Metody pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-MPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rodzajach zmian jakie są wymagane w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, poradnictwie psychologicznym, interwencji kryzysowej, psychoterapii W tramach poszczególnych bloków zostaną zaprezentowane specyficzne techniki terapeutyczne stosowane różnych metodach pomocy psychologicznej z uwzględnieniem ich oryginalnego podłoża teoretycznego: -różne techniki terapeutyczne oraz ich psychologiczne podstawy; - możliwości stosowania w praktyce różnych technik pracy psychologicznej; -metody pomocy psychologicznej adekwatne do sytuacji osoby potrzebującej pomocy. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Rodzajach zmian jakie są wymagane w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, rehabilitacji psychospołecznej, interwencji kryzysowej, psychoterapii ĆWICZENIA: W tramach poszczególnych bloków zostaną zaprezentowane specyficzne techniki terapeutyczne stosowane różnych metodach pomocy psychologicznej z uwzględnieniem ich oryginalnego podłoża teoretycznego: -różne techniki terapeutyczne oraz ich psychologiczne podstawy; - możliwości stosowania w praktyce różnych technik pracy psychologicznej; -metody pomocy psychologicznej adekwatne do sytuacji osoby potrzebującej pomocy; Metody treningowe: trening umiejętności społecznych, neuropoznania, poznania społecznego, terapia pozytywna, psychoterapