Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-PES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe tezy pedagogiki społecznej (wiedza o społecznych uwarunkowaniach wychowania, o znaczeniu kontekstów kulturowych, historycznych, religijnych, ekonomicznych);

Zna rodowód pedagogiki społecznej i etapy jej rozwoju;

Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki.

Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe.

Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy.

Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną.

Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny.

Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować.

Kompetencje społeczne

Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą.

Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami .

Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki.

Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe.

Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy.

Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną.

Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny.

Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować.

Kompetencje społeczne

Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą.

Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami .

Sposób pomiaru

Ocena pisemnej wypowiedzi w czasie egzaminu końcowego.

Wybiórcze sprawdzanie obecności na wykładach.

Odwołuje się do źrodeł pedagogiki społecznej w wypowiedzi

pisemnej na egzaminie.

Używa , stosuje na egzaminie pojęcia z pedagogiki społecznej

adekwatnie do treści i zadań.

Umie na egzaminie scharakteryzowaćć podstawowe typy

Środowiska w języku określonych teorii, pokazuje strukturę

tych środowisk i ich zmiany.

Na egzaminie, wybiórczo ale w sposób kompetentny

pokazuje wybrane problemy społeczne.

W wypowiedzi pisemnej odwołuje się do treści raportu.

W pracy egzaminacyjnej przyjmuje perspektywę zmiany, pokazuje dynamikę.

W rozprawie egzaminacyjnej pojawiają się wyraźne tezy i ich adekwatne wyjaśnienie.

Czytał, zna raport Młodzi 2011, odnajduje odpowiednie treści pokazujące zmiany i wyzwania społeczne odwołuje się do niego w pracy egzaminacyjnej.

Uczestniczy w wykładach, zadaje pytania.

Buduje dodatkowy indywidualny lub grupowy program studiów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wiesław Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wiesław Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)