Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-PNE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Integracja i inkluzja. Dziecko z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie w szkole. Dzieci zaniedbane i pozbawione opieki. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Dziecko zdolne. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się - przyczyny, przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia). Diagnoza nauczycielska ─ techniki diagnostyczne w pedagogice. Przezwyciężanie trudności w uczeniu się. Trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności (np. językowych, arytmetycznych) i sposoby ich przezwyciężania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej. Ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności oraz charakteryzuje społeczny aspekt niepełnosprawności. Ma wiedzę w zakresie edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Ma wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej. Umiejętności Potrafi zinterpretować związek między wartościami i poziomem organizacji społecznego środowiska rozwoju a orientacją temporalną. Potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych. Potrafi zaprezentować uwarunkowania stylu życia w okresie od dzieciństwa po późną dorosłość. Diagnozuje potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia. Potrafi adekwatnie do sytuacji i do potrzeb uczniów dobierać, tworzyć i dostosowywać materiały i środki, w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Posiada umiejętność projektowania i realizacji zindywidualizowanego programu kształcenia i wychowania. Posiada umiejętność pracy z uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając ich uzdolnienia poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów. Kompetencje społeczne Ma świadomość obciążeń, zasobów osobistych i zasobów społecznych. Ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. Jest gotów do budowania wzajemnego zaufania między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) ucznia, posiada kompetencje umożliwiające włączanie ich w działania sprzyjające efektywnemu nauczaniu. Ma kompetencje do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka. Jest gotowy do pracy w zespole – poprzez nawiązywanie umiejętnej współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkolną i lokalną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot 1. Zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi; narzędzie testujące: aplikacja Forms) Terminy kolokwiów: 30.03.2021 r.; 18.05.2021 r. 2. Przygotowanie trzech prac zaliczeniowych: - scenariusz zajęć reedukacyjnych według metody baśniowych spotkań dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (praca grupowa; termin oddania: 23.03.2021 r.); - projekt edukacyjny (praca grupowa; termin oddania: 04.05.2021 r.); - mapa myśli (praca indywidualna; termin oddania: 11.05.2021 r.) 3. Udokumentowanie wykonania dziesięciu ćwiczeń tematycznych do zrealizowanych tematów zajęć (prace domowe). 4. Aktywna obecność podczas ćwiczeń (praca grupowa/indywidualna) udokumentowana poprzez „Ankietę obecności” (aplikacja Forms). |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych 1. Zajęcia organizacyjne • wprowadzenie w tematykę ćwiczeń z zakresu „Psychospołecznych aspektów niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych” • organizacja pracy podczas ćwiczeń z wykorzystaniem narzędzi edukacji zdalnej (aplikacja Teams) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie • definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych • definicja rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego • dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się • zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi • prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb • edukacyjnych dzieci 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 4. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 6. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu • deficyty komunikacyjne w zespole Aspergera • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych • objawy szczególnych uzdolnień (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (dostosowanie organizacji nauczania, dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych) 8. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym • geneza i istota metody projektów • charakterystyka metody (definicje, rodzaje projektów, wady i zalety metody projektów) • dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektów (kształcenie wielostronne, walory edukacyjne i wychowawcze, rozwój indywidualnych zainteresowań) • projekt edukacyjny w praktyce (czynności nauczyciela i ucznia, etapy realizacji zadania metodą projektów) • przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych 9. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 10. Ćwiczenia reedukacyjne – uczeń z dysleksją • dysleksja w strategiach myślenia (Jak myśli uczeń z dysleksją?) • dysleksja w strategiach uczenia się (Jak uczy się uczeń z dysleksją?) • samoocena i pozycja społeczna ucznia z dysleksją 11. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym • definicje: niedostosowanie społeczne/zagrożenie niedostosowaniem społecznym • objawy niedostosowania społecznego/zagrożenia niedostosowaniem społecznym (młodszy i starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminacyjne) 12. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym • składniki treningu zastępowania agresji (ART); zasady wdrażania treningu • trening behawioralny umiejętności społecznych • trening kontroli złości • wnioskowanie moralne; motywacja; opór członka grupy • wzmacnianie generalizacji wykonania • ocena efektywności treningu ART. 13. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 14. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo • definicje: biblioterapia/bajko – terapia • terapeutyczne oddziaływanie literatury • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń • bajki terapeutyczne (relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne) 15. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio • uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych • uczeń z autyzmem – analiza indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) • portfolio – podsumowanie zajęć przez uczestników w obszarze: zrealizowanych celów dydaktycznych, społecznych, dotyczących organizacji edukacji zdalnej w ramach realizowanego przedmiotu |
|
Literatura: |
Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej 1. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Antoszkiewicz, E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa:ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=880) 3. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. (s. 103-121). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (dostęp: IBUK Libra) 4. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Burgiełł, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z autyzmem. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Cybulska, R., Dryjańska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomorska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: ORE. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=887&from=&dirids=1&ver_id=&lp=5&QI=) 5. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Bożyk, Ł. (2016). Zrozumieć młodych nieobliczalnych. Jak rozpoznać uczniów uzdolnionych matematycznie i wspierać ich w rozwoju? „Trendy”, 1, 20-23. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=858&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=) Knopik, T. (2014). Czas wolny…od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=680&from=&dirids=1&ver_id=&lp=7&QI=) 7. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Warszawa: Nowa Era. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) Mikina, A., Zając, B. (2015). Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=743&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Przykłady projektów: Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu. Nowa Era (dostęp: https://projektanciedukacji.pl/archiwum-projektow/przykladowe-projekty) 8. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Rafał-Łuniewska, J. Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji. Warszawa: ORE. (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Strategia_dzialan_wobec_ucznia_z_grupy_ryzyka_dysleksji_3%20(1).pdf) Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. 9. Ćwiczenia reedukacyjne – uczeń z dysleksją Radwańska, A. (2019). Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7-8 klas szkoły podstawowej. Warszawa: Difin. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. Kasprzak, K.: Diagnoza dziecka z grupy ryzyka dysleksji. Bank Dobrych Praktyk. Warszawa: ORE (przykład diagnozy ucznia: Oskar, kl. II szkoła podstawowa) (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/k.-kasprzak-diagnoza-dziecka-z-grupy-ryzyka-dysleksji.pdf) 10. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Czemierowska-Koruba, E. (2014). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=750&from=&dirids=1&ver_id=&lp=2&QI=96FD032DEA208F5ED9450A0299EBBE9C-16) 11. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Gluck, B., Gibbs J.C. (2011). Trening Zastępowania Agresji (ART). Warszawa: Instytut “Amity”. 12. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2002). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. 13. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo Molicka, M. (2002). Bajko – terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Chmielewska, A. (2015). Leo i Nela. Szklarska Poręba: Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”. (dostęp: http://swiatelkodladzieci.pl/wp-content/uploads/2015/08/Swiatelko_Niep.Ruchowa_strony.pdf) 14. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio Drop, E., Cieciuch, J., Cybis, N., Rowiński, T. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=461&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Michałowska, J.: Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z autyzmem. Warszawa: ORE. (dostęp: https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/) Brudnik, E. i in. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć w trybie stacjonarnym jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (realizacja ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych) - poczta USOSmail, APSmail, czat Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów: wtorek g. 11.30-12.30, środa g. 9.30-10.30) Nakład pracy studenta liczba godzin kontaktowych – 30 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 10 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 10 godz. sumaryczna liczba godzin – 60 godz. Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-ATM): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ff56aaaea77461e9f623e67db5100b0%40thread.tacv2/conversations?groupId=fa7124c7-dbca-4a1e-899a-50d4420ca7b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu na Teams (gr. II DZEP-ATM): mw47yc0 Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-MCM): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a141ee55eac974f788e06245917791f17%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7b5918c-79fe-4523-8f85-d6e658490f3c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu na Teams (gr. II DZEP-MCM): 12d5261 Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: 1. Zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). 2. Przygotowanie trzech prac zaliczeniowych: - scenariusz zajęć reedukacyjnych według metody baśniowych spotkań dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (praca grupowa) - projekt edukacyjny (praca grupowa) - mapa myśli (praca grupowa/indywidualna) 3. Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych. 4. Aktywna obecność podczas ćwiczeń (praca grupowa/indywidualna). |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: 1. Zajęcia organizacyjne • wprowadzenie w tematykę ćwiczeń z zakresu „Psychospołecznych aspektów niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych” • organizacja pracy podczas ćwiczeń 2. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie • definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych • definicja rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego • dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się • zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi • prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb • edukacyjnych dzieci 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 4. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 6. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu • deficyty komunikacyjne w zespole Aspergera • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych • objawy szczególnych uzdolnień (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (dostosowanie organizacji nauczania, dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych) 8. