Elementy socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200N-3E5EST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy socjoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1.Socjoterapia jako forma pomocy. Formy socjoterapii. 2.Poziomy pracy socjoterapeutycznej, praca socjoterapeutyczna w grupie. 3. Diagnoza grupy. Diagnoza potrzeb dziecka.Problemy dzieci a wiek rozwojowy. 4. Program pracy z grupą. Analiza treści urazowych i korygujących. 5.Zaplanowanie doświadczeń korygujących z uwzględnieniem środowiska , w którym funkcjonuje dziecko. 6. Konstruowanie scenariuszy socjoterapeutycznych i analiza studium przypadków przygotowanych przez studentów. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura obowiązkowa: Bernard H., Mackenzi K. (red.) Podstawy terapii grupowej. GWP, Gdańsk 2000. Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych. PARPA. 2003 Czabała J., Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2006. Sawicka K. (red.) Socjoterapia, MEN, Warszawa 1998. Vopel K. V. Poradnik dla prowadzących grupy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999. Literatura uzupełniająca: Czerska B. Zanim pojawi się agresja. Wstępna diagnoza i wczesna interwencja, [w:] Powstrzymać agresję u progu szkoły, red. J. Danilewska, Wydawnictwo. UJ, 2004. Kozłowska A. Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Wydawnictwo. „Żak”, Warszawa 1996. Siepczyńska, D Praca w świetlicy z elementami socjoterapii dla uczniów szkoły podstawowej : (program, plan zajęć, przykłady .Korepetytor, 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student powinien: mieć wiedzę o koncepcjach teoretycznych empirycznych dotyczących procesu socjoterapii; wskazać najważniejsze cele, metody pracy wykorzystywane w procesie socjoterapii, rozpoznaje etapy rozwoju grupy, problemy dzieci; znać prawidłowe zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych; wykazać się znajomością podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka; posiadać wiedzę pozwalającą na analizę zebranych poprzez obserwację treści urazowych i zaplanowanie oddziaływań korygujących; posłużyć się w studium przypadku pojęciami teoretycznymi; Umiejętności dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych; formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków; stworzyć na podstawie analizy i obserwacji dziecka analizę treści urazowych oraz zaplanowanie oddziaływań korygujących; posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi; Kompetencje społeczne zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko. Sposób pomiaru Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku Praca w grupach w oparciu o studia Przypadków, ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku) Wykonanie zadania grupowego – dobieranie narzędzi do sformułowanego celu diagnostycznego Wykonanie zadania grupowego – analiza sytuacji dziecka oraz sformułowanego celu diagnostycznego Wykonanie zadania grupowego na podstawie studia przypadku oraz Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.