Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Wykład: Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Ćwiczenia: Praca w małych grupach.Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć Ocena na podstawie obserwacji pracy w małej grupie. Ocena pracy warsztatowej w małych grupach |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Wprowadzenie – charakterystyka i obszar dziedziny, historia psychologii klinicznej dziecka w Polsce, podstawowe pojęcia. Pojęcie normy. Modele klasyfikacji zaburzeń – omówienie wybranych klasyfikacji. Podstawowe paradygmaty psychologii klinicznej. 2. Diagnoza w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży- proces diagnozy, techniki diagnostyczne. 3.Fazy rozwoju dziecka z perspektywy psychologii klinicznej. 4. Wywiad i konceptualizacja pacjenta. 5. Rodzina a dziecko. Hospitalizacja i choroba przewlekła w życiu dziecka i jego rodziny. 6. Problemy psychologiczne dzieci urodzonych przedwcześnie i z obciążonym wywiadem okołoporodowym. 7. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 8. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i z deficytem uwagi. 9. Dzieci z zaburzeniami zachowania. 10. Dzieci ze specyficznymi trudnościami szkolnymi. 11 . Zaburzenia lękowe. 12. Zaburzenia nastroju u dzieci. 13. Próby samobójcze, samookaleczenia, nadużywanie substancji psychoaktywnych. 14. Zaburzenia odżywiania u dzieci. 15. Przemoc wybrane zagadnienia. ĆWICZENIA 1. Omówienie klasyfikacji ICD-10 i DSM IV TR, na podstawie przykładów zaburzeń, zdefiniowanie pojęcia „nienormalność”. 2. i 3. Wybrane techniki diagnostyczne stosowane w diagnozie dzieci i młodzieży. 4. Konceptualizacja poznawcza pacjenta. 5. Zaburzenia więzi i choroba przewlekła. Narzędzia do diagnozy oraz oceny funkcjonowania pacjenta. 6. Upośledzenie umysłowe oraz FAS- sposób funkcjonowania pacjenta. 7. Całościowe zaburzenia rozwoju - sposób spostrzegania świata. 8. Diagnoza dziecka z ADHD. 9. Terapia behawioralna pacjenta z ADHD, ODD i CD. 10. Problemy psychologiczne dzieci z trudnościami szkolnymi. 11. Wybrane techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w zaburzeniach lękowych. 12. Wybrane techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w zaburzeniach nastroju. 13. Metody pracy z dziećmi po próbie samobójczej. 14. Zaburzenia odżywiania – analiza materiału klinicznego. 15. Procedury działania w przypadku przemocy stosowanej wobec dzieci. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura obowiązkowa: 1. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 2. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 3. Jablow, M. (2000). Anoreksja, bulimia, otyłość. Gdańsk:GWP. 4. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 5. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.5 (s.67-105). 6. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: GWP. 7. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. 9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 10. Rola, J. (2001). Depresja u dzieci, Kraków: Wyd.”Impuls”. 11. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. 12. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. 13. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3 14. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. Literatura uzupełniająca: 1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. 2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4. 3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. 4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. 5. Winnnicot D. Bawienie się. Rozważania teoretyczne. w: Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (1995) Dziecko w zabawie i świecie języka. 6. Zalewska, M., Schier, K., (2002) Krewni i znajomi Edypa. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię obowiązującą w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży i jej zastosowanie w dziedzinach pokrewnych. Zna specyfikę oraz zasady etyczne diagnozy i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci i młodzieży. Zna obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne i patomechanizm zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne i czynniki mogą wpływać na zakłócenie rozwoju dzieci i młodzieży. Umiejętności Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko i adolescent na kolejnych etapach rozwoju. Posiada podstawowe umiejętności wnioskowania o rozpoznaniu oraz przyczynach zaburzeń lub problemów psychologicznych na podstawie obserwowanej u dziecka czy adolescenta specyfiki funkcjonowania. Potrafi określać skutki występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży dla funkcjonowania jednostki oraz jej bliższego i dalszego otoczenia. Posiada podstawowe umiejętności potrzebne do nawiązania kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami Kompetencje społeczne Posiada świadomość specyfiki kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami. Jest wrażliwy na ograniczenia w funkcjonowaniu emocjonalne i poznawczym dzieci na poszczególnych etapach rozwoju. Jest wrażliwy na problemy i trudności dzieci z zaburzeniami rozwoju i problemami psychologicznymi. Sposób pomiaru Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie Egzamin pisemny. Praca w małych grupach. Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć Ocena na podstawie obserwacji pracy w małej grupie. Ocena pracy warsztatowej w małych grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru Wykład: Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Ćwiczenia: Praca w małych grupach.Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć Ocena na podstawie obserwacji pracy w małej grupie. Ocena pracy warsztatowej w małych grupach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.