Kształtowanie i rozwijanie inteligencji emocjonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-KIR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie i rozwijanie inteligencji emocjonalnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Jankowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: przygotowanie prezentacji na wybrany temat ćwiczenia w małych grupach wykonanie zadań dotyczącej samooceny, samoregulacji, asertywności, empatii, komunikacji interpersonalnej |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie koncepcji inteligencji emocjonalnej 2. Rola emocji w funkcjonowaniu człowieka 3. Poznanie metod pomiaru inteligencji emocjonalnej ((Kwestionariusz INTE, POPULARNY KWESTIONARIUSZ INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ). 4. Inteligencja emocjonalna jako kompetencja osobista: - samoświadomość, czyli emocjonalna, samoświadomość swoich mocnych stron orz kształtowanie poczucia własnej wartości) - samoregulacja - umiejętność wyrażania emocji, ustalania i kierowania się systemem własnej hierarchii wartości motywacja - umiejętność motywowania się i odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne i stresujące 5. Inteligencja emocjonalna jako kompetencja społeczna: - ćwiczenie empatii w rożnych sytuacjach społecznych - Ćwiczenie umiejętności społecznych (wyrażania emocji, właściwego komunikowania się -postawy asertywnej. 6. Znaczenie i świadomość potrzeby kształtowania u siebie oraz u dzieci i młodzieży inteligencji emocjonalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Branden N. (2016). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo Feeria Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina Knopp, K. A., (2005). Rola inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka. Studia Psychologica, nr 6, s. 221-236. Literatura uzupełniająca Gardner, H. (2001). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina. Salovey, P., Mayer, J. D. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: Salovey P., Sluyter, D., J., (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. (rozdz. 1, s. 23-69). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red. naukowa). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Taracha, M. (2010). Inteligencja emocjonalna a wykorzystanie potencjału intelektualnego. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz multimedialny, zadania do wykonania, ćwiczenia w grupach. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Jankowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu Aktywny udział w zajęciach Wykonanie jednego z trzech podanych zadań: 1. Opracowanie wybranej przez siebie psychologicznej koncepcji emocji wraz z uzasadnieniem wyboru i oceny teorii 2. Opracuj jeden wybrany rozdział z książki Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red. naukowa). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Przygotuj zestaw pytań lub zadanie dla wybranej przez siebie umiejętności wchodzącej w skład inteligencji emocjonalnej Prezentacja w grupie 1 z wybranego tematu 1.Samoocena 2. Poczucie wartości 3. Empatia 4. Asertywność |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie teorii inteligencji emocjonalnej 2. Rola emocji w funkcjonowaniu człowieka 3. Poznanie metod pomiaru inteligencji emocjonalnej ((Kwestionariusz INTE, POPULARNY KWESTIONARIUSZ INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ). 4. Inteligencja emocjonalna jako kompetencja osobista: - samoświadomość, czyli emocjonalna, samoświadomość swoich mocnych stron orz kształtowanie poczucia własnej wartości) - samoregulacja - umiejętność wyrażania emocji, ustalania i kierowania się systemem własnej hierarchii wartości motywacja - umiejętność motywowania się i odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne i stresujące 5. Inteligencja emocjonalna jako kompetencja społeczna: - ćwiczenie empatii w rożnych sytuacjach społecznych - Ćwiczenie umiejętności społecznych (wyrażania emocji, właściwego komunikowania się -postawy asertywnej. 6. Znaczenie i świadomość potrzeby kształtowania u siebie oraz u dzieci i młodzieży inteligencji emocjonalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gardner, H. (2001). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina. Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. Knopp, K. A., (2005). Rola inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka. Studia Psychologica, nr 6, s. 221-236. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red. naukowa). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca Brandwen N. (2016) . 6 filarów poczucia wartości. Łódź: Feeria Jankowska, M., Ryś, M. (2011). Inteligencja emocjonalna a relacje w związkach małżeńskich, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio Numer 3(7) 2011 W trosce o rodzinę, s. 48 – 65 Salovey, P., Mayer, J. D. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: Salovey P., Sluyter, D., J., (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. (rozdz. 1, s. 23-69). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Taracha, M. (2010). Inteligencja emocjonalna a wykorzystanie potencjału intelektualnego. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab7c3c1d73baf44459a27765b7c3f0c08%40thread.tacv2/conversations?groupId=5f7c81ac-3f6b-4ee2-99dd-a6b1e69754a8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz multimedialny, zadania do wykonania, ćwiczenia w grupach. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.