Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-2D3ESP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka społeczna
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

cele:

1. Zapoznanie studentów z europejską tradycją myśli społecznej, zawierającej takie podstawowe idee, jak demokracja, liberalizm czy dobro wspólne; 2. przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach o tematyce społecznej; 3. Kształcenie umiejętności stawiania diagnoz dotyczących współczesnego życia społecznego zarówno w skali kraju, jak i w skali globalnej; 4. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nami uczestnictwo w życiu społecznym; 5. Przedstawienie alternatyw dla dominującego systemu aksjonormatywnego takich jak etyka biznesu czy ekonomia społeczna.

Pełny opis:

Treści

Etyka społeczna w rozumieniu tradycyjnym. Określanie pola relacji doniosłych etycznie z perspektywy etyki społecznej. Etyka społeczna jako tworzenie norm porządkujących życie społeczne w układzie międzyjednostkowym i instytucjonalnym. Etyka społeczna jako dyscyplina etyki. Istota etyki społecznej. Narodziny etyki społecznej; Sofiści, Platon i Arystoteles. Nowożytne ujęcia problematyki etyki społecznej egoizm, utylitaryzm altruizm.

Idea ładu społecznego opartego na uniwersalnych wartościach. Traktowanie społeczeństwa jako całości opartej na uniwersalnych zasadach i podległej uniwersalnym regułom. Chrześcijańska etyka społeczna wieków średnich: Tomasz z Akwinu. Etyka społeczna jako zespół zasad regulujących życie społeczne w duchu odchodzącego od absolutystycznych założeń humanizmu. Nowe problemy wynikające z przekraczania absolutystycznych kodeksów etycznych

Niepokoje egzystencjalne jako punkt wyjścia etyki społecznej (A.Giddens)

Obiektywne uspołecznienie etyki jako wynik rozwoju cywilizacji współczesnej . Etyka społeczna wobec rozwoju cywilizacji technologicznej i postępów globalizacji. Współczesne rozumienie etyki społecznej. (H.Jonas; G.Picht)

Prawa człowieka i europejski uniwersalizm. Pytanie o źródła międzyludzkiej solidarności a pytanie o źródła społecznego zła.

Etyka społeczna wobec wyzwań globalizacji. Od relacji: ja – grupa, ja – wspólnota do relacji ja – ludzkość. Wymiar etyczny problemów globalnych. Społeczne nierówności i wykluczenia. Sprawiedliwość i wymiar sprawiedliwości.

Etyka społeczna a etyka życia gospodarczego. Odpowiedzialność człowiek za przyszłość stworzonej przez siebie cywilizacji, własne człowieczeństwo. Odpowiedzialność człowieka za przyszłość życia na planecie.

Literatura:

Wybór fragmentów z :

H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, Kraków 1987.

A. Basińska, Nierówności w dostępie do wiedz . Stare i nowe problemy/w:/ Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności, red K. Podemski, Poznań 2009.

Z. Bauman, Z. Bauman, Praca konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Warszawa 2006.

M. Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa 1993.

E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005.

A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.

H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1995.

M. Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004.

L. Kołakowski, Szukanie barbarzyńcy/w:/ Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Kraków 2006.

G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981.

R. Rorty , Przygodność , ironia, solidarność, Warszawa 2009.

L. Wacquarnt, Więzienia nędzy, Warszawa 2009.

I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm: retoryka władzy, Warszawa 2007.

A. Gawkowska, Biorąc wspólnotę poważnie? Komunitarystyczne krytyki liberalizmu, Wyd. IFiS PAN Filozofii, Warszawa 2004.

Komunitarianie. Wybór tekstów, Wybór P. Śpiewak, Fundacja Aletheia, Warszawa 2004

P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2006.

J. Teichman, Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, Część I i II.

M. Waltzer . Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, Wyd. UW, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA i ICH OCENA

Wiedza Sposób pomiaru

Student zna usytuowanie etyki społecznej jako subdyscypliny etyki

Dyskusja na forum grupy na bazie literatury przedmiotu i wybranych kazusów. Ocena znajomości literatury – kolokwium pisemne i wypowiedzi indywidualnych.

Student zna wartości i normy regulujące życie społeczne j.w.

Student zna reprezentatywne stanowiska w etyce społecznej od jej narodzin po współczesność j.w.

Student zna zasady regulujące życie społeczne w duchu odchodzącego od absolutystycznych założeń humanizmu i nowe problemy wynikające z przekraczania absolutystycznych kodeksów etycznych

j.w.

Umiejętności

Student potrafi określić stosunek etyki społecznej wobec wyzwań globalizacji. j.w.

Interpretuje zmianę stosunków społecznych: od relacji: ja – grupa, ja – wspólnota do relacji ja – ludzkość j.w.

Rozpoznaje etyczny wymiar problemów globalnych j.w.

Dokonuje analizy krytycznej tekstów filozoficznych j.w.

Porównuje i odnosi się krytycznie do różnych ujęć życia społecznego j.w.

Wyraża i uzasadnia swoje stanowisko wykorzystując filozoficzne narzędzia argumentacji j.w.

Wyraża ocenę podejmowanych stanowisk j.w.

Kompetencje społeczne

Student bardziej rozumieć siebie i otaczający go świat oraz potrzebę wzajemnej współpracy

j.w.

Reprezentuje postawę otwartą na krytyczny namysł nad sobą wśród innych i stosunek do drugiego człowieka j.w.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: analiza tekstów, dyskusja, praca w grupach.

Kryteria oceniania: aktywny udział w zajęciach, znajomość i zdolność do dyskutowania na temat omawianych tekstów, obecność.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)