Socjologia wizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4S-SWI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wizualna |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Socjologię wizualną interesuje wizualny aspekt kultury i życia społecznego. Badając je stara się lepiej zrozumieć mechanizmy życia społecznego oraz uchwycić te jego aspekty, które wymykają się innym metodom badawczym. Socjologia wizualna jest bowiem zarazem subdyscypliną socjologii, jak i jakościową techniką badawczą, której celem jest analiza i interpretacja materiałów wizualnych takich jak zdjęcia, filmy, prasa, Internet. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student/ka właściwe rozumie i posługuje się głównymi terminami, między innymi: obraz, analiza treści obrazów, analiza dyskursu, konotacja i denotacja obrazu student/ka ma wiedzę na temat zastosowania metod badań socjologicznych w badaniach obrazów, np. analiza treści obrazów, analiza dyskursu student/ka ma wiedzę na temat zastosowania obrazów w badaniach socjologicznych, np. wywiady z użyciem fotografii student/ka zapoznał/a się z głównymi kierunkami, obszarami i przedmiotami badań obrazów, np. badania kampanie społeczne, badania prasy, badania wizerunków, badania procesów przemian kulturowych Umiejętności student/ka posiada umiejętności samodzielnego konceptualizowania badań z wykorzystaniem obrazów, min. zadawania pytań badawczych w zależności od celu badania student/ka posiada umiejętności realizacji badań z wykorzystaniem materiałów wizualnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na dobór źródeł i jednostek badawczych student/ka posiada umiejętności analizy zebranych materiałów (analiza treści, analiza dyskursu) Kompetencje społeczne student/ka umie współpracować w grupie i przygotowywać wspólne projekty badawcze student/ka umie dyskutować i przedstawiać argumenty w dyskusji na wybrany temat student/ka potrafi samodzielnie myśleć i krytycznie analizować zastosowanie obrazów w badaniach student/ka potrafi wykorzystać socjologiczną wiedzę ogólną (teoretyczną i metodologiczną) do krytycznej analizy zjawisk życia społecznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Bogumił | |
Prowadzący grup: | Adrianna Krzywik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru 1. udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach; 2. wykonywanie i prezentowanie prac domowych; 3. realizacja własnego projektu badawczego na zaliczenie zajęć |
|
Pełny opis: |
Socjologię wizualną interesuje wizualny aspekt kultury i życia społecznego. Badając je stara się lepiej zrozumieć mechanizmy życia społecznego oraz uchwycić te jego aspekty, które wymykają się innym metodom badawczym. Socjologia wizualna jest bowiem zarazem subdyscypliną socjologii, jak i jakościową techniką badawczą, której celem jest analiza i interpretacja materiałów wizualnych takich jak zdjęcia, filmy, prasa, Internet. W trakcie zajęć poruszymy następujące problemy: 1. Zwrot obrazowym, zwrot ikoniczny, socjologia wizualna jako dyscyplina 2. Fotografia jako narzędzie badawcze 3. Społeczne rozumienie fotografii i filmu 4. Rodzaje fotografii i jej społeczne funkcje 5. Przejrzystość fotografii 6. Kontekst jako klucz do zrozumienia znaczenia obrazów 7. Obrazy cierpienia w mediach 8. Fotografie Holocaustu i Gułagu 9. Poetyka przedstawień 10. Fotografia etnograficzna 11. Fotografia cyfrowa |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009. Barthes Roland, Światło obrazu: uwagi o fotografii, Wydaw.KR, Warszawa 1995. Baudrillard Jean, Fotografia, czyli świetlny zapis, w: P. Sztompka, M. Boguni-Borowska, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo znak, Kraków 2012, s. 380-386. Boguni-Borowska Małgorzata, Piotr Sztompka, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak, Kraków 2012. Bourdieu Pierre, Społeczna definicja fotografii, w: P. Sztompka, M. Boguni-Borowska, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo znak, Kraków 2012, s. 239-264. Jarecka Urszula, Okaleczone dzieci. Propagandowe wykorzystanie wizerunków dzieci rannych i niepełnosprawnych [w:] „Kultura Współczesna” nr 1(59)2009, ss. 99-114 Olechnicki Krzysztof, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003. Sontag Susan, Widok cudzego cierpienia, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010. (wybrane fragmenty) Sontag Susan, O fotografii, Karakter, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Bartuszek Joanna, Między reprezentacją a martwym papierem. Znaczenie i funkcja chłopskiej fotografii rodzinnej, Warszawa 2005 Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, Universitas, Kraków 2012. Przylipiak M., Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000 Sikora Sławomir, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004 Sulima Roch, Album "cieni". Słowo i fotografia w kulturze ludowej, [w:] w tegoż, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Zakład Wydawniczy FA ZMW "Galicja", Kraków 1992 . Sztandara Magdalena, Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009. Wright T, Antropolog jako artysta: fotografie Malinowskiego z Trobriandów, "Konteksty" 1-2/1997 Young M., Kiriwina Malinowskiego. Wprowadzenie (fragmenty), przeł. S. Sikora, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 1-4/2000 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: 1. dyskusje tematyczne powiązane z tekstami 2. wykorzystywanie prezentacji multimedialnych 3. omawianie licznych fotografii i artystów 4. konsultacje dotyczące projektów studenckich |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.