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym • geneza i istota metody projektów • charakterystyka metody (definicje, rodzaje projektów, wady i zalety metody projektów) • dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektów (kształcenie wielostronne, walory edukacyjne i wychowawcze, rozwój indywidualnych zainteresowań) • projekt edukacyjny w praktyce (czynności nauczyciela i ucznia, etapy realizacji zadania metodą projektów) • przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych 9. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 10. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 11. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym • definicje: niedostosowanie społeczne/zagrożenie niedostosowaniem społecznym • objawy niedostosowania społecznego/zagrożenia niedostosowaniem społecznym (młodszy i starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminacyjne) 12. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym • składniki treningu zastępowania agresji (ART); zasady wdrażania treningu • trening behawioralny umiejętności społecznych • trening kontroli złości • wnioskowanie moralne; motywacja; opór członka grupy • wzmacnianie generalizacji wykonania • ocena efektywności treningu ART. 13. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 14. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo • definicje: biblioterapia/bajko – terapia • terapeutyczne oddziaływanie literatury • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń • bajki terapeutyczne (relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne) 15. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio • uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych • uczeń z autyzmem – analiza indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) • portfolio – podsumowanie zajęć przez uczestników w obszarze: zrealizowanych celów dydaktycznych, społecznych, dotyczących organizacji edukacji zdalnej w ramach realizowanego przedmiotu |
|
Literatura: |
Spis literatury: 1. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Antoszkiewicz, E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa:ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=880) 3. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. (s. 103-121). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (dostęp: IBUK Libra) 4. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Burgiełł, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z autyzmem. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Cybulska, R., Dryjańska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomorska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: ORE. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=887&from=&dirids=1&ver_id=&lp=5&QI=) 5. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Bożyk, Ł. (2016). Zrozumieć młodych nieobliczalnych. Jak rozpoznać uczniów uzdolnionych matematycznie i wspierać ich w rozwoju? „Trendy”, 1, 20-23. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=858&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=) Knopik, T. (2014). Czas wolny…od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=680&from=&dirids=1&ver_id=&lp=7&QI=) 7. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Warszawa: Nowa Era. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) Mikina, A., Zając, B. (2015). Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=743&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Przykłady projektów: Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu. Nowa Era (dostęp: https://projektanciedukacji.pl/archiwum-projektow/przykladowe-projekty) 8. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Rafał-Łuniewska, J. Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji. Warszawa: ORE. (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Strategia_dzialan_wobec_ucznia_z_grupy_ryzyka_dysleksji_3%20(1).pdf) Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. 9. Ćwiczenia reedukacyjne – uczeń z dysleksją Radwańska, A. (2019). Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7-8 klas szkoły podstawowej. Warszawa: Difin. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. Kasprzak, K.: Diagnoza dziecka z grupy ryzyka dysleksji. Bank Dobrych Praktyk. Warszawa: ORE (przykład diagnozy ucznia: Oskar, kl. II szkoła podstawowa) (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/k.-kasprzak-diagnoza-dziecka-z-grupy-ryzyka-dysleksji.pdf) 10. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Czemierowska-Koruba, E. (2014). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=750&from=&dirids=1&ver_id=&lp=2&QI=96FD032DEA208F5ED9450A0299EBBE9C-16) 11. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Gluck, B., Gibbs J.C. (2011). Trening Zastępowania Agresji (ART). Warszawa: Instytut “Amity”. 12. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2002). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. 13. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo Molicka, M. (2002). Bajko – terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Chmielewska, A. (2015). Leo i Nela. Szklarska Poręba: Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”. (dostęp: http://swiatelkodladzieci.pl/wp-content/uploads/2015/08/Swiatelko_Niep.Ruchowa_strony.pdf) 14. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio Drop, E., Cieciuch, J., Cybis, N., Rowiński, T. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=461&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Michałowska, J.: Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z autyzmem. Warszawa: ORE. (dostęp: https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/) Brudnik, E. i in. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia i nakład pracy studenta: Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych ćwiczeń w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych) - poczta mailowa w domenie APS, czat Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów) liczba godzin kontaktowych – 30 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 10 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 10 godz. sumaryczna liczba godzin (2 pkt. ECTS) – 60 godz. Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-ATM): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amod3PYWE5suH6ORdii-vbj8JiI2uJVozFa5WOBAsEfg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3fe2b5b-4dc9-46b6-8ea3-3a0bc25b081a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-MCM ): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3QPVIbqKZo5r3FEjV-wqDHOojOMJqeOOs2hGTmRKH9w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bead501f-a076-4e43-90e2-2d00dd9f625c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). Terminy kolokwiów: 27.03. i 15.05. 2. Przygotowanie trzech prac zaliczeniowych: - scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych według założeń „Metody baśniowych spotkań” (praca grupowa); termin oddania: 03.04. - projekt edukacyjny (praca grupowa); termin oddania: 08.05. - mapa myśli (praca grupowa); termin oddania: 22.05. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne • wprowadzenie w tematykę ćwiczeń z zakresu „Psychospołecznych aspektów niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych” • organizacja pracy podczas ćwiczeń 2. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie • definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych • definicja rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego • dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się • zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi • prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb • edukacyjnych dzieci 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 4. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 6. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu • deficyty komunikacyjne w zespole Aspergera • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych • objawy szczególnych uzdolnień (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (dostosowanie organizacji nauczania, dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych) 8. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym • geneza i istota metody projektów • charakterystyka metody (definicje, rodzaje projektów, wady i zalety metody projektów) • dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektów (kształcenie wielostronne, walory edukacyjne i wychowawcze, rozwój indywidualnych zainteresowań) • projekt edukacyjny w praktyce (czynności nauczyciela i ucznia, etapy realizacji zadania metodą projektów) • przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych 9. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 10. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 11. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym • definicje: niedostosowanie społeczne/zagrożenie niedostosowaniem społecznym • objawy niedostosowania społecznego/zagrożenia niedostosowaniem społecznym (młodszy i starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminacyjne) 12. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym • składniki treningu zastępowania agresji (ART); zasady wdrażania treningu • trening behawioralny umiejętności społecznych • trening kontroli złości • wnioskowanie moralne; motywacja; opór członka grupy • wzmacnianie generalizacji wykonania • ocena efektywności treningu ART. 13. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 14. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo • definicje: biblioterapia/bajko – terapia • terapeutyczne oddziaływanie literatury • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń • bajki terapeutyczne (relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne) 15. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio • uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych • uczeń z autyzmem – analiza indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) • portfolio – podsumowanie zajęć przez uczestników w obszarze: zrealizowanych celów dydaktycznych, społecznych, dotyczących organizacji edukacji zdalnej w ramach realizowanego przedmiotu |
|
Literatura: |
1. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Antoszkiewicz, E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa:ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=880) 3. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. (s. 103-121). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (dostęp: IBUK Libra) 4. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Burgiełł, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z autyzmem. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Cybulska, R., Dryjańska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomorska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: ORE. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=887&from=&dirids=1&ver_id=&lp=5&QI=) 5. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. 6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Bożyk, Ł. (2016). Zrozumieć młodych nieobliczalnych. Jak rozpoznać uczniów uzdolnionych matematycznie i wspierać ich w rozwoju? „Trendy”, 1, 20-23. (dostęp:http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=858&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=) Knopik, T. (2014). Czas wolny…od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=680&from=&dirids=1&ver_id=&lp=7&QI=) 7. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Warszawa: Nowa Era. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) Mikina, A., Zając, B. (2015). Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=743&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Przykłady projektów: Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu. Nowa Era (dostęp: https://projektanciedukacji.pl/archiwum-projektow/przykladowe-projekty) 8. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Rafał-Łuniewska, J. Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji. Warszawa: ORE. (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/Strategia_dzialan_wobec_ucznia_z_grupy_ryzyka_dysleksji_3%20(1).pdf) Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. 9. Ćwiczenia reedukacyjne – uczeń z dysleksją Radwańska, A. (2019). Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7-8 klas szkoły podstawowej. Warszawa: Difin. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. Kasprzak, K.: Diagnoza dziecka z grupy ryzyka dysleksji. Bank Dobrych Praktyk. Warszawa: ORE (przykład diagnozy ucznia: Oskar, kl. II szkoła podstawowa) (dostęp: file:///C:/Users/Wa%C5%82achowscy/Downloads/k.-kasprzak-diagnoza-dziecka-z-grupy-ryzyka-dysleksji.pdf) 10. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Czemierowska-Koruba, E. (2014). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=750&from=&dirids=1&ver_id=&lp=2&QI=96FD032DEA208F5ED9450A0299EBBE9C-16) 11. