Zaburzenia psychiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-ZPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia psychiczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z psychopatologią, etiologią i patogenezą zaburzeń psychicznych u dorosłych i dzieci, wybranymi zagadnieniami organizacji psychiatrycznej opieki zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Diagnoza, psychopatologia 2. Osobowość paranoiczna, schizoidalna, schizotypowa 3. Osobowość antyspołeczna, pogranicza 4. Osobowość histrioniczna, narcystyczna 5. Osobowość unikająca, zależna, anankastyczna 6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburz. lękowe uogólnione, zaburz. obsesyjno-kompulsyjne, fobie 7. PTSD, somatyzacyjne, hipochondryczne 8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - marihuana, amfetamina, opiaty 9. Anoreksja, bulimia 10. Zaburzenia nastroju (afektywne) – depresja, mania 11. Paranoja, parafrenia 12. Schizofrenia 13. Choroba Alzheimera, otępienie naczyniopochodne, majaczenie 14. Diagnozowanie dzieci i młodzieży: depresja młodzieńcza, zaburzenia zachowania, ADHD 15. Niepełnosprawność intelektualna i autyzm |
Literatura: |
Podstawowa: Seligman M., Walker E., Roseham D. Psychopatologia. Wydawnictwo ZYSK i S-KA Bilikiewicz A. (red.) Psychiatria. PZWL 2011 Uzupełniająca: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1, 2, 3 Elsevier Urban & Partner Wrocław 2012 Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007 Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot zna podstawowe zaburzenia psychiczne osób dorosłych, ich etiologię i patogenezę. Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot potrafi wyszukać potrzebne informacje z literatury przedmiotu i przekazać je w formie referatu. Posiada umiejętność analizy krótkiego tekstu naukowego. Potrafi poddać analizie specyfikę życia i funkcjonowania ludzi z zaburzeniami psychicznymi. Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot jest uwrażliwiony na potrzeby osób chorych psychicznie. Współpracuje w grupie zadaniowej. Sposób pomiaru Egzamin pisemny w formie pytań testowych Przygotowanie prezentacji, ocena wypowiedzi ustnej w czasie zajęć Dyskusja z prowadzącym w czasie zajęć, ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej w czasie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.