Wprowadzenie do metod badania społeczności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metod badania społeczności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
BLOK 1 - metody ilościowe: Wprowadzenie do metodologii badań społeczności. Przegląd metod. Zadawanie pytań. Ilościowa analiza jakościowych danych. Planowanie i realizacja badań. Pobieranie próby. Operacjonalizacja i radzenie sobie z nietypowymi zmiennymi (czas i miejsce) i przypadkami zagnieżdżonymi analizy wielopoziomowe (rodzina, szkoła, społeczność). BLOK 2 - metody jakościowe: Kontekst metodologiczny badań jakościowych. Badania etnograficznych i obserwacyjne. Badania z użyciem wywiadów. Badania narracyjne, analiza interakcji, analiza dyskursu Badania środowiskowe, Badania biograficzne i archiwalne. Analizy dokumentów i danych wizualnych Wykorzystanie swobodnych technik diagnostycznych w kontekście badawczym. Mieszane – ilościowo jakościowe strategie badawcze. Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Pennebeker J.W., Mehl M. R., Niederhoffer K. G. (2002). Psychological Aspects of Natural Language use: Our Words, Our Selves. W: Annu. Rev. Psychol 2002, (54) s.547-77 Budziszewska M. (2010). Możliwości wykorzystania programu wspierającego jakościową analizę danych – Atlas.ti w psychologicznych badaniach nad narracją. W: Badania Narracyjne w Psychologii. Eneteia Budziszewska M. (2013). Wywiad biograficzny Dana McAdamsa – adaptacja polska i niektóre możliwości interpretacyjne. Przegląd Psychologiczny (2) 2013. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa. (FRAGMENTY) Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa. (FRAGMENTY) Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. (FRAGMENTY) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Converse, Jean M. and Stanley Presser (1986). Survey questions: Handcrafting the standardized questionnaire. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Quantitative Applications in the Social Sciences Series No. 63. Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa (fragmenty o kodowaniu). Pennebaker J.W., Stone L. D. (2003) Words of Wisdom: Language Use Over the Life Span W: Journal of Personality and social Psychology, 2003, (85/2) s. 291-301 Pólya, T., Laszló, J., & Forgas, J.P. (2005). Making sense of life stores: The role of narrative perspective in communicating hidden information about social identity and personality. European Journal of Social Psychology, 35, 785-796. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji. Warszawa: PWN. (FRAGMENTY) Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2, PWN. (FRAGMENTY) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna omawiane metody badań ilościowych i rozumie ich użyteczność oraz ograniczenia. Zna podstawowe rodzaje badań jakościowych stosowanych w badaniach społeczności, ich podstawowe zastosowania i ograniczenia, Rozumie kontekst teoretyczny, z którego pochodzą omawiane metody. Umiejętności Posiada umiejętność dopasowania strategii planowanych badań jakościowych do rodzaju stawianych pytań badawczych i rozumie ograniczenia metodologiczne wypływające z podjętych wyborów. Kompetencje społeczne Ma świadomość uwarunkowań etycznych w prowadzeniu badań jakościowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.