Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe tezy pedagogiki społecznej (wiedza o społecznych uwarunkowaniach wychowania, o znaczeniu kontekstów kulturowych, historycznych, religijnych, ekonomicznych); Zna rodowód pedagogiki społecznej i etapy jej rozwoju; Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki. Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe. Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy. Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną. Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny. Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować. Kompetencje społeczne Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą. Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami . Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki. Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe. Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy. Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną. Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny. Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować. Kompetencje społeczne Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą. Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami . Sposób pomiaru Ocena pisemnej wypowiedzi w czasie egzaminu końcowego. Wybiórcze sprawdzanie obecności na wykładach. Odwołuje się do źrodeł pedagogiki społecznej w wypowiedzi pisemnej na egzaminie. Używa , stosuje na egzaminie pojęcia z pedagogiki społecznej adekwatnie do treści i zadań. Umie na egzaminie scharakteryzowaćć podstawowe typy Środowiska w języku określonych teorii, pokazuje strukturę tych środowisk i ich zmiany. Na egzaminie, wybiórczo ale w sposób kompetentny pokazuje wybrane problemy społeczne. W wypowiedzi pisemnej odwołuje się do treści raportu. W pracy egzaminacyjnej przyjmuje perspektywę zmiany, pokazuje dynamikę. W rozprawie egzaminacyjnej pojawiają się wyraźne tezy i ich adekwatne wyjaśnienie. Czytał, zna raport Młodzi 2011, odnajduje odpowiednie treści pokazujące zmiany i wyzwania społeczne odwołuje się do niego w pracy egzaminacyjnej. Uczestniczy w wykładach, zadaje pytania. Buduje dodatkowy indywidualny lub grupowy program studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.