Relacja terapeutyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200N-3E5RTE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relacja terapeutyczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające – zapoznanie z tematyką warsztatów 2. Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty 3. Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały 4. Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje 5. Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/ 6. Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii– zjawisko oporu 7. Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem 8. Relacja terapeutyczna – przyspieszanie terapii, podsumowanie zajęć |
Literatura: |
LITERATURA Geldard, K., Geldard, D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia. Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. Herschel, K. (2009).Komunikacja w terapii, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student potrafi: formułować cele wybranej metody pomocy psychologicznej; rozpoznawać wpływ własnych (terapeuty) zachowań na jakość relacji terapeutycznej; rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od rodzaju metody pomocy psychologicznej; rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od etapu w procesie zmiany; Umiejętności uzgodnić z pacjentem/klientem wspólne cele terapii/pomocy psychologicznej; zaprojektować i uzgodnić z pacjentem sposoby osiągania celów terapii; oceniać krytyczne momenty w relacji terapeutycznej; przeprowadzić rozmowę z pacjentem o problemach w ich relacji terapeutycznej; Kompetencje społeczne jest otwarty na rozumienie samego siebie; jest zdolny do modyfikowania swoich zachowań w relacji. Sposób pomiaru Ocena umiejętności podczas wykonywania zadań |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.