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Gluck, B., Gibbs J.C. (2011). Trening Zastępowania Agresji (ART). Warszawa: Instytut “Amity”. 12. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2002). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. 13. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo Molicka, M. (2002). Bajko – terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Chmielewska, A. (2015). Leo i Nela. Szklarska Poręba: Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”. (dostęp: http://swiatelkodladzieci.pl/wp-content/uploads/2015/08/Swiatelko_Niep.Ruchowa_strony.pdf) 14. Diagnoza pedagogiczna. Podstawy konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Podsumowanie zajęć – portfolio Drop, E., Cieciuch, J., Cybis, N., Rowiński, T. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=461&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=) Michałowska, J.: Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z autyzmem. Warszawa: ORE. (dostęp: https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/) Brudnik, E. i in. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą). liczba godzin kontaktowych – 30 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 10 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 10 godz. sumaryczna liczba godzin (2 pkt. ECTS) – 60 godz. Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-ATM): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6oGM61w0dq3lbcwmw364cgZYWPXFZxE6THoLEK7p6nk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=695031e7-cc47-4099-9a6d-faf06ffe2e06&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-MCM ): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agSyRR8tMKyBiOgN31nJkOeaH9QtkPVonTSP9LgZEt2I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d754b515-bfc5-435a-b332-518aa9c10f55&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). Terminy kolokwiów (termin 1): 25.03.;13.05. Termin poprawkowy: 03.06. 2. Przygotowanie trzech prac zaliczeniowych: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych według założeń „Metody baśniowych spotkań” (praca grupowa); termin oddania: 08.04. projekt edukacyjny (praca grupowa); termin oddania: 06.05. mapa myśli (praca grupowa); termin oddania: 20.05. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne wprowadzenie w tematykę ćwiczeń z zakresu „Psychospołecznych aspektów niepełnosprawności z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych” organizacja pracy podczas ćwiczeń 2. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wprowadzenie definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych definicja rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 4. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań etapy pracy metodą baśniowych spotkań zasady pracy nauczyciela-terapeuty przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 6. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu deficyty komunikacyjne w zespole Aspergera metodyka sesji treningu umiejętności społecznych modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych objawy szczególnych uzdolnień (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych (dostosowanie organizacji nauczania, dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych) 8. Metoda projektów – praca pedagogiczna z uczniem zdolnym geneza i istota metody projektów charakterystyka metody (definicje, rodzaje projektów, wady i zalety metody projektów) dydaktyczne i wychowawcze walory metody projektów (kształcenie wielostronne, walory edukacyjne i wychowawcze, rozwój indywidualnych zainteresowań) projekt edukacyjny w praktyce (czynności nauczyciela i ucznia, etapy realizacji zadania metodą projektów) przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych 9. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 10. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra rodzaje gier i zabaw dydaktycznych metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 11. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym definicje: niedostosowanie społeczne/zagrożenie niedostosowaniem społecznym objawy niedostosowania społecznego/zagrożenia niedostosowaniem społecznym (młodszy i starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminacyjne) 12. Trening zastępowania agresji (ART) – praca pedagogiczna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym składniki treningu zastępowania agresji (ART); zasady wdrażania treningu trening behawioralny umiejętności społecznych trening kontroli złości wnioskowanie moralne; motywacja; opór członka grupy wzmacnianie generalizacji wykonania ocena efektywności treningu ART. 13. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 14. Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo definicje: biblioterapia/bajko – terapia terapeutyczne oddziaływanie literatury rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń bajki terapeutyczne (relaksacyjne, psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Burgiełł, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z autyzmem. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Gluck, B., Gibbs J.C. (2011). Trening Zastępowania Agresji (ART). Warszawa: Instytut „Amity”. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Molicka, M. (2002). Bajko – terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Niepokólczycka-Gac, J. (2018). Uczeń z SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze. Wejner-Jaworska, T. (2020). Szkoła na miarę ucznia z dysleksją. Warszawa: Difin. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja efektów kształcenia w postaci prac zaliczeniowych); poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą); liczba godzin kontaktowych – 30 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 10 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 10 godz. sumaryczna liczba godzin (2 pkt. ECTS) – 60 godz. Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-ATM) gr. 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AR0NBCdTfgaYkogif4p-AZEg_gLb4TZNeFkbz-yTOBfs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea21a540-8a53-4f15-8b9b-317e12d4fb2c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupy ćwiczeniowej na Teams (gr. II DZEP-MCM ) gr. 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A23m98EFKxsPNhnkCIsbglfYtYuoCF3HkvPEY5Ds4f3k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=173b7a12-6324-43b7-8795-2c293423f95a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.