Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności psychologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-UPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umiejętności psychologiczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu Podstawowe Umiejętnosci Psychologiczne obejmuje przedstawienie podstawowych technik pracy psychologicznej oraz nabycia umiejętności planowania i przeprowadzenia wywiadu psychologicznego, w tym zawieranie kontraktu, planowanie wywiadu, formułowanie hipotez na podstawie wywiadu.

Pełny opis:

Podstawowe umiejętności komunikacyjne, z których składa się „warsztat” psychologa (zadawanie pytań, parafraza, odzwierciedlenie uczuć).

Umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z drugim człowiekiem

Umiejętności planowania i przeprowadzenia wywiadu psychologicznego (kontakt asymetryczny psycholog – klient).

Różne techniki prowadzenia rozmowy psychologicznej

Formułowanie hipotez i wnioskowania na podstawie treści zdobytych w rozmowie psychologicznej.

Autoobserwacja i rozwój własnych kompetencji interpersonalnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szustrowa, T. (red.) (1991). Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (tekst dostępny jest też, jako aneks, w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz „Wywiad psychologiczny”, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005)

Literatura uzupełniająca:

Stemplewska – Żakowicz, K. (2008). Umiejętności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu w: Diagnoza Psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP, str 177-193 i 199-209

Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcia obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu psychologicznego. Zna zasady przeprowadzenia rozmowy, wywiadu oraz obserwacji psychologicznej. Zna możliwości i ograniczenia swobodnych metod diagnostycznych.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, pozyskiwania i przetwarzania informacji werbalnych i niewerbalnych w bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem lub grupą ludzi.

Ma pogłębione umiejętności racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

Potrafi przeprowadzić rozmowę lub wywiad psychologiczny dopasowany do charakterystyki psychologicznej respondenta.

Kompetencje społeczne

Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Jest świadomy własnej mowy werbalnej i niewerbalnej, własnej ekspresji oraz predyspozycji osobowościowych koniecznych w kontakcie z drugim człowiekiem.

Podczas kontaktu psychologicznego z drugim człowiekiem postępuje zgodnie z zasadami etycznymi, jest wrażliwy na reakcję drugiej osoby, dba o jej komfort psychiczny.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru na każdych zajęciach, dotyczący przeczytanego materiału (min. 50% poprawnych odpowiedzi),

praca zaliczeniowa - przeprowadzenie rozmowy z wybraną osobą na dowolny temat z wykorzystaniem umiejętności psychologicznych (rozmowa trwająca ok. 30-45min; nagranie wywiadu na dysk przenośny, transkrypcja ok. 30 min. wywiadu – dowolny fragment, notatki z obserwacji podczas rozmowy, sporządzenie karty samoobserwacji oraz próba analizy rozmowy)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)