Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-IGN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: przygotowanie praktyczne do zaplanowania i przeprowadzenia: (a) elementów szkoleń przeznaczonych dla nauczycieli (praca o charakterze grupowym) oraz (b) rozmów dotyczących rozwoju zawodowego, w tym przeżywanych trudności (praca o charakterze indywidualnym). |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: zasady pracy indywidualnej i grupowej, określenie wyzwań i charakteru trudności we współpracy z nauczycielem/ nauczycielami (por. Dryll, 2010; Małek, 2010; Sokołowska, 2010; Sokołowska i Katra, 2010) 2. Forma i treść szkoleń/ warsztatów/ zajęć prowadzonych dla nauczycieli w podstawowych nurtach: -behawioralnym (por. Sokołowska, 2007) -poznawczym (por. Sokołowska, 2007a) -analitycznym (por. Ernst, 1995), humanistycznym (por. Gordon, 2007), systemowym/ interakcyjnym (por. Klimowicz, 1995) 3. Forma i treść poradnictwa zawodowego/ coachingu indywidualnego prowadzonego dla nauczycieli, które obejmują: -kwestię pomocy w realizacji zadań rozwojowych wczesnej i średniej dorosłości, wspieranie rozwoju osobowego (por. Jones i in., 2008, Sokołowska, 2015) -trudności przeżywanych w relacji z uczniem, rodzicem czy współpracownikami (por. Babiuch, 2002; McEwan, 2008; Rockwell, 2008) -wypalenie zawodowe, rozpoznanie i zapobieganie (Fengler, 2001; James i Gilliand, 2005, Maslach, Leiter, 2011) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2. Bojarska, L. (2009). Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Dryll, E. (2010). Praca indywidualna. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 141-151). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 4. Ernst, K. (1991). Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić. Warszawa: WSiP. 5. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy – wypalenie zawodowe w pracy zawodowej. Seria problemy współczesnej psychoterapii. Dla terapeutów, lekarzy i pielęgniarek, nauczycieli, adwokatów, księży... Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Gordon, T. (2007). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 7. Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. 8. James, R. K., Gilliand, B. E. (2005). Pracownicy służb społecznych: wypalenie w kryzysie. W: Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię (s. 722-759). Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wydawnictwo Edukacyjne PARPA. 9. Jones, J., Jenkin, M., Lord, S. (2008). Jak wspierać rozwój zawodowy nauczycieli? Warszawa: WSiP, Fraszka Edukacyjna. 10. Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 11. Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. 12. Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 13. Maslach,Ch., Leiter, M. P. (2011). Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem w organizacji? Warszawa: Wydawnictwo PWN. 14. McEwan, E. K. (2008) Jak sobie radzić z nauczycielami którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci Warszawa: WSiP. 15. Rockwell, S. (2008). A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie. Warszawa: WSiP. 16. Sokołowska, E. (2015). Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. W: Cz. Czabała i S. Kluczyńska (red.), Poradnictwo (s. 45-82). Warszawa: Wydawnictwo PWN. 17. Sokołowska, E. (2010). W obliczu audytorium. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 18. Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 19. Sokołowska, E. (2007a). O realistycznym myśleniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 7-34). Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 20. Sokołowska, E., Katra, G. (2010). Praca z grupą na terenie szkoły. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 152-162). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Umiejętności Przeprowadzić wywiad z nauczycielem dotyczący problemu/ trudności Analizować i interpretować wspólnie z wychowawcą jego trudności w pracy z grupą lub uczniem. Wygenerować, przeanalizować i uzasadnić pomysły jak można pomóc nauczycielowi w konkretnej sytuacji Opracować mikroszkolenie dla nauczycieli Kompetencje społeczne Współpracuje zadaniowo w grupie Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym Sposób pomiaru Ocena przeprowadzonego przez studenta wywiadu z nauczycielem (zadanie domowe) Dyskusja oceniana Ocena wykonanie zadania domowego, dyskusja oceniana Ocena wykonanie zadania domowego Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie, sposobu i jakości pracy, wywiązywania się z zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - aktywna obecność na zajęciach dotyczących planowania i/lub prowadzenie szkoleń/ warsztatów/ zajęć dla grupy nauczycieli - aktywna obecność na zajęciach dotyczących planowania i/lub prowadzenie rozmowy indywidualnej z nauczycielem - przygotowanie opisu jednego z ćwiczeń grupowych i/lub indywidualnych. - przygotowanie pracy pisemnej, w formie eseju: (a) o zasadach pracy indywidualnej z nauczycielem, która skupia się na jego rozwoju osobowym bądź dotyczy zawodowych doświadczeń nauczyciela w relacji z uczniem, rodzicem czy współpracownikami (b) o zasadach pracy grupowej z nauczycielami, w wybranym nurcie, np. behawioralno-poznawczym; analitycznym humanistycznym, systemowym/ interakcyjnym, etc. Odrabia się każdą nieobecność na zajęciach (!). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.