Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4F-LOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Ocena wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć

Ocena wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć

Ocena wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć

Pełny opis:

Przedmiot i działy logiki. Problematyka semiotyki logicznej, logiki formalnej i metodologii nauk

Budowa składniowa wypowiedzi językowych. Kategorie syntaktyczne: zdania, nazwy i funktory

Logika formalna. Pojęcie wnioskowania dedukcyjnego. Warunki niezawodności wnioskowań

Rachunek zdań. Metody ustalania dedukcyjności wnioskowań. Pojęcie wynikania logicznego

Rachunek nazw. Ocenianie słuszności wnioskowań

Wnioskowanie uprawdopodobniające

Metodologia nauk. Definiowanie. Podział logiczny i klasyfikacja

Sztuka argumentacji

Literatura:

Chodkowski T., Nieznański E., Świetorzecka K., Wójtowicz A., Elementy logiki prawniczej. Definicje, podziały i typy argumentacji, Polskie Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa-Poznań 2000

Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

Hołówka T., Błędy, spory, argumenty, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Warszawa 1998

Lewandowski S., Machińska H., Malinowski A., Petzel J., Logika dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003

Malinowski A., Pełka M., Brzeski R., Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexsisNexsis, Warszawa 2006

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię używaną w logice oraz jej zastosowanie w innych dyscyplinach naukowych

Ma wiedzę o miejscu logiki w systemie nauk oraz jej zastosowaniach w innych systemach naukowych

Ma wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju logiki

Ma wiedzę na temat specyfiki logiki

Ma wiedzę na temat poszczególnych działów logiki, przedmiotu ich badań, i zastosowania wyników tych badań w praktyce

Zna zaawansowane techniki analizy logicznej

Zna metody formalizacji przedmiotu badań

Zna metody uzasadniania twierdzeń naukowych

Umiejętności

Posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu logiki w celu analizy poprawności przeprowadzonych wnioskowań

Potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie

Posiada umiejętności prezentowania własnych przekonań i popierania ich trafną argumentacją

Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rzetelnej dyskusji, wystrzega się nieuczciwych chwytów erystycznych

Potrafi ocenić poprawność zastosowanych operacji logicznych

Umie budować poprawne definicje, dokonywać poprawnej klasyfikacji, , rozpoznać poprawne uzasadnienia twierdzeń naukowych

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność ich ciągłego pogłębiania

Jest przekonany o wartości jasnego i precyzyjnego sposobu formułowania swoich myśli

Jest przekonany o konieczności stosowania reguł poprawnego rozumowania zarówno w życiu codziennym, jak i w działalności naukowej

Docenia rolę i wagę właściwie przeprowadzonych rozumowań i operacji logicznych

W sposób odpowiedzialny stosuje zasady prowadzenia dyskusji i sporów, unikając nierzetelnych chwytów erystycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)