Problemy rynku pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-2E3PRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy rynku pracy |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ZAŁOŻENIA Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować najważniejsze zjawiska i problemy związane z rynkiem pracy w Polsce i na świecie. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy problematyki rynku pracy w ujęciu socjologicznym. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie problematyki rynku pracy. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi podjąć kreatywną analizę problematyki rynku pracy w Polsce i na świecie. CELE Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia i procesy społeczne, odnoszące się do problematyki rynku pracy w Polsce i w wymiarze globalnym. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać uwarunkowania i najważniejsze trendy współczesnych przemian na rynku pracy w Polsce i w innych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. |
Pełny opis: |
1. Przemiany rynków pracy w ujęciu globalnym (najważniejsze pojęcia i definicje, „społeczeństwo ryzyka”, globalna gospodarka, rewolucja technologii informacyjnych, przemiany struktury zatrudnienia, społeczeństwo informacyjne i gospodarka oparta na usługach); 2. Charakterystyka rynku pracy w Polsce (uwarunkowania prawno-instytucjonalne, trendy). 3. Problematyka bezrobocia (typy, bezrobocie w Polsce). 4. Dyskryminacja na rynku pracy i jej podstawowe wymiary. 5. Cudzoziemcy na polskim rynku pracy (grupy, typy aktywności, wyzwania). |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Beck U. (2002), „Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 2. Castells M. (2007), „Społeczeństwo sieci”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Hochschild A. R. (2009), „Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Marody M. (2000) (red.), „Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 5. Szatur-Jaworska B. (2008), „Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań”, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. 6. Czapiński J. (2011, 2009, 2007, 2005, 2003, 2000), „Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków”, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. 7. Raporty i komunikaty GUS, World Values Survey, European Values Survey, Eurostat, itp. dotyczące aktywności na rynku pracy. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Ngai P. (2010), „Pracownice chińskich fabryk”, Poznań: Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka”. 2. Klaus W. (2010), „Sąsiedzi czy intruzi? O dyskryminacji cudzoziemców w Polsce”, Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia i procesy społeczne, odnoszące się do problematyki rynku pracy w Polsce i w wymiarze globalnym. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać uwarunkowania i najważniejsze trendy współczesnych przemian na rynku pracy w Polsce i w innych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować najważniejsze zjawiska i problemy związane z rynkiem pracy w Polsce i na świecie. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy problematyki rynku pracy w ujęciu socjologicznym. Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie problematyki rynku pracy. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi podjąć kreatywną analizę problematyki rynku pracy w Polsce i na świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru 1. test wiedzy. 1. test wiedzy. 1. test wiedzy 2. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.