Malarstwo - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-MAL2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy obrazy malarskiego, wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu malarskich środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, gamy kolorystyczne, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych malarskich struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu malarskiego; techniki malarskie (gwasz, akryl, olej, akwarela, tusz i inne); podobrazia malarskie (papier, tektura, płótno i inne); ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni malarskiej, temat malarski (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze, abstrakcja geometryczna, abstrakcja niegeometryczna), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, malarska interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac malarskich. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu malarstwa oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki malarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi technikami malarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik malarskich. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki malarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Mroczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obraz jako idea realizacji piękna. Szkic malarski jako wstęp do budowy obrazu. Trzy cechy osobowe dobrego malarza. Fraktale, liczba Pi oraz złoty podział kompozycji jako podstawa każdej doskonałej kompozycji. |
|
Pełny opis: |
Wielobarwne widzenie przestrzeni przez monochromatyczny obraz. Rozwijanie malowania walorowego w jednym kolorze. Budowanie przestrzeni, formy oraz napięcia plastycznego w rozwinięciach walorowych jednego koloru. Wiedza, umiejętność i stosowanie perspektyw: geometrycznej, powietrzna i kolorystycznej. Przestrzeń i płaszczyzna w malarstwie. Wartości historyczne w przekazie kulturowym współczesnego malarstwa. Czy malowanie jest konieczne? |
|
Literatura: |
HISTORIA KOLORU - Maria Rzepińska, Kraków Wydawnictwo Literackie 1980 LABIRYNT NAD MORZEM - Zbigniew Herbert, Fundacja Zeszytów Literackich Warszawa 2000 BARBARZYŃCA W OGRODZIE - Zbigniew Herbert, Czytelnik Warszawa 1962 MARTWA NATURA Z WĘDZIDŁEM - Zbigniew Herbert, Wydawnictwo Dolnośląskie 1993 |
|
Uwagi: |
NAVIGARE NECESSE EST, VIVERE NON EST NECESSE |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Stasiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zagadnienia malarskie: Podstawowe wiadomości o barwach i ich zastosowaniu w malarstwie. Omówienie podstawowych zasad kompozycyjnych na płaszczyźnie obrazu. Malowanie kontrastów walorowych techniką monochromatyczną. Uproszczenie rysunkowe w malarstwie. Zagadnienie gamy walorowej i tonacji ogólnej. Zjawisko świetlistości barwy. |
|
Pełny opis: |
- podstawowe wiadomości o barwach - barwy zasadnicze i pochodne - ton barw, wizualny kontakt jakościowy - barwy chromatyczne ( kolorowe) - barwy achromatyczne (niekolorowe) - temperatura barw: cieple i zimne - barwy /kolory/ czyste, rozjaśniające, przyciemnione i łamane - barwy dopełniające /kontrastujące/ - znaczenie barw kontrastujących w malarstwie - barwne akcenty kontrastujące - stosowanie zimnych i ciepłych-kontrastów barwnych - zagadnienie równowagi barwnej w malarstwie - światłocień w malarstwie - zagadnienie waloru w malarstwie - gamy barwne: szerokie i wąskie, ciepłe i zimne - plama barwna jako podstawowy element kompozycyjny w malarstwie - linia jako wyznacznik łączenia dwóch plam barwnych - malarskie kompozycje statyczne i dynamiczne - kompozycje otwarte i zamknięte. |
|
Literatura: |
Caldwell P., Morandi`s Legacy, Philip Wilson Publisher, 2006 Folga-Januszewska D., Picasso. Przemiany, Warszawa, 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.