Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pomocy osobom chorym psychicznie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200N-3E4MPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pomocy osobom chorym psychicznie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Środowiskowe systemy wsparcia i rehabilitacji stanowią podstawę nowoczesnych oddziaływań dla osób z zaburzeniami psychicznymi . Systemy te, oparte na założeniach psychiatrii środowiskowej, są swoistym standardem w krajach Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych od ponad 20 lat. W Polsce są jeszcze na wstępnych etapach tworzenia. Znajomość zagadnień związanych ze wsparciem środowiskowym może przyczynić się do poszerzenia wiedzy z zakresu psychologicznych oddziaływań dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Pełny opis:

WYKŁAD 15 godzin

1. Wprowadzenie teoretyczne do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie.

2. Rys historyczny – formy pomocy

3.Pacjent przewlekle chory psychicznie w systemie wsparcia.

4.Specyfika funkcjonowania osób chorych psychicznie

5.Programy wsparcia środowiskowego

ĆWICZENIA 15 godzin

1. Proces zdrowienia i umacnianie jako cel wsparcia

2. Typy programów wsparcia

3. Zapobieganie stygmatyzacji

4. Model azylowy i środowiskowy

5. Studium przypadku

Literatura:

1.Bronowski P. (2012) Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa.

2.Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia, GWP.

3.Alanen Y. (2000) Schizofrenia. Jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, IPiN.

Efekty uczenia się:

potrafi wymienić zasady stosowania wsparcia i rehabilitacji

- zna wybrane metody wspierania

- wyjaśnia mechanizm ich działania

- potrafi scharakteryzować efekty programów wsparcia

- definiuje kompetencje społeczne

umie zakwalifikować określone problemy pacjenta do metod pomocy

- umie ocenić efektywność oddziaływań

- umie klasyfikować umiejętności społeczne

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Max 12 punktów, zalicza 7.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)