Psychologia szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia szkolna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wyzwaniami stojącymi przed psychologiem pracującym w szkole oraz omówienie zakresu wiedzy i umiejętności potrzebnych w pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i pracownikami szkoły (nauczycielami, pedagogami, dyrektorem, etc.). Student w trakcie zajęć pozna: zadania i obowiązki spoczywające na psychologu szkolnym, kompletny, wielowymiarowy model pracy psychologa oraz charakterystykę środowiska szkolnego. Poruszone zostaną tematy mogące sprawiać szczególną trudność edukacyjną i/lub wychowawczą, czyli problemy okresu dorastania, niepowodzenia szkolne, przemoc i konflikty. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie – zadania i rola psychologa szkolnego (model P-P-I-M). Szczegółowe omówienie promocji, profilaktyki, interwencji i monitoringu 2. Specyfika pracy psychologa w zerówce i w szkole podstawowej (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we późnym dzieciństwie) 3. Specyfika pracy psychologa z młodzieżą w okresie dorastania (przegląd narzędzi diagnostycznych oraz sposobów udzielana wsparcia/ pomocy psychologicznej możliwych do zastosowania we wczesnej i późnej adolescencji) 4. Niepowodzenia szkolne – diagnoza i sposoby pomocy dziecku, wsparcie udzielone rodzinie i nauczycielom 5. Przemoc, krzywdzenie i konflikty – analiza sytuacji trudnych w szkole oraz procedur zapobiegania/ interweniowania 6. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dzieckiem/ dziećmi 7. Kompetencje psychologa szkolnego – indywidualna i grupowa praca z dorosłym/ dorosłymi zaangażowanymi w proces nauczania i wychowania |
Literatura: |
1. Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne (rozdz. 1, rozdz. 2, rozdz. 3, rozdz. 4; s. 16-130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Katra, G., Sokołowska, E. (red.) (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole rozdz. 2-15; s. 21-217). Warszawa: Wolters Kluwer, Fraszka Edukacyjna 3. Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania ujęcie poznawcze (część 3, część 4, s. 187-307). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiować, prawidłowo posłużyć się podstawowymi pojęciami zaczerpniętymi z modelu pracy psychologa w szkole (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja) Rozumieć zasadę zachowania neutralności, zewnątrzsystemowego podejścia w pracy w systemie szkolnym oraz znać trudności i korzyści z tego wynikające Znać i poddać analizie podstawowe zasady pomocy psychologicznej udzielanej w szkole oraz sposoby realizacji zadań Umiejętności Znać metody pozwalające zebrać informacje o problemie i zaprojektować pomoc psychologiczną w modelu (monitoring, interwencja, profilaktyka, promocja); Wskazać na elementy ważne przy analizie i interpretacji konkretnych problemów; Znać zasady przeprowadzania i interpretowania wyników badań diagnostycznych, umieć je wykorzystać w praktyce; Kompetencje społeczne Dostrzegać i formułować problemy etyczne w pracy psychologa; Dostrzegać specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym Sposób pomiaru Pytania otwarte na egzaminie Ocena wykonania zadania otwartego wykonanego podczas egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z 10 pytaniami otwartymi |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.