Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Malarstwo - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-MAL2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Malarstwo - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy obrazy malarskiego, wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu malarskich środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, gamy kolorystyczne, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych malarskich struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu malarskiego; techniki malarskie (gwasz, akryl, olej, akwarela, tusz i inne); podobrazia malarskie (papier, tektura, płótno i inne); ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni malarskiej, temat malarski (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze, abstrakcja geometryczna, abstrakcja niegeometryczna), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, malarska interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu.

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac malarskich.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu malarstwa oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki malarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami malarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik malarskich.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki malarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Grzegorz Mroczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Tomasz Sadlej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Tomasz Sadlej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obraz jako idea realizacji piękna.

Szkic malarski jako wstęp do budowy obrazu.

Trzy cechy osobowe dobrego malarza.

Fraktale, liczba Pi oraz złoty podział kompozycji jako podstawa każdej doskonałej kompozycji.

Pełny opis:

Wielobarwne widzenie przestrzeni przez monochromatyczny obraz.

Rozwijanie malowania walorowego w jednym kolorze.

Budowanie przestrzeni, formy oraz napięcia plastycznego w rozwinięciach walorowych jednego koloru.

Wiedza, umiejętność i stosowanie perspektyw: geometrycznej, powietrzna i kolorystycznej.

Przestrzeń i płaszczyzna w malarstwie.

Wartości historyczne w przekazie kulturowym współczesnego malarstwa.

Czy malowanie jest konieczne?

Literatura:

HISTORIA KOLORU - Maria Rzepińska, Kraków Wydawnictwo Literackie 1980

LABIRYNT NAD MORZEM - Zbigniew Herbert, Fundacja Zeszytów Literackich

Warszawa 2000

BARBARZYŃCA W OGRODZIE - Zbigniew Herbert, Czytelnik Warszawa 1962

MARTWA NATURA Z WĘDZIDŁEM - Zbigniew Herbert, Wydawnictwo Dolnośląskie

1993

Uwagi:

NAVIGARE NECESSE EST, VIVERE NON EST NECESSE

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stasiak
Prowadzący grup: Joanna Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zagadnienia malarskie:

Podstawowe wiadomości o barwach i ich zastosowaniu w malarstwie.

Omówienie podstawowych zasad kompozycyjnych na płaszczyźnie obrazu. Malowanie kontrastów walorowych techniką monochromatyczną. Uproszczenie rysunkowe w malarstwie.

Zagadnienie gamy walorowej i tonacji ogólnej.

Zjawisko świetlistości barwy.

Pełny opis:

- podstawowe wiadomości o barwach

- barwy zasadnicze i pochodne

- ton barw, wizualny kontakt jakościowy

- barwy chromatyczne ( kolorowe)

- barwy achromatyczne (niekolorowe)

- temperatura barw: cieple i zimne

- barwy /kolory/ czyste, rozjaśniające, przyciemnione i łamane

- barwy dopełniające /kontrastujące/

- znaczenie barw kontrastujących w malarstwie

- barwne akcenty kontrastujące

- stosowanie zimnych i ciepłych-kontrastów barwnych

- zagadnienie równowagi barwnej w malarstwie

- światłocień w malarstwie

- zagadnienie waloru w malarstwie

- gamy barwne: szerokie i wąskie, ciepłe i zimne

- plama barwna jako podstawowy element kompozycyjny w malarstwie

- linia jako wyznacznik łączenia dwóch plam barwnych

- malarskie kompozycje statyczne i dynamiczne

- kompozycje otwarte i zamknięte.

Literatura:

Caldwell P., Morandi`s Legacy, Philip Wilson Publisher, 2006

Folga-Januszewska D., Picasso. Przemiany, Warszawa, 2002

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Tomasz Sadlej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)