Socjologiczne podstawy edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-SPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologiczne podstawy edukacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład - egzamin pisemny lub ustny (do wyboru) Ćwiczenia - frekwencja, aktywny udział na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Wokół głównych pojęć: edukacja - socjalizacja - wychowanie 2. Socjalizacja, jej etapy, przebieg w społeczeństwie, tradycyjnym, nowoczesnym, i ponowoczesnym 2.Stratyfikacja a edukacja. 3.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne. 4.Ideologie edukacyjne 5. Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna 6. Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości |
Literatura: |
Podstawowa: M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański (rsd.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. M.J. Szymański Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości.Difin, Warszawa 2024. Uzupełniająca: Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013. B. Przybylski, Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości krraju. Wydawnictwo APS, Warszawa 2921. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ma podstawową wiedzę dotyczącą więzi społecznych w rodzinach, szkołach i grupach rówieśniczych oraz ich znaczenia dla inkulturacji i uspołecznienia. Ma wiedzę na temat funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, zna procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji. Umiejętności Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wyborów, osiągnięć i dróg edukacyjnych uczniów i studentów, diagnozowania i prognozowania ścieżek edukacyjnych oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w odniesieniu do systemu oświaty zjawisk i problemów kształcenia i wychowania, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych teoretyków socjologii i wychowania. Kompetencje społeczne Student/ka rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywołanymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: - wykład, - dyskusja, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30 Przygotowanie do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów zostanie dokonany na podstawie: 1. pracy zaliczeniowej. 2. poziomu aktywności podczas ćwiczeń (dyskusji, wykonywanie zadań). |
|
Pełny opis: |
Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. Socjalizacja oraz konstruowanie tożsamości w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym. Wartość edukacji w zmieniającym się świecie – edukacja jako wyznacznik szans życiowych. Stratyfikacja a edukacja. Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne: mechanizmy przenoszenia nierównych szans oraz uwarunkowania osiągnięć szkolnych. Ideologie edukacyjne. |
|
Literatura: |
Podstawowa: M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Uzupełniająca: Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład ilustrowany prezentacjami multimedialnymi Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30 Przygotowanie do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski, Mirosław Szymański, Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.