Wybrane zagadnienia neuropsychologii klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia neuropsychologii klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Umie zidentyfikować ewolucję poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu, umie objaśniać podstawy współczesnej neuropsychologii. - Umie scharakteryzować przesłanki neuropsychologicznego postępowania klinicznego; umie zdefiniować koncepcję dynamicznych układów funkcjonalnych jako anatomicznego podłoża złożonych funkcji psychicznych człowieka, identyfikuje mózgową organizację wybranych funkcji leżących u podstaw świadomego działania. - Rozróżnia czynniki determinujące indywidualny profil organizacji funkcjonalnej mózgu, rozpoznaje czynniki modyfikujące ten standardowy model, rozróżnia podstawowe zespoły zaburzeń behawioralnych występujące w konsekwencji ogniskowych uszkodzeń oraz uogólnionych patologii mózgu – deficyty neuropsychologiczne, potrafi je scharakteryzować, tłumaczy ich podstawowe cechy i potrafi zdefiniować ze względu na miejsce uszkodzenia. - Wskazuje rolę struktur mózgowych w regulacji procesów emocjonalnych, rozróżnia istotę zaburzeń sfery emocjonalnej wynikających z uszkodzenia mózgu, rozróżnia dwa podstawowe kryteria kształtujące obraz kliniczny zmian patologicznych. - Umie zdefiniować i objaśniać zjawisko plastyczności mózgu i jego funkcjonalnej reorganizacji. - Potrafi rozpoznać i wyróżnić różnorodne mechanizmy samonaprawcze, identyfikuje je, rozróżnia ich rolę i znaczenie. - Potrafi rozpoznać charakterystyczne cechy rehabilitacji neuropsychologicznej, wyodrębnić i opisać jej cele. - Umie wyodrębnić rodzaje pomocy psychologicznej i scharakteryzować je jako przesłanki postępowania z pacjentem z dysfunkcją mózgu. Umiejętności - Potrafi scharakteryzować standardowy model organizacji funkcjonalnej struktur mózgowia, umie rozpoznać zróżnicowanie funkcjonalne płatów mózgowych - potylicznego, ciemieniowego, skroniowego i czołowego mózgu człowieka jako podstawy aktywności (poznawczej i wykonawczej) człowieka dorosłego, identyfikuje współczesne podejście do asymetrii półkulowej w regulacji zachowania człowieka. - Umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, kontrolować i modyfikować jego założenia w zależności od uzyskiwanych wyników, potrafi analizować wskazówki prognostyczne, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu behawioralnego, weryfikuje dane z wywiadu z rodziną i dane z anamnezy chorobowej ze względu na odnotowywane zaburzenia, szacuje diagnostyczną wartość obserwacji funkcjonowania pacjenta. - Nabywa umiejętności w kreatywnym podejściu do badania neuropsychologicznego, wrażliwości na obserwowane deficyty pacjenta i korzystania z ogólnej wiedzy psychologicznej w prowadzeniu efektywnej rozmowy klinicznej, rozpoznaje czynniki mogące mieć wpływ na otrzymywane rezultaty (np. reakcje lękowe, osłabienie motywacji, wycofywania się z działania, ból, deprywacja sensoryczna). - Nabywa umiejętności oceny deficytów neuropsychologicznych oraz określania zachowanych funkcji pacjenta, jako przesłanki rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzenia indywidualnych programów terapeutycznych. - Umie scharakteryzować czynniki warunkujące przebieg terapii neuropsychologicznej, potrafi opisać czynniki związane z osobą pacjenta i czynniki związane z procesem rehabilitacji, identyfikuje wpływ czynników psychospołecznych w rehabilitacji neuropsychologicznej, potrafi rozpoznać różnicę w podejściu do rehabilitacji osób z uszkodzeniami lewej i prawej półkuli mózgu, osób z wybiórczymi deficytami poznawczymi i dysfunkcjami w zakresie procesów wykonawczych. - Potrafi objaśnić podstawy teoretyczne terapii i rozpoznać ich praktyczne implikacje Nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN, diagnozy różnicowej padaczki i innych schorzeń OUN. Kompetencje społeczne - Umie dobrać podstawowe metody badania i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN, potrafi korzystać z prób sensybilizowanych i opracowywać ich wyniki, umie szacować odnotowywane deficyty pod kątem prawdopodobnych mechanizmów zaburzeń, potrafi sporządzać hipotezy diagnostyczne i je weryfikować przy pomocy dodatkowych, adekwatnych metod. - Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowania testów psychometrycznych i baterii tzw. testów organicznych w diagnozie zaburzeń wynikających z uszkodzenia OUN. - Potrafi dobierać rodzaje pomocy psychologicznej i z nich korzystać u pacjentów z dysfunkcjami mózgu. - Potrafi określić i scharakteryzować cele terapii, nakreślić zachowane funkcje pacjenta, sporządzić na ich podstawie plan postępowania rehabilitacyjnego, ocenić możliwość zastosowania najnowocześniejszych technik komputerowych do rehabilitacji procesów poznawczych. - Potrafi formułować czynniki warunkujące przebieg terapii neuropsychologicznej, szacować jej efekty, weryfikować działania w sytuacji wytwarzania fałszywych mechanizmów kompensacyjnych, określić zmienne niekontrolowane, mające wpływ na wyniki w programie terapii. - Poznaje problem radzenia sobie z chorobą, sposoby radzenia sobie z chorobą neurologiczną, identyfikuje czynniki warunkujące adaptacyjność przez osoby z dysfunkcjami OUN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Gawron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.