Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacja terapeutyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200N-3E5RTE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacja terapeutyczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające – zapoznanie z tematyką warsztatów

2. Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty

3. Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały

4. Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje

5. Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/

6. Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii– zjawisko oporu

7. Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem

8. Relacja terapeutyczna – przyspieszanie terapii, podsumowanie zajęć

Literatura:

LITERATURA Geldard, K., Geldard, D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia.

Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP.

Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3.

Herschel, K. (2009).Komunikacja w terapii, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP

Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP

Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ

Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student potrafi:

formułować cele wybranej metody pomocy psychologicznej;

rozpoznawać wpływ własnych (terapeuty) zachowań na jakość relacji terapeutycznej;

rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od rodzaju metody pomocy psychologicznej;

rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od etapu w procesie zmiany;

Umiejętności

uzgodnić z pacjentem/klientem wspólne cele terapii/pomocy psychologicznej;

zaprojektować i uzgodnić z pacjentem sposoby osiągania celów terapii;

oceniać krytyczne momenty w relacji terapeutycznej;

przeprowadzić rozmowę z pacjentem o problemach w ich relacji terapeutycznej;

Kompetencje społeczne

jest otwarty na rozumienie samego siebie;

jest zdolny do modyfikowania swoich zachowań w relacji.

Sposób pomiaru

Ocena umiejętności podczas wykonywania zadań

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)