Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia psychiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-ZPY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia psychiczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z psychopatologią, etiologią i patogenezą zaburzeń psychicznych u dorosłych i dzieci, wybranymi zagadnieniami organizacji psychiatrycznej opieki zdrowotnej.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Diagnoza, psychopatologia

2. Osobowość paranoiczna, schizoidalna, schizotypowa

3. Osobowość antyspołeczna, pogranicza

4. Osobowość histrioniczna, narcystyczna

5. Osobowość unikająca, zależna, anankastyczna

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburz. lękowe uogólnione, zaburz. obsesyjno-kompulsyjne, fobie

7. PTSD, somatyzacyjne, hipochondryczne

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - marihuana, amfetamina, opiaty

9. Anoreksja, bulimia

10. Zaburzenia nastroju (afektywne) – depresja, mania

11. Paranoja, parafrenia

12. Schizofrenia

13. Choroba Alzheimera, otępienie naczyniopochodne, majaczenie

14. Diagnozowanie dzieci i młodzieży: depresja młodzieńcza, zaburzenia zachowania, ADHD

15. Niepełnosprawność intelektualna i autyzm

Literatura:

Podstawowa:

Seligman M., Walker E., Roseham D. Psychopatologia. Wydawnictwo ZYSK i S-KA

Bilikiewicz A. (red.) Psychiatria. PZWL 2011

Uzupełniająca:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1, 2, 3 Elsevier Urban & Partner Wrocław 2012

Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student, który zaliczył przedmiot zna podstawowe zaburzenia psychiczne osób dorosłych, ich etiologię i patogenezę.

Umiejętności

Student, który zaliczył przedmiot potrafi wyszukać potrzebne informacje z literatury przedmiotu i przekazać je w formie referatu.

Posiada umiejętność analizy krótkiego tekstu naukowego.

Potrafi poddać analizie specyfikę życia i funkcjonowania ludzi z zaburzeniami psychicznymi.

Kompetencje społeczne

Student, który zaliczył przedmiot jest uwrażliwiony na potrzeby osób chorych psychicznie.

Współpracuje w grupie zadaniowej.

Sposób pomiaru

Egzamin pisemny w formie pytań testowych

Przygotowanie prezentacji, ocena wypowiedzi ustnej w czasie zajęć

Dyskusja z prowadzącym w czasie zajęć, ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej w czasie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)