Interwencja w system szkolny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-IWS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja w system szkolny | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej: 1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (dostarczonego przez prowadzącego) 2. Opracowania planu interwencji dla w. w. sytuacji wg. omówionego na zajęciach modelu. |
||
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną: 1. Wstęp do interwencji kryzysowej – modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości), etapy, przykłady (2h). 2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka (omówienie podstawowych zasad treningu zastępowania agresji Goldsteina) , metody interwencji (3h). 3. Żałoba po stracie – etapy przezywania żałoby, konsekwencje zablokowanej żałoby, wspieranie dziecka w przeżywaniu żałoby, analizy przypadków (3h). 4. Samobójstwa – czynniki ryzyka, rodzaje motywacji, ocena ryzyka, planowanie rozmowy i interwencji (3h) 5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (3h). |
||
Literatura: |
iteratura obowiązkowa: Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873. Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130. Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75. Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131. Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26. Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298. Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu. Literatura uzupełniająca: Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne. Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy. James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Umiejętności Zebrać informacje konieczne do analizy funkcjonowania systemu Przeanalizować system szkolny i mechanizmy go regulujące z uwzględnieniem znaczenia kluczowych jednostek dla funkcjonowania systemu Opracować i zaprezentować (z uzasadnieniem) plan działań praktycznych, ukierunkowanych na zmiany w systemie. Kompetencje społeczne - współpracuje zadaniowo w grupie - docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów - dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy - jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań - dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.