Społeczne aspekty migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-2E3SAM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne aspekty migracji |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ZAŁOŻENIA Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować zjawiska społeczne w ramach procesów migracji zewnętrznych i wewnętrznych. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy procesów migracji w ujęciu socjologicznym. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie społecznych aspektów migracji. CELE Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia socjologiczne, odnoszące się do społecznych aspektów migracji. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać przyczyny, kierunki oraz najważniejsze trendy związane z charakterem współczesnych migracji. |
Pełny opis: |
1.Procesy migracyjne w globalnej rzeczywistości: podstawowe pojęcia, trendy, kierunki migracji. 2. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej jako przykład społeczeństwa migracyjnego. 3. Społeczne aspekty polityki migracyjnej Unii Europejskiej. 4. Imigranci w Polsce: aspekty instytucjonalno-prawne i społeczne migracji do Polski. 5. Imigranci w polskim dyskursie publicznym: oceny, stereotypy i postawy. 6. Społeczne aspekty migracji do Polski na przykładzie wybranych grup migrantów: Wietnamczycy i Ukraińcy. 7. Migracje kobiet w perspektywie wielowymiarowej. 8. Tradycje migracji zewnętrznych Polaków: przyczyny, kierunki i konsekwencje. 9. Społeczne aspekty migracji Polaków po wejściu Polski do UE. 10. Charakterystyka migracji wewnętrznych w Polsce: migracje wieś – miasto oraz miasto – wieś. 11. Masowe procesy migracyjne w Polsce: przypadek Ziem Odzyskanych. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Urry J. (2009), „Socjologia mobilności”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Bauman Z. (2006), „Globalizacja”, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 3. Castells M. (2009), „Koniec tysiąclecia”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Slany K. (2009), „Migracje kobiet: perspektywa wielowymiarowa”, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Okólski M. (2004), „Demografia zmiany społecznej”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 6. Górny A., Grabowska-Lusińska I., Lesińska M., Okólski M. (2010) (red.), „Transformacja nieoczywista: Polska jako kraj imigracji”, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 7. Grzymała-Kazłowska A. (2007), „Konstruowanie ‘innego’. Wizerunki imigrantów w Polsce”, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Nowicka E., Łodziński S. (2006) (red.), „Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne”, Warszawa: Wydawnictwo „Prolog”. 2. Grzymała-Kazłowska A. (2008) (red.), „Między wielością a jednością. Integracja odmiennych grup i kategorii migrantów w Polsce”, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami. 3. Markiewicz W, Rybicki P. (1967), „Przemiany społeczne na ziemiach zachodnich”, Poznań: Instytut Zachodni. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia socjologiczne, odnoszące się do społecznych aspektów migracji. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać przyczyny, kierunki oraz najważniejsze trendy związane z charakterem współczesnych migracji. Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować zjawiska społeczne w ramach procesów migracji zewnętrznych i wewnętrznych. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy procesów migracji w ujęciu socjologicznym. Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie społecznych aspektów migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru 1. Egzamin końcowy – test wiedzy. 1. Egzamin końcowy – test wiedzy. 1. Egzamin końcowy – test wiedzy. 2. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.