Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologiczne podstawy edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-SPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologiczne podstawy edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład - egzamin pisemny lub ustny (do wyboru)

Ćwiczenia - frekwencja, aktywny udział na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Wokół głównych pojęć: edukacja - socjalizacja - wychowanie

2. Socjalizacja, jej etapy, przebieg w społeczeństwie, tradycyjnym, nowoczesnym, i ponowoczesnym

2.Stratyfikacja a edukacja.

3.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne.

4.Ideologie edukacyjne

5. Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna

6. Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości

Literatura:

Podstawowa:

M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021.

M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015.

M.J. Szymański (rsd.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021.

M.J. Szymański Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości.Difin, Warszawa 2024.

Uzupełniająca:

Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013.

B. Przybylski, Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości krraju. Wydawnictwo APS, Warszawa 2921.

P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Ma podstawową wiedzę dotyczącą więzi społecznych w rodzinach, szkołach i grupach rówieśniczych oraz ich znaczenia dla inkulturacji i uspołecznienia.

Ma wiedzę na temat funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, zna procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów.

Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji.

Umiejętności

Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wyborów, osiągnięć i dróg edukacyjnych uczniów i studentów, diagnozowania i prognozowania ścieżek edukacyjnych oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.

Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w odniesieniu do systemu oświaty zjawisk i problemów kształcenia i wychowania, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych teoretyków socjologii i wychowania.

Kompetencje społeczne

Student/ka rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywołanymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- wykład,

- dyskusja,

- metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30

Przygotowanie do egzaminu - 30

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosława Lach, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Jarosława Lach, Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów zostanie dokonany na podstawie:

1. pracy zaliczeniowej.

2. poziomu aktywności podczas ćwiczeń (dyskusji, wykonywanie zadań).

Pełny opis:

Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. Socjalizacja oraz konstruowanie tożsamości w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym. Wartość edukacji w zmieniającym się świecie – edukacja jako wyznacznik szans życiowych. Stratyfikacja a edukacja. Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne: mechanizmy przenoszenia nierównych szans oraz uwarunkowania osiągnięć szkolnych. Ideologie edukacyjne.

Literatura:

Podstawowa:

M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021.

M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015.

M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Uzupełniająca:

Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013.

P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład ilustrowany prezentacjami multimedialnymi

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30

Przygotowanie do egzaminu - 30

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosława Lach, Błażej Przybylski, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: Błażej Przybylski, Mirosław Szymański, Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)