Diagnoza gotowości szkolnej ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3M-DGS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza gotowości szkolnej ucznia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu: omówienie zadań rozwojowych stojących przed dzieckiem u progu edukacji szkolnej oraz przegląd podejść teoretycznych i badań odnośnie aspektów gotowości szkolnej; poznanie inspiracji teoretycznych modeli diagnostycznych i stosowanych w praktyce szkolnej rozwiązań oraz zasad tworzenia i ocena przydatności; analizowanie oryginalnych materiałów dostarczonych przez prowadzącego oraz wykonanych samodzielnie przez studentów. |
Pełny opis: |
1. Zadania rozwojowe stojące przed dzieckiem u progu edukacji szkolnej – odwołanie się do aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwoju człowieka 2. Psychologiczne aspekty gotowości/ dojrzałości szkolnej - przegląd podejść teoretycznych i badań -Funkcjonowanie ruchowe (rozwój fizyczny i sprawność motoryczna, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni, lateralizacja) -Poznawcze (ocena poziomu inteligencji i rozwoju mowy /sprawność komunikacyjna i świadomość językowa/; zdolności spostrzegania /tempo i poziom analizy i syntezy percepcji wzrokowej, słuchowo-językowej i integracji percepcyjno-motoryczne/; operacyjny poziom myślenia /stadium operacji konkretnych/, zdolność koncentracji uwagi dowolnej oraz zaangażowania pamięci dowolnej) -Emocjonalno-społeczne (zdolność uczenia się i współpracy w grupie, wytrwałość /zdolność doprowadzania swoich działań do końca/, ciekawość poznawcza; samodzielność i zaradność w prostych sytuacjach codziennych, samokontrola i przejawiane kompetencje emocjonalne /rozwój rozumienia emocji i wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie/, zachowanie się zgodnie z normami, zdolność do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów) 3. Badanie gotowości/ dojrzałości szkolnej ucznia – inspiracje teoretyczne modeli diagnostycznych i stosowane w praktyce szkolnej rozwiązania 4. Narzędzia diagnostyczne badające gotowość/ dojrzałość szkolną ucznia – zasady tworzenia i ocena przydatności -Arkusz Oceny Dojrzałości Szkolnej (Janiszewska) -Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej (Gruszczyk-Kolczyńska i Zielińska) -Skala Gotowości Szkolnej (Frydrychowicz), najnowsza adaptacja Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty (Koźniewska, Matuszewski i Zwierzyńska) -Skala Ryzyka Dysleksji (Bogdanowicz) -Test Dojrzałości Szkolnej (Wilgocka-Okoń) 5. Studium przypadku gotowości/ dojrzałości szkolnej dziecka – analiza oryginalnych materiałów dostarczonych oraz wykonanych samodzielnie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.