Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zdrowia publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia zdrowia publicznego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Test z wykładu

Zadania praktyczne z ćwiczeń - napisanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć z edukacji zdrowotnej

Pełny opis:

Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN.

3. Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum.

Literatura uzupełniająca:

1. Sapolsky, R.M.(2012). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: PWN

2. Sęk, H. (2007). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Scholar

3. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN

4. Rothchild, B. (2014). Ciało pamięta. Kraków: Wyd. UJ

5. Sheridan C. L., Radmacher S. A., 1998, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, IPZ, PTP, Warszawa

6. Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.

7. Juczyński, Z. (2009).Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Warszawa: PTP

8. Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

9. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologii zdrowia, jej genezy i zakresu. Rozumie jakie miejsce zajmuje psychologia zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii.

Zna podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (zdrowie, jakość życia) oraz modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Zna założenia paradygmatu salutogenetycznego oraz koncepcji resilience.

Rozumie znaczenie dla zdrowia wsparcia społecznego, zachowań zdrowotnych, umiejscowienia kontroli, poczucia skuteczności i własnej wartości.

Rozumie psychologiczne następstwa choroby, psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej i rolę psychologii zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny.

Rozumie rolę stresu jako predyktora zdrowia oraz innych psychologicznych determinantów zdrowia fizycznego (psychosomatyka)

Zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych w zakresie właściwym dla psychologii.

Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia w aspekcie psychologicznym.

Zna podstawowe metody badań naukowych prowadzonych w psychologii zdrowia oraz międzynarodowe programy badań zachowań zdrowotnych.

Umiejętności

Student potrafi ułożyć scenariusz pracy z grupą w zakresie edukacji zdrowotnej.

Potrafi przeprowadzić zajęcia z grupą na temat dotyczący zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego).

Kompetencje społeczne

Student współpracuje w grupie zadaniowej

Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w zakresie promocji zdrowia.

Sposób pomiaru

Test wiadomości

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć.

Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej

Ocena na podstawie opracowania i zrealizowania zajęć z edukacji zdrowotnej.

Metody i kryteria oceniania:

Test wiadomości

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć.

Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)