Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Pomiar efektów kształcenia odbywa się na podstawie zrealizowanego projektu grupowego, którego zasady omawiane są podczas pierwszych zajęć.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.

2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.

3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.

Umiejętności

1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.

2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.

3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Kompetencje społeczne

1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.

2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć

2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona)

3. W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową studenci są zobowiązani przesłać opracowany w grupie przypadek drogą mailową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Uwagi:

W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące:

- W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.);

- szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami;

- Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Uwagi:

Link do zajęć w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av7QHOdACgoDRZNtRQIcEis8fmvbGPJNfXRfgqGz7d6A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=405f7ed1-4df7-41f1-941c-a43ed906c53c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Forma zaliczenia:

- W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.);

- szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami;

- Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)