Metodologia w orientacji humanistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-MOH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia w orientacji humanistycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Geneza i cechy charakterystyczne jakościowych procedur badawczych. Warunki doboru i poprawności prowadzenia jakościowych procedur badawczych. Metody doboru próby badawczej oraz zbierania jakościowych materiałów empirycznych. Analiza i interpretacja materiału w badaniach jakościowych (zasady porządkowania i interpretacji). Normy i zasady etyczne w badaniach jakościowych. Zalety i wady badań jakościowych. Możliwości prowadzenia badań komplementarnych. Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. |
Pełny opis: |
Wykład 1 i ćwiczenia 1: (zajęcia zdalne, 21.04.2020): Zajęcia wprowadzające, omówienie tematów, lektur, zasad zaliczenia przedmiotu. Wykład 2: Wywiad (zajęcia zdalne, 28.04.2020) Treści szczegółowe: definicje i rodzaje wywiadów, zogniskowany wywiad grupowy (badania fokusowe), wywiad indywidualny, wywiad biograficzny; procedura przygotowania wywiadu: metody doboru próby badawczej, lokalizacja, scenariusz badania, kodowanie danych z wywiadu, zasady porządkowania danych. Wartość danych pochodzących z wywiadu. Ćwiczenia 2: Analiza danych biograficznych wg. założeń teorii ugruntowanej: gromadzenie danych, kodowanie, pobieranie próbek i zasada nasycenia, rekonstruowanie teorii. Literatura: Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698. Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami. Wykład 3: Krytyczna analiza dyskursu (zajęcia zdalne, 05.05.2020) Treści szczegółowe: definicje i opis metody, gromadzenie danych do analizy, zasady porządkowania danych; jakiego rodzaju tematy wpisują się w badania dyskursywne? Ćwiczenia 3: Analiza dyskursu wokół protestów rodziców osób niepełnosprawnościami. Przykłady zagadnień badawczych, aktorzy oraz kontekst społeczny dyskursu. Literatura: Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami. Wykład 4: Badania intersekcjonalne (zajęcia zdalne, 12.05.2020) Treści szczegółowe: teoria intersekcjonalności wobec złożoności tożsamości; przykłady i uzasadnienia zastosowanie teorii intersekcjonalnej w wybranych badaniach społecznych Ćwiczenia 4: Jakie uzasadnienie ma krzyżowanie ze sobą różnych statusów: wiek, płeć, rasa, pochodzenie etniczne, klasa, status socjoekonomiczny, wykształcenie, wyznanie religijne, orientacja seksualna, sprawność lub niepełnosprawność (fizyczna/intelektualna), miejsce zamieszkania, przynależność do kultur/subkultur, relacje rodzinne Literatura: Struzik, J. (2014). Seksualność intersekcjonalnie. Spotkania, dyskusje, badania. Studia socjologiczne, 4(215): 235-253. Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami. Wykład 5: Normy i zasady etyczne w badaniach jakościowych (19.05.2020) Treści szczegółowe: przeprowadzanie badań z grupami wrażliwymi, uzyskiwanie zgody na badania, badania partycypacyjne, badacz bez niepełnosprawności wobec zjawiska niepełnosprawności, narracja władzy, badania w instytucjach, ochrona tożsamości badanych, praca nad relacjami w zespole badawczym, niejednoznaczność roli badacza, kontrowersyjne tematy. Ćwiczenia 5: Omówienie dylematów etycznych w wybranych badaniach jakościowych. Literatura: Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39. Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4). Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami. Wykład 6: Wiarygodność badań jakościowych. Badania jakościowe a ilościowe - wykluczenie, koegzystencja czy współpraca? (26.05.2020) Treści szczegółowe: Trafność i rzetelność badań jakościowych. Badania jakościowe vs ilościowe. Ćwiczenia 6: Jak zwiększać rzetelność i trafność badań jakościowych, praca Literatura: Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Materiały dla studentów: prezentacja z zajęć, literatura na zajęcia Zadanie dla studentów: Zapoznanie się z przesłanymi materiałami. Wykład 7 i ćwiczenia 7: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (02.06.2020) Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach. Wykład 8 i ćwiczenia 8: Doniesienia z badań jakościowych – zapoznanie się z przykładowymi badaniami realizowanymi w metodologii jakościowej. Zalety i wady badań jakościowych. (09.06.2020) Zaliczenie przedmiotu Zadanie dla studentów: Krytyczna analiza wybranego badania jakościowego: prezentacja na forum, dyskusja o wadach i zaletach. |
Literatura: |
Ciuk, S., Latusek-Jurczak, D. (2012). Etyka w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejście i teorie (tom 1), s. 23-39. Kroll, T., Barbour, R., Harris, J. (2007). Using Focus Groups in Disability Research. Qualitative Health Research, 17(5), 690-698. Niedbalski, J. (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15(4). Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Struzik, J. (2014). Seksualność |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna genezę i cechy charakterystyczne humanistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych. Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz jakościowych: kryteria doboru badań jakościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych. Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością. Umiejętności Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań jakościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością. Przedstawia założenia koncepcyjne jakościowych strategii badawczych. Kompetencje społeczne Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach – dopuszczana jest jedna nieobecność w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie omawiana z prowadzącym. Praca na zajęciach – przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanych lektur i aktywne uczestnictwo w seminaryjnych dyskusjach, wyrażanie opinii, wątpliwości, zdawanie pytań, komentowanie głosów innych (w tym autorów tekstów). Dodatkowe prace i zadania – przygotowanie i zaprezentowanie wybranych badań jakościowych (analiza krytyczna). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.