Etyka badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4F-EBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka badań naukowych |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Dyskusja na ćwiczeniach na podstawie lektur, kolokwium zaliczeniowe Dyskusja na ćwiczeniach na podstawie lektur i kazusów. Dyskusja i praca na ćwiczeniach |
Pełny opis: |
Wartość nauki . Nauka jako obszar refleksji odnoszonych do obszaru wartości. Nauka jako realizacja określonego etosu. Możliwe sensy etosu nauki. Historyczny i społeczny kontekst nauki. Nauka a technika. Bezinteresowność nauki. Neutralność etyczna nauki i techniki a pytanie o odpowiedzialność nauki i techniki w XX i XXI wieku. Zasady etycznej praktyki naukowej. Rzetelność badacza – uczciwość, sumienność. Zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań,. Nieuczciwe zachowania w nauce: fabrykowanie danych, fałszowanie wyników i plagiat. Praktyka naukowa wobec nowych wyzwań etycznych. Zerwanie z tradycją absolutyzowania efektów badań. Szacunek dla życia – prawa „królika doświadczalnego”. Szacunek dla osoby - właściwe traktowanie uczestników badań – dbałość o niewyrządzenie krzywdy osobom uczestniczących w badaniach. Zasada dobroczynności. Zasada sprawiedliwości (zasada świadomej zgody, zasada właściwej proporcji ryzyka i korzyści, zasada bezstronności w wyborze uczestników badań). Nauka a biznes. Kryzys tradycyjnej idei bezinteresowności badań naukowych. Granice podporządkowania działalności naukowej przedsiębiorczości. Nauka a polityka. Działalność badawcza wobec roszczeń i oczekiwań polityków. Odpowiedzialność współczesnej nauki i technologii – ryzyko, Brak możliwości w zakresie przewidywania ostatecznych praktycznych konsekwencji badań naukowych. |
Literatura: |
Fragmenty z: Etyka a nauka, Centrum Upowszechniania Nauki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1992 ( wybrane fragmenty). „Nauka” 2010, nr 3, wybrane teksty. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981, fragmenty. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium PAN, Warszawa 1994. Dobre obyczaje w nauce . Zbiór zasad i wytycznych., Wydanie trzecie zmienione, PAN Komitet etyki w Nauce , Warszawa 2001, 2003. W. Galewicz , O etyce badań naukowych, /w ;/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2009 s. 59-70 M. Czarkowski, Wykorzystywanie wyników badań naukowych w celach sprzecznych z ich założeniami, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2009 s. 35-44 Etyka badań socjologicznych. Streszczenie Kodeksu Postępowania w Dziedzinie Badań Rynkowych i Społecznych obowiązujących członków Sekcji Badań Opinii PTS ( 2008) G. Marx, Uwagi na temat odkrywania, gromadzenia i oceny ukrytych i brudnych danych, /w:/ „Ask. Społeczeństwo. Badania. Metody” 12/2003, s. 7-49 P. W. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „Ask. Społeczeństwo. Badania. Metody” 12/2003, s. 51 -83 S. Krimsky, Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006 J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie a swoboda badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2009 s. 95 - 104 S. Stanisławska-Kloc, Zasady wykorzystywania cudzych utworów; prawo autorskie i dobre obyczaje. Etyka cytatu, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2009 s. 169-194 Człowiek w nauce współczesnej, Rozmowy w Castelgandolfo 1983, Éditions du dialogue, Paris 1988. (Teksty C. F. von Weizsäckera, H –G.Gadamera E. Levinasa, C. Taylora) E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, tłum W. Betkiewicz, PWN, Warszawa 2006. S. Blackburn, Etyka, w: Osfordzki słownik filozoficzny, red. wyd. pol. J. Woleński, KiW, Kraków 2004. H - G. Gadamer, Język i rozumienie, /w:/ Tenże Język i rozumienie, tłum, P. Dehnel, B. Sierocka, Wyd. Fundacja Aletheia, Warszawa 2003. S. Weil, O co gra nauka ? Powrót do Grecji,/w:/ Tejże, Dzieła, kom. F. de Lissy, tłum. M Frankiewicz , wyd. Brama, Poznań 2004, s. 495- 559 E. Agazzi, Dobro, zło i nauka. Etyczny wymiar działalności naukowo-technicznej, tłum. E. Kałuszyńska, Oficyna Akademicka, OAK, Warszawa 1997. J -F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Wyd. Fundacja Aletheia, Warszawa 1997 A. Sokal, J. Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, tł. P. Amsterdamski, Prószyński i Ska, Warszawa 2004 R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, wyd. I : Universitas , Kraków1997; wyd. II : Wyd. A. Marszałek, Toruń 2004 P. Kroning, Nawet geniusze mogą się mylić, Szczęśliwy przypadek i błąd w nauce, tł. W. Jeżewski, Amber, warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna istotę nauki i etyki badań naukowych Zna historyczny i społeczny kontekst uprawiania nauki oraz odpowiedzialność nauki i techniki w XX i XXI wieku Zna przykłady nieuczciwego zachowania ludzi nauki i badaczy Wymienia zasady dobrej praktyki badawczej i dobrych obyczajów w nauce Zna Dobre obyczaje w nauce oraz inne kodeksy badań naukowych Zna przykłady niedobrych praktyk w nauce Umiejętności Ma umiejętność wskazania ograniczeń poznawczych nauki i praktycznego wykorzystania wyników badań naukowych Podejmuje analizę krytyczną tekstów dotyczących etycznych aspektów badań naukowych Swoje stanowisko potrafi uzasadnić wykorzystując filozoficzne narzędzia argumentacji Kompetencje społeczne Student jest zorientowany na głębszy namysł nad szerszym kontekstem uprawiania nauki i konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością nauki oraz naukowca /badacza Jest świadomy odpowiedzialności współczesnej nauki i technologii oraz ryzyka i barku możliwości w zakresie przewidywania ostatecznych praktycznych konsekwencji badań naukowych. Lepiej rozumie siebie jako przyszłego badacza oraz potrzebę respektowania etyki. Jest wrażliwy na zachowania nieetyczne w świecie nauki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru Dyskusja na ćwiczeniach na podstawie lektur, kolokwium zaliczeniowe Dyskusja na ćwiczeniach na podstawie lektur i kazusów. Dyskusja i praca na ćwiczeniach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.