Etyka zawodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-ETZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 4 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenia etyk zawodowych. Etyka zawodowa: podstawowe zasady etyki zawodowej, wybrane problemy tworzenia etyk zawodowych. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych: kodeksy etyki zawodowej, kodeksy a wartości/ aksjologiczne podstawy kodeksów, rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, przykłady kodeksów etyki zawodowej. Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej. Etos, wzór osobowy i łączenie różnych wartości: godność, odpowiedzialność, tolerancja, prywatność, sprawiedliwość, solidarność międzyludzka, miłość bliźniego, ład społeczny, skuteczność działania, sumienność, uczciwość, samodoskonalenie i rozwój zawodowy, lojalność, hierarchia wartości. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa w różnych zawodach. Specyficzne zagadnienia związane z etyką danego zawodu. Przykłady dylematów etycznych i konfliktów wartości charakterystycznych dla danego zawodu. Nadużycia i naganne praktyki, które podważają zaufanie i naruszają etos zawodowy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu i podstawową terminologię z zakresu etyki zawodu. Umiejętności Student/ka dostrzega związki pomiędzy wartościami etycznymi a zachowaniami w praktyce zawodowej. Potrafi analizować sytuacje profesjonalne pod kątem wyszukiwania ich aspektów etycznych. Potrafi podjąć głębszy namysł nad szerszym kontekstem i konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością nauki/ odpowiedzialnością naukowca–badacza. Kompetencje społeczne Student/ka potrafi przyjąć aktywną postawę w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej. Zachowuje otwartość na krytyczny namysł nad własnymi oraz obecnymi w środowisku zawodowym standardami etycznymi. Jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej/ zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci w 2-u osobowych zespołach prezentują na zajęciach wybrany przez siebie dylemat w pracy nauczyciela. Prezentacja powinna zawierać: opis przypadku, wskazanie jakie normy lub wartości narusza sytuacja przedstawiona oraz refleksje i sugestie rozwiązania dylematu. Spełnienie wyżej wymienionych warunków skutkuje oceną bardzo dobrą. Niespełnienie jednego z warunków skutkuje oceną dobrą. Natomiast niespełnienie dwóch skutkuje oceną dostateczną. Niespełnienie wszystkich lub niestawienie się na zaliczenie skutkuje oceną niedostateczną. Studenci będą mieli 10-15 minut na prezentowanie wybranego dylematu. Po prezentacji nastąpi dyskusja na temat propozycji rozwiązania dylematu. |
|
Pełny opis: |
1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
|
Literatura: |
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja, debata. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci w 2-u osobowych zespołach prezentują na zajęciach wybrany przez siebie dylemat w pracy nauczyciela. Prezentacja powinna zawierać: opis przypadku, wskazanie jakie normy lub wartości narusza sytuacja przedstawiona oraz refleksje i sugestie rozwiązania dylematu. Spełnienie wyżej wymienionych warunków skutkuje oceną bardzo dobrą. Niespełnienie jednego z warunków skutkuje oceną dobrą. Natomiast niespełnienie dwóch skutkuje oceną dostateczną. Niespełnienie wszystkich lub niestawienie się na zaliczenie skutkuje oceną niedostateczną. Studenci będą mieli 10-15 minut na prezentowanie wybranego dylematu. Po prezentacji nastąpi dyskusja na temat propozycji rozwiązania dylematu. |
|
Pełny opis: |
: 1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
|
Literatura: |
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja, debata. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci w 2-u osobowych zespołach prezentują na zajęciach wybrany przez siebie dylemat w pracy nauczyciela. Prezentacja powinna zawierać: opis przypadku, wskazanie jakie normy lub wartości narusza sytuacja przedstawiona oraz refleksje i sugestie rozwiązania dylematu. Spełnienie wyżej wymienionych warunków skutkuje oceną bardzo dobrą. Niespełnienie jednego z warunków skutkuje oceną dobrą. Natomiast niespełnienie dwóch skutkuje oceną dostateczną. Niespełnienie wszystkich lub niestawienie się na zaliczenie skutkuje oceną niedostateczną. Studenci będą mieli 10-15 minut na prezentowanie wybranego dylematu. Po prezentacji nastąpi dyskusja na temat propozycji rozwiązania dylematu. |
|
Pełny opis: |
1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
|
Literatura: |
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja, debata. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci w 2-u osobowych zespołach prezentują na zajęciach wybrany przez siebie dylemat w pracy nauczyciela. Prezentacja powinna zawierać: opis przypadku, wskazanie jakie normy lub wartości narusza sytuacja przedstawiona oraz refleksje i sugestie rozwiązania dylematu. Spełnienie wyżej wymienionych warunków skutkuje oceną bardzo dobrą. Niespełnienie jednego z warunków skutkuje oceną dobrą. Natomiast niespełnienie dwóch skutkuje oceną dostateczną. Niespełnienie wszystkich lub niestawienie się na zaliczenie skutkuje oceną niedostateczną. Studenci będą mieli 10-15 minut na prezentowanie wybranego dylematu. Po prezentacji nastąpi dyskusja na temat propozycji rozwiązania dylematu. |
|
Pełny opis: |
1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
|
Literatura: |
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja, debata. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.