Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-POS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia osobowości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poznanie podstawowych teorii i koncepcji osobowości, klasycznych i współczesnych. Prześledzenie rozwoju owych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad oraz zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Poznanie ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Wszechstronna i dogłębna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii i koncepcji osobowości jest niezbędnym wyposażeniem każdego psychologa. Zdobyta na tym kursie wiedza pomoże w wyborze specjalizacji, będzie też niezwykle przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy magisterskiej. Wiedza ta znacznie się przyczyni do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, a co za tym idzie, do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

Czym zajmuje się psychologia osobowości i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasycznej teorii psychoanalitycznej S. Freuda

- psychologii analitycznej C.G. Junga

- psychologii indywidualnej A. Adlera

- teorii psychospołecznych E. Fromma, K. Horney, H. S. Sullivana

- teorii relacji z obiektem i psychodynamicznych teorii self

- psychologii ego

- teorii E. Eriksona

- personologii H. Murray’a

- koncepcji humanistycznych C. Rogersa i A. Maslowa

- teorii warunkowania sprawczego B. F. Skinnera

- teorii społecznego uczenia się A. Bandury

Socjobiologia i teoria opanowania trwogi

Współczesne koncepcje ja

Narracyjna psychologia osobowości D. McAdamsa

Współczesne próby formułowania integracyjnych modeli osobowości w tym:

- pięcioczynnikowa teoria P.T. Costy i R.R. McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia sa uzupełnieniem wykładu i okazją do dyskusji na temat zastosowania poznawanych teorii w praktyce. Tematyka ćwiczeń obejmuje:

- teorie socjobiologiczne

- teorie uczenia się

- teorie czynnikowe

- teorie analityczne i psychospołeczne

- teorie relacji z obiektem, teorie przywiązania

- podejścia poznawczo-fenomenologiczne do osobowości

- humanistyczne spojrzenie na człowieka

- podejście egzystencjalne

- współczesne teorie dotyczące przystosowania i kontekstu kulturowego

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uzupełniajaca:

Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo UJ, 1999.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, 2008 (r. 8. ss. 651-764).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student, który zaliczył przedmiot:

zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny;

ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną;

Umiejętności

Student, który zaliczył przedmiot:

potrafi porównać teorie osobowości, wskazując podobieństwa i różnice między nimi;

dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości;

potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań;

Kompetencje społeczne

Student, który zaliczył przedmiot:

potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii;

Sposób pomiaru

Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach,

sprawdzanie wykonania prac domowych,

wejściówki z zakresu literatury źródłowej

ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia

moderowanie dyskusji na forum,

ocena z egzaminu

Metody i kryteria oceniania:

Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach,

sprawdzanie wykonania prac domowych,

wejściówki z zakresu literatury źródłowej,

ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia,

moderowanie dyskusji na forum,

ocena z egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)