkowania danych. Wartość danych pochodzących z wywiadu.

Ćwiczenia 2: Analiza danych biograficznych wg. założeń teorii ugruntowanej: gromadzenie danych, kodowanie, pobieranie próbek i zasada nasycenia, rekonstruowanie teorii.

Literatura:

Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698.

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia

Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.

Wykład 3: Krytyczna analiza dyskursu (zajęcia zdalne, 05.05.2020)

Treści szczegółowe: definicje i opis metody, gromadzenie danych do analizy, zasady porządkowania danych; jakiego rodzaju tematy wpisują się w badania dyskursywne?

Ćwiczenia 3: Analiza dyskursu wokół protestów rodziców osób niepełnosprawnościami. Przykłady zagadnień badawczych, aktorzy oraz kontekst społeczny dyskursu.

Literatura:

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia

Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.

Wykład 4: Badania intersekcjonalne (zajęcia zdalne, 12.05.2020)

Treści szczegółowe: teoria intersekcjonalności wobec złożoności tożsamości; przykłady i uzasadnienia zastosowanie teorii intersekcjonalnej w wybranych badaniach społecznych

Ćwiczenia 4: Jakie uzasadnienie ma krzyżowanie ze sobą różnych statusów: wiek, płeć, rasa, pochodzenie etniczne, klasa, status socjoekonomiczny, wykształcenie, wyznanie religijne, orientacja seksualna, sprawność lub niepełnosprawność (fizyczna/intelektualna), miejsce zamieszkania, przynależność do kultur/subkultur, relacje rodzinne

Literatura:

Struzik, J. (2014). Seksualność intersekcjonalnie. Spotkania, dyskusje, badania. Studia socjologiczne, 4(215): 235-253.

Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia

Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.

Wykład 5: Normy i zasady etyczne w badaniach jakościowych (19.05.2020)

Treści szczegółowe: przeprowadzanie badań z grupami wrażliwymi, uzyskiwanie zgody na badania, badania partycypacyjne, badacz bez niepełnosprawności wobec zjawiska niepełnosprawności, narracja władzy, badania w instytucjach, ochrona tożsamości badanych, praca nad relacjami w zespole badawczym, niejednoznaczność roli badacza, kontrowersyjne tematy.

Ćwiczenia 5: Omówienie dylematów etycznych w wybranych badaniach jakościowych.

Literatura:

Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39.

Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4).

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia

Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.

Wykład 6: Wiarygodność badań jakościowych. Badania jakościowe a ilościowe - wykluczenie, koegzystencja czy współpraca? (26.05.2020)

Treści szczegółowe: Trafność i rzetelność badań jakościowych. Badania jakościowe vs ilościowe.

Ćwiczenia 6: Jak zwiększać rzetelność i trafność badań jakościowych, praca

Literatura:

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia

Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami.

Wykład 7 i ćwiczenia 7: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (02.06.2020)

Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach.

Wykład 8 i ćwiczenia 8: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (09.06.2020) Zaliczenie przedmiotu

Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach.

Literatura:

Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39.

Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698.

Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4).

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Struzik, J. (2014). Seksualność

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna genezę i cechy charakterystyczne humanistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych.

Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz jakościowych: kryteria doboru badań jakościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych.

Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością.

Umiejętności

Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań jakościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością.

Przedstawia założenia koncepcyjne jakościowych strategii badawczych.

Kompetencje społeczne

Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach – dopuszczana jest jedna nieobecność w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie omawiana z prowadzącym.

Praca na zajęciach – przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanych lektur i aktywne uczestnictwo w seminaryjnych dyskusjach, wyrażanie opinii, wątpliwości, zdawanie pytań, komentowanie głosów innych (w tym autorów tekstów).

Dodatkowe prace i zadania – przygotowanie i zaprezentowanie wybranych badań jakościowych (analiza krytyczna).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)