Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia szkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia szkolna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wyzwaniami stojącymi przed psychologiem pracującym w szkole oraz omówienie zakresu wiedzy i umiejętności potrzebnych w pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i pracownikami szkoły (nauczycielami, pedagogami, dyrektorem, etc.). Student w trakcie zajęć pozna: zadania i obowiązki spoczywające na psychologu szkolnym, kompletny, wielowymiarowy model pracy psychologa oraz charakterystykę środowiska szkolnego. Poruszone zostaną tematy mogące sprawiać szczególną trudność edukacyjną i/lub wychowawczą, czyli problemy okresu dorastania, niepowodzenia szkolne, przemoc i konflikty.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – zadania i rola psychologa szkolnego (model P-P-I-M). Szczegółowe omówienie promocji, profilaktyki, interwencji i monitoringu

2. Specyfika pracy psychologa w zerówce i w szkole podstawowej (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we późnym dzieciństwie)

3. Specyfika pracy psychologa z młodzieżą w okresie dorastania (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we wczesnej i późnej adolescencji)

4. Niepowodzenia szkolne – diagnoza i sposoby pomocy dziecku, wsparcie udzielone rodzinie i nauczycielom

5. Przemoc, krzywdzenie i konflikty – analiza sytuacji trudnych w szkole oraz procedur zapobiegania/ interweniowania

6. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dzieckiem/ dziećmi

7. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dorosłym/ dorosłymi zaangażowanymi w proces nauczania i wychowania

Literatura:

1. Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne (rozdz. 1, rozdz. 2, rozdz. 3, rozdz. 4; s. 16-130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Katra, G., Sokołowska, E. (red.) (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole rozdz. 2-15; s. 21-217). Warszawa: Wolters Kluwer, Fraszka Edukacyjna

3. Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania ujęcie poznawcze (część 3, część 4, s. 187-307). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza

Definiować, prawidłowo posłużyć się podstawowymi pojęciami zaczerpniętymi z modelu pracy psychologa w szkole (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja)

Rozumieć zasadę zachowania neutralności, zewnątrzsystemowego podejścia w pracy w systemie szkolnym oraz znać trudności i korzyści z tego wynikające

Znać i poddać analizie podstawowe zasady pomocy psychologicznej udzielanej w szkole oraz sposoby realizacji zadań

Umiejętności

Znać metody pozwalające zebrać informacje o problemie i zaprojektować pomoc psychologiczną w modelu (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja);

Wskazać na elementy ważne przy analizie i interpretacji konkretnych problemów;

Znać zasady przeprowadzania i interpretowania wyników badań diagnostycznych, umieć je wykorzystać w praktyce;

Kompetencje społeczne

Dostrzegać i formułować problemy etyczne w pracy psychologa;

Dostrzegać specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym

Sposób pomiaru

Pytania otwarte na egzaminie

Ocena wykonania zadania otwartego wykonanego podczas egzaminu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny z 10 pytaniami otwartymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)