Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-PAN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

Zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej.

Ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności.

Charakteryzuje społeczny aspekt niepełnosprawności.

Umiejętności

Potrafi zinterpretować związek między wartościami i poziomem organizacji społecznego środowiska rozwoju a orientacją temporalną.

Potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych.

Potrafi zaprezentować uwarunkowania stylu życia w okresie od dzieciństwa po późną dorosłość.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość obciążeń, zasobów osobistych i zasobów społecznych.

Ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

Sposób pomiaru

Test pisemny

Dyskusja na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Rafał Maciąg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

I – Wprowadzenie:

a) terminologia i definicje

b) kryteria

c) rodzaje

d) stopnie niepełnosprawności

e) modele

f) dane statystyczne

g) postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych

II – Doświadczenia osób niepełnosprawnych; specyficzne problemy różnych grup osób niepełnosprawnych; obraz siebie, tożsamość, obraz ciała osób niepełnosprawnych

III – Ból i cierpienie – postawy wobec nich i radzenie sobie z nimi

IV – Radzenie sobie a przystosowanie do niepełnosprawności; rola wsparcia; subiektywna jakość życia różnych grup osób niepełnosprawnych

V – Niepełnosprawni w społeczeństwie: relacje społeczne, aktywność zawodowa; przedmiot, rola i znaczenie różnych rodzajów oddziaływań rehabilitacyjnych

VI – Rodzina i osoba niepełnosprawna

VII – Niepełnosprawność i choroba w literaturze i sztuce oraz w mediach; niepełnosprawni twórcy, sportowcy, uczeni

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo AiP.

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica.

Gałkowski, T., Pisula, E. (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, Wyd. KUL.

Smith, D.D. (2009). Pedagogika specjalna. Warszawa, Wyd. APS, Wyd. Naukowe PWN.

Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

I – Wprowadzenie:

a) terminologia i definicje

b) kryteria

c) rodzaje

d) stopnie niepełnosprawności

e) modele

f) dane statystyczne

g) postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych

II – Doświadczenia osób niepełnosprawnych; specyficzne problemy różnych grup osób niepełnosprawnych; obraz siebie, tożsamość, obraz ciała osób niepełnosprawnych

III – Ból i cierpienie – postawy wobec nich i radzenie sobie z nimi

IV – Radzenie sobie a przystosowanie do niepełnosprawności; rola wsparcia; subiektywna jakość życia różnych grup osób niepełnosprawnych

V – Niepełnosprawni w społeczeństwie: relacje społeczne, aktywność zawodowa; przedmiot, rola i znaczenie różnych rodzajów oddziaływań rehabilitacyjnych

VI – Rodzina i osoba niepełnosprawna

VII – Niepełnosprawność i choroba w literaturze i sztuce oraz w mediach; niepełnosprawni twórcy, sportowcy, uczeni

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo AiP.

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica.

Gałkowski, T., Pisula, E. (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, Wyd. KUL.

Smith, D.D. (2009). Pedagogika specjalna. Warszawa, Wyd. APS, Wyd. Naukowe PWN.

Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.