Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PKD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Pomiar efektów kształcenia odbywa się na podstawie zrealizowanego projektu grupowego, którego zasady omawiane są podczas pierwszych zajęć. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach. Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia. 2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia. 3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska. Umiejętności 1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia. 2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu. 3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób. Kompetencje społeczne 1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań. 2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć 2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona) 3. W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową studenci są zobowiązani przesłać opracowany w grupie przypadek drogą mailową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia. |
|
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące: - W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.); - szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami; - Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia. |
|
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av7QHOdACgoDRZNtRQIcEis8fmvbGPJNfXRfgqGz7d6A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=405f7ed1-4df7-41f1-941c-a43ed906c53c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Forma zaliczenia: - W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.); - szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami; - Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.