Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka prowadzenia warsztatów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-3E5MPW Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka prowadzenia warsztatów
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

test wiadomości, ocena scenariusza warsztatu, ocena poprowadzenia warsztatu, ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

Pełny opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy i doskonalenie przez studentów umiejętności prowadzenia warsztatów grupowych (szkoleń) z zakresu umiejętności psychospołecznych. Na zajęciach poruszane będą następujące zagadnienia: różnice pomiędzy treningiem, warsztatem a szkoleniem, etapy cyklu szkoleniowego, specyfika uczenia się osób dorosłych, elementy struktury warsztatu, cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi, specyfika uczenia się w grupie, warsztat pracy trenera, etyka pracy trenera, trudne sytuacje w pracy trenera, certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział III, IV, V, VIII - od strony 254 do końca).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (m.in.)

Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Koppett, K. (2003). Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Warszawa: OE.

Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by…Gdańsk: GWP.

Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: OE.

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: OE, Wolters Kluwer.

Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące: ćwiczenia (praca w małych grupach, odgrywanie ról), analiza doświadczeń własnych, dyskusja.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 10

Przygotowanie scenariusza i poprowadzenie fragmentu szkolenia 20

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

test wiadomości, ocena scenariusza warsztatu, ocena poprowadzenia warsztatu

Pełny opis:

- szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

- etapy cyklu szkoleniowego

- rodzaje szkoleń

- specyfika uczenia się osób dorosłych

- elementy struktury warsztatu

- cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi

- reguły tworzenia scenariusza warsztatu

- etyka pracy trenera

- certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V).

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5).

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2).

Literatura uzupełniająca

Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA

Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica

Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC

Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące: ćwiczenia (praca w małych grupach, odgrywanie ról), analiza doświadczeń własnych, dyskusja.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 15

Przygotowanie scenariusza warsztatu 30

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

test wiadomości, ocena scenariusza warsztatu, ocena poprowadzenia warsztatu, ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

Pełny opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy i doskonalenie przez studentów umiejętności prowadzenia warsztatów grupowych (szkoleń) z zakresu umiejętności psychospołecznych. Na zajęciach poruszane będą następujące zagadnienia: różnice pomiędzy treningiem, warsztatem a szkoleniem, etapy cyklu szkoleniowego, specyfika uczenia się osób dorosłych, elementy struktury warsztatu, cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi, specyfika uczenia się w grupie, warsztat pracy trenera, etyka pracy trenera, trudne sytuacje w pracy trenera, reguły tworzenia scenariusza warsztatu, certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V)

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5)

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (m.in.)

Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Koppett, K. (2003). Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Warszawa: OE.

Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by…Gdańsk: GWP.

Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące: ćwiczenia (praca w małych grupach, odgrywanie ról), analiza doświadczeń własnych, dyskusja.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 15

Przygotowanie scenariusza i poprowadzenie fragmentu szkolenia 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.