Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy socjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200N-3E5EST
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy socjoterapii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1.Socjoterapia jako forma pomocy. Formy socjoterapii.

2.Poziomy pracy socjoterapeutycznej, praca socjoterapeutyczna w grupie.

3. Diagnoza grupy. Diagnoza potrzeb dziecka.Problemy dzieci a wiek rozwojowy.

4. Program pracy z grupą. Analiza treści urazowych i korygujących.

5.Zaplanowanie doświadczeń korygujących z uwzględnieniem środowiska , w którym funkcjonuje dziecko.

6. Konstruowanie scenariuszy socjoterapeutycznych i analiza studium przypadków przygotowanych przez studentów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Literatura obowiązkowa:

Bernard H., Mackenzi K. (red.) Podstawy terapii grupowej. GWP, Gdańsk 2000.

Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych. PARPA. 2003

Czabała J., Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2006.

Sawicka K. (red.) Socjoterapia, MEN, Warszawa 1998.

Vopel K. V. Poradnik dla prowadzących grupy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999.

Literatura uzupełniająca:

Czerska B. Zanim pojawi się agresja. Wstępna diagnoza

i wczesna interwencja, [w:] Powstrzymać agresję u progu szkoły, red. J. Danilewska, Wydawnictwo. UJ, 2004.

Kozłowska A. Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Wydawnictwo. „Żak”, Warszawa 1996.

Siepczyńska, D Praca w świetlicy z elementami socjoterapii dla uczniów szkoły podstawowej : (program, plan zajęć, przykłady .Korepetytor, 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student powinien:

mieć wiedzę o koncepcjach teoretycznych empirycznych dotyczących procesu socjoterapii;

wskazać najważniejsze cele, metody pracy wykorzystywane w procesie socjoterapii, rozpoznaje etapy rozwoju grupy, problemy dzieci;

znać prawidłowe zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych;

wykazać się znajomością podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka;

posiadać wiedzę pozwalającą na analizę zebranych poprzez obserwację treści urazowych i zaplanowanie oddziaływań korygujących;

posłużyć się w studium przypadku pojęciami teoretycznymi;

Umiejętności

dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych;

formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków;

stworzyć na podstawie analizy i obserwacji dziecka analizę treści urazowych oraz zaplanowanie oddziaływań korygujących;

posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi;

Kompetencje społeczne

zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko.

Sposób pomiaru

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku

Praca w grupach w oparciu o studia Przypadków, ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Praca grupowa w trakcie zajęć na przygotowanych studiach przypadku oraz przygotowanie indywidualnie studium przypadku. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku)

Wykonanie zadania grupowego – dobieranie narzędzi do sformułowanego celu diagnostycznego

Wykonanie zadania grupowego – analiza sytuacji dziecka oraz sformułowanego celu diagnostycznego

Wykonanie zadania grupowego na podstawie studia przypadku oraz Wykonanie indywidualnego zadania (przygotowanie studium przypadku)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)