Psychologia zdrowia publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-3E4PZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia publicznego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego. |
Pełny opis: |
Pojęcie psychologii zdrowia, geneza, specyfika, zakres, działy. Cele i zadania psychologii zdrowia. Miejsce psychologii zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii. Zdrowie publiczne, psychologia zdrowia publicznego. Zdrowie i jakość życia jako podstawowe kategorie psychologii zdrowia. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Model biomedyczny. Model holistyczno-funkcjonalny. Paradygmat patogenetyczny a salutogenetyczny. Podstawowe założenia paradygmatu salutogenetycznego; znaczenie uogólnionych zasobów odpornościowych, stresorów, poczucia koherencji. Resilience. Wsparcie społeczne. Behawioralne i poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby. Kształtowanie się zachowań zdrowotnych – modele i teorie. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana. Psychosomatyka. Psychologiczne następstwa choroby, zachowanie wobec własnej choroby. Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna. Psychologia zdrowia jako obszar badań naukowych, metodologia i problemy etyczne. Międzynarodowe programy badawcze. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN. Literatura uzupełniająca: Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa, Fundacja IPN. Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum. Brzeziński J., Cierpiałkowska L. (red) (2008). Zdrowie i choroba. Gdańsk, GWP. Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen I., Życińska J. (red) (2008). Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Academica. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres, zdrowie. Warszawa: Difin. Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sheridan, C.L., Radmacher, S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma uporządkowana wiedzę na temat psychologii zdrowia, jej genezy, zakresu i działów. Rozumie jakie miejsce zajmuje psychologia zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii. Zna podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (zdrowie, jakość życia) oraz modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Zna założenia paradygmatu salutogenetycznego oraz koncepcji resilience. Rozumie znaczenie dla zdrowia wsparcia społecznego, zachowań zdrowotnych, umiejscowienia kontroli, poczucia skuteczności i własnej wartości. Rozumie psychologiczne następstwa choroby, psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej i rolę psychologii zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny. Rozumie rolę stresu jako predyktora zdrowia oraz innych psychologicznych determinantów zdrowia fizycznego (psychosomatyka) Zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych w zakresie właściwym dla psychologii. Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia w aspekcie psychologicznym. Umiejętności Student potrafi ułożyć scenariusz pracy z grupą w zakresie edukacji zdrowotnej. Potrafi przeprowadzić zajęcia z grupą na temat dotyczący zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego). Kompetencje społeczne Student współpracuje w grupie zadaniowej Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w zakresie promocji zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Rozmowa Zadania praktyczne - przeprowadzenie zajęć z edukacji zdrowotnej Praca pisemna - napisanie scenariusza zajęć Obserwacja |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.