Trening komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2S-TKI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł arteterapeutyczny, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. Psychospołeczne konteksty relacji interpersonalnych. Zniekształcenia poznawcze w kontakcie międzyludzkim. Autoanaliza i proces samorozwoju w procesie interpersonalnym i kontakcie interpersonalnym. Zaawansowane metody nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej. Analiza transakcyjna Erica Berne’a w komunikacji towarzyszącej procesowi twórczemu i arteterapii. Wzmacnianie potencjału twórczego w relacjach interpersonalnych. Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich twórcze przepracowanie. Wzmacnianie kreatywności w relacjach interpersonalnych z uwzględnieniem wybranych technik arteterapeutycznych i socjoterapeutycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie procesy skutecznej komunikacji interpersonalnej i społecznej, w kontekście wybranych, wspierających skuteczną komunikację modalności i metod arteterapeutycznych i socjoterapeutycznych. Student dysponuje wiedzą na temat mechanizmów psychologicznych w relacjach międzyludzkich. Umiejętności Student, w wyniku obserwacji i osobistego doświadczenia, potrafi analizować i kontrolować przebieg procesu intrapersonalnego i interpersonalnego. Student, w wyniku własnego doświadczenia, obserwacji i analizy obserwowanych zdarzeń, potrafi wpływać na funkcjonowanie grupy, zapewniając bezpieczeństwo i wspomagając ścieżki indywidualnego rozwoju uczestników. Kompetencje społeczne Student docenia znaczenie efektywnej komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy i społeczeństwie. Student potrafi nawiązać i podtrzymać kontakt interpersonalny, wraz z poszanowaniem godności osobistej i empatią, wobec drugiego człowieka w kontekście realizowanych działań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert | |
Prowadzący grup: | Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Pudło | |
Prowadzący grup: | Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca zaliczeniowa nt. komunikacji interpersonalnej i analizy własnej w kontekście umiejętności komunikacyjnych. Temat pracy: Komunikacja interpersonalna – moje mocne strony Obowiązkowa obecność na zajęciach, dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne do zaliczenia konieczna jest obecność, aktywność i do napisania praca zadane podczas semestru, (max. 2 strony A4) 2. Podstawowe informacje o komunikacji- płaszczyzna przekazu- komunikat werbalny i niewerbalny. 3. Komunikacja werbalna- kanały, szumy, bariery. 4. Komunikacja z samym sobą, a komunikacja z innymi. 5. Komunikaty Ja- jako wstęp do Asertywności: 6. Asertywność- założenie komunikatu asertywnego, i symulacja sytuacji do stworzenia komunikatu asertywnego. 7. Asertywność 2. Kontynuacja- co poza techniką determinuje asertywność? 8. Model 4 uszu i 4 ust van Thuna, odbiór komunikatów. 9. Informacja zwrotna, kierowanie informacji zwrotnej w sytuacji. 10. Aktywne słuchanie- podstawy, decentralizacja. 11. Ćwiczenia z aktywnego słuchania cd. Parafraza- jako komunikat odzwierciadlający aktywne słuchanie i narzędzie pracy. 12. Sytuacja konfliktu- źródła konfliktu, reagowanie w sytuacjach konfliktowych. 13. Integracja wiedzy i umiejętności z zajęć. 14. Podsumowanie zajęć- wrażenia, co było trudne, jaki obszar uważają, że warto zmienić. |
|
Literatura: |
Literatura: Carol Goman Kinsey (2012). Komunikacja, pozawerbalna. Znaczenie mowy ciała…, Wyd. Studio Emka, Król- Fijewsk, M. (1993). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Mądry-Kupiec, M. (2015). Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej. Rozdział: Style porozumiewania się F, Schulza von Thuna w kontekście wychowania. McKay, M., Davis, M., Fanning., P.(2021) Sztuka Porozumiewania się. GWP |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Praca w grupach, dyskusja na forum, ćwiczenia mające na celu trening umiejętności komunikacji. NAKŁAD PRACY STUDENTKI/A: godziny kontaktowe – 30 ćwiczenia wykonywane indywidualnie w domu – 10 lektura – 20 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert | |
Prowadzący grup: | Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosława Kompowska-Marek | |
Prowadzący grup: | Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca zaliczeniowa nt. komunikacji interpersonalnej i analizy własnej w kontekście umiejętności komunikacyjnych. Temat pracy: Komunikacja interpersonalna – moje mocne strony Obowiązkowa obecność na zajęciach, dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne do zaliczenia konieczna jest obecność, aktywność i do napisania praca zadane podczas semestru, (max. 2 strony A4) 2. Podstawowe informacje o komunikacji- płaszczyzna przekazu- komunikat werbalny i niewerbalny. 3. Komunikacja werbalna- kanały, szumy, bariery. 4. Komunikacja z samym sobą, a komunikacja z innymi. 5. Komunikaty Ja- jako wstęp do Asertywności: 6. Asertywność- założenie komunikatu asertywnego, i symulacja sytuacji do stworzenia komunikatu asertywnego. 7. Asertywność 2. Kontynuacja- co poza techniką determinuje asertywność? 8. Model 4 uszu i 4 ust van Thuna, odbiór komunikatów. 9. Informacja zwrotna, kierowanie informacji zwrotnej w sytuacji. 10. Aktywne słuchanie- podstawy, decentralizacja. 11. Ćwiczenia z aktywnego słuchania cd. Parafraza- jako komunikat odzwierciadlający aktywne słuchanie i narzędzie pracy. 12. Sytuacja konfliktu- źródła konfliktu, reagowanie w sytuacjach konfliktowych. 13. Integracja wiedzy i umiejętności z zajęć. 14. Podsumowanie zajęć- wrażenia, co było trudne, jaki obszar uważają, że warto zmienić. |
|
Literatura: |
Literatura: Carol Goman Kinsey (2012). Komunikacja, pozawerbalna. Znaczenie mowy ciała…, Wyd. Studio Emka, Król- Fijewsk, M. (1993). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Mądry-Kupiec, M. (2015). Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej. Rozdział: Style porozumiewania się F, Schulza von Thuna w kontekście wychowania. McKay, M., Davis, M., Fanning., P.(2021) Sztuka Porozumiewania się. GWP |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Praca w grupach, dyskusja na forum, ćwiczenia mające na celu trening umiejętności komunikacji. NAKŁAD PRACY STUDENTKI/A: godziny kontaktowe – 30 ćwiczenia wykonywane indywidualnie w domu – 10 lektura – 20 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.