Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Case study. Romowie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-3E3CSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Case study. Romowie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Romowie- wspólnota szczególna. Elementy historii i tradycji Romów w Polsce. Stereotypowy obraz Romów/Cyganów. Postawy wobec Romów wśród polskich uczniów. Romowie w świecie współczesnym: sytuacja bytowa i społeczna, relacje z większością, zdrowie, edukacja. Rządowy program na rzecz społeczności romskiej w Polsce. NGO dla wspólnot romskich.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Bartosz A. (2004) Nie bój się Cygana. Sejny. Wyd. Pogranicze

Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce 2004-2013. www.mac.gov.pl/mniejszosci¬-i-wyznania

Projekt programu integracji społecznej Romow na lata 2014-2020. www.mac.gov.pl/mniejszosci¬-i-wyznania

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Weigl B., Formanowicz M., red. (2007) Romowie. Od edukacji młodego pokolenia do obrazu w polskich mediach. Warszawa. Wyd. Academica SWPS

Weigl B. , red. (2009) Romowie 2009. Między wędrówka a edukacją . Warszawa. Wyd. Academica SWPS

Weigl B., Różycka M., red. (2011) Romowie 2011. Życie na pograniczu. Warszawa. Wydawnictwo SWPS

Nikitorowicz J. (2010) Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Sopot. Wyd. GWP

Warszawa. Wyd. Academica SWPS

Studia Romologica, nr 1, 2, 3. Tarnów 2008- 2010. Wydawnictwo Muzeum Okręgowego w Tarnowie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Orientacja w tradycji i kulturze romskiej w ujęciu historycznym

Świadomość zróżnicowania wspólnot romskich we współczesnej Polsce

Świadomość problemów tożsamościowych na styku tradycji polskiej i romskiej

Umiejętności

Umiejętność oceny sytuacji społeczno-psychologicznej Romów żyjących w Polsce

Umiejętność oceny sytuacji społeczno-psychologicznej dzieci romskich żyjących w Polsce

Umiejętność doboru właściwych metod diagnozy psychologicznej do oceny społecznych i intelektualnych kompetencji ucznia romskiego

Kompetencje społeczne

Wrażliwość kulturowa, gotowość do empatii w spotkaniu z Innym

Posługuje się poznanymi kategoriami w obserwacji i analizie wydarzeń z życia społecznego. Dostrzega dylematy etyczne związane z pracą w środowisku wielokulturowym

Sposób pomiaru

Grupowe podsumowanie filmów i przeczytanej lektury

Prezentacja multimedialna

Dyskusja w grupie

Praca w grupie, dyskusja grupowa

Praca pisemna

Kolokwium sprawdzające

Samoopis

Dyskusja na temat wydarzeń społecznych związanych z funkcjonowaniem mniejszości

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)