Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-POS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych teorii i koncepcji osobowości, klasycznych i współczesnych. Prześledzenie rozwoju owych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad oraz zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Poznanie ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Wszechstronna i dogłębna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii i koncepcji osobowości jest niezbędnym wyposażeniem każdego psychologa. Zdobyta na tym kursie wiedza pomoże w wyborze specjalizacji, będzie też niezwykle przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy magisterskiej. Wiedza ta znacznie się przyczyni do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, a co za tym idzie, do funkcjonowania w zawodzie psychologa. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Czym zajmuje się psychologia osobowości i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasycznej teorii psychoanalitycznej S. Freuda - psychologii analitycznej C.G. Junga - psychologii indywidualnej A. Adlera - teorii psychospołecznych E. Fromma, K. Horney, H. S. Sullivana - teorii relacji z obiektem i psychodynamicznych teorii self - psychologii ego - teorii E. Eriksona - personologii H. Murray’a - koncepcji humanistycznych C. Rogersa i A. Maslowa - teorii warunkowania sprawczego B. F. Skinnera - teorii społecznego uczenia się A. Bandury Socjobiologia i teoria opanowania trwogi Współczesne koncepcje ja Narracyjna psychologia osobowości D. McAdamsa Współczesne próby formułowania integracyjnych modeli osobowości w tym: - pięcioczynnikowa teoria P.T. Costy i R.R. McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia sa uzupełnieniem wykładu i okazją do dyskusji na temat zastosowania poznawanych teorii w praktyce. Tematyka ćwiczeń obejmuje: - teorie socjobiologiczne - teorie uczenia się - teorie czynnikowe - teorie analityczne i psychospołeczne - teorie relacji z obiektem, teorie przywiązania - podejścia poznawczo-fenomenologiczne do osobowości - humanistyczne spojrzenie na człowieka - podejście egzystencjalne - współczesne teorie dotyczące przystosowania i kontekstu kulturowego |
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzupełniajaca: Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo UJ, 1999. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, 2008 (r. 8. ss. 651-764). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny; ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną; Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot: potrafi porównać teorie osobowości, wskazując podobieństwa i różnice między nimi; dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości; potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań; Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii; Sposób pomiaru Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, wejściówki z zakresu literatury źródłowej ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, wejściówki z zakresu literatury źródłowej, ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.