Malarstwo - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-MAL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo - 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Liczba punktów ETCS: 4 Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin inna forma kontaktu z prowadzącym w tym rozmowa i dyskusja tematyczna: 25 godzin |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy obrazy malarskiego, wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu malarskich środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, gamy kolorystyczne, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych malarskich struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu malarskiego; techniki malarskie (gwasz, akryl, olej, akwarela, tusz i inne); podobrazia malarskie (papier, tektura, płótno i inne); ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni malarskiej, temat malarski (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze, abstrakcja geometryczna, abstrakcja niegeometryczna), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, malarska interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac malarskich. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu malarstwa oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki malarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi technikami malarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik malarskich. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki malarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza i ocena wykonanych prac warsztatowych i szkiców sytuacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań i projektów. Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat , aktywujące własne metody kreacji. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. 1. martwa natura 2. model 3. przestrzeń pracowni |
|
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
|
Literatura: |
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" Marcin Giżycki -,,Techniki wielkich mistrzów malarstwa", Warszawa 1999 -,, Patrząc" Józef Czapski -,,Obrazy jak malowane" (2006) -,,Estetyka kontra sztuka". Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną" . (2007) Maria Anna Potocka -,,Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000" (2007) -,,weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna. |
|
Uwagi: |
Liczba punktów ETCS: 4 Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań i projektów. Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat , aktywujące własne metody kreacji. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. 1. martwa natura 2. model 3. przestrzeń pracowni |
|
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
|
Literatura: |
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" Marcin Giżycki -,,Techniki wielkich mistrzów malarstwa", Warszawa 1999 -,, Patrząc" Józef Czapski -,,Obrazy jak malowane" (2006) -,,Estetyka kontra sztuka". Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną" . (2007) Maria Anna Potocka -,,Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000" (2007) -,,weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna. |
|
Uwagi: |
Liczba punktów ETCS: 4 Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin inna forma kontaktu z prowadzącym w tym rozmowa i dyskusja tematyczna: 25 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Ida Jarmoszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań i projektów. Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat , aktywujące własne metody kreacji. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. 1. martwa natura 2. model 3. przestrzeń pracowni |
|
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
|
Literatura: |
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" Marcin Giżycki -,,Techniki wielkich mistrzów malarstwa", Warszawa 1999 -,, Patrząc" Józef Czapski -,,Obrazy jak malowane" (2006) -,,Estetyka kontra sztuka". Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną" . (2007) Maria Anna Potocka -,,Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000" (2007) -,,weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań i projektów. Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat , aktywujące własne metody kreacji. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. 1. martwa natura 2. model 3. przestrzeń pracowni |
|
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
|
Literatura: |
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" Marcin Giżycki -,,Techniki wielkich mistrzów malarstwa", Warszawa 1999 -,, Patrząc" Józef Czapski -,,Obrazy jak malowane" (2006) -,,Estetyka kontra sztuka". Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną" . (2007) Maria Anna Potocka -,,Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000" (2007) -,,weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna. |
|
Uwagi: |
Liczba punktów ETCS: 4 Liczba godzin kontraktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Stasiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.