Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20SD-1D-EBN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka badań naukowych
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są etyce pracownika nauki i etyce badań naukowych.

Pełny opis:

Etyka współczesna a etyka pracownika nauki i etyka badań naukowych

Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania.

Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialnośc. Nauka wobec przemocy, moralna odpowiedzialność badacza za dzieje.

Interesowność i bezinteresowność w nauce.

Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce

Etyka a dobre obyczaje w nauce w polskim życiu naukowym.

Etyczny wymiar praktyk badawczych.

Literatura:

H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wyd. Platan, Kraków 1996, s.61-102.

G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188.

R. Girard, Kozioł ofiarny, Wyd. Łódzkie, Łódź 1987, 1991 …, s. 5-87; s. 287-309.

S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344.

S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272.

A. Sokal, J. Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, Prószyński i S-ka, Wardzawa 2004, s 9-30; 205-250;

F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, WWL „Muza”, Warszawa 2006, 100-141

Dobre obyczaje w nauce, PAN, Komitet Etyki, Warszawa 2003 i 1994 (oba wydania).

W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce, 2012, Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012.

Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich, uchwalony przez Zgromadzenie Plenarne KRASP, 26 kwietnia 2007r., Krakow czerwiec 2007.

P. B. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „ASK”, 2003, nr 12, s.51- 83.

A. Brzezińska, Dziecko w badaniach psychologicznych, /w/ Etyczne dylematy psychologii, /w:/ red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 221- 254.

J. Strelau, Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych, /w:/ Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 255-268.

O. Sachs, J. Miller, S. J. Gould, D.J. Kelves, R.C. Lewontin, Ukryte teorie nauki, „Znak”, Kraków 1996.

P. Kroning, Nawet geniusze mogą się mylić, "Amber,, Warszawa 2004, s. 7-80.

T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93- 95.

B. Innes, Fałszerstwa i oszustwa, „Świat Książki”, Warszawa 2006, s.235-251.

M.W. Grabski, Paranauka, pseudonauka i co z tego dla nas wynika, /w:/ Pseudonauka.

Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011, s. 11-23.

K. Korab, Nauka, wiedza, pseudonauka. Wzajemne relacje, /w:/ Pseudonauka. Choroba,magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, Wyd.Naukowe „Scholar”, Warszawa 2011, s 56-81.

R. Stachowski, Karl Popper i Frank Cioffi. Dwa spojrzenia na pseudonaukę, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”,Warszawa 2011, s. 24 -35.

P. Polak, Naukometryczne uwarunkowania pseudonauki, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011.

E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150.

M. Gawin, Rasa i nowoczesność. Historia ruchu eugenicznego (1880-1952), Wyd. Neriton, Instytut Historii PAN, Warszawa 2003, s. 7 – 63.

K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009, s. 85 – 155.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja

Nakład pracy: 40 godzin.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)