Psychologia zdrowia publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia publicznego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Test z wykładu Zadania praktyczne z ćwiczeń - napisanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć z edukacji zdrowotnej |
Pełny opis: |
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN. 3. Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum. Literatura uzupełniająca: 1. Sapolsky, R.M.(2012). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: PWN 2. Sęk, H. (2007). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Scholar 3. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN 4. Rothchild, B. (2014). Ciało pamięta. Kraków: Wyd. UJ 5. Sheridan C. L., Radmacher S. A., 1998, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, IPZ, PTP, Warszawa 6. Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. 7. Juczyński, Z. (2009).Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Warszawa: PTP 8. Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. 9. Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologii zdrowia, jej genezy i zakresu. Rozumie jakie miejsce zajmuje psychologia zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii. Zna podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (zdrowie, jakość życia) oraz modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Zna założenia paradygmatu salutogenetycznego oraz koncepcji resilience. Rozumie znaczenie dla zdrowia wsparcia społecznego, zachowań zdrowotnych, umiejscowienia kontroli, poczucia skuteczności i własnej wartości. Rozumie psychologiczne następstwa choroby, psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej i rolę psychologii zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny. Rozumie rolę stresu jako predyktora zdrowia oraz innych psychologicznych determinantów zdrowia fizycznego (psychosomatyka) Zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych w zakresie właściwym dla psychologii. Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia w aspekcie psychologicznym. Zna podstawowe metody badań naukowych prowadzonych w psychologii zdrowia oraz międzynarodowe programy badań zachowań zdrowotnych. Umiejętności Student potrafi ułożyć scenariusz pracy z grupą w zakresie edukacji zdrowotnej. Potrafi przeprowadzić zajęcia z grupą na temat dotyczący zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego). Kompetencje społeczne Student współpracuje w grupie zadaniowej Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w zakresie promocji zdrowia. Sposób pomiaru Test wiadomości Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć. Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej Ocena na podstawie opracowania i zrealizowania zajęć z edukacji zdrowotnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć. Ocena przeprowadzenia wraz z 3-4-osobową grupą zajęć edukacji zdrowotnej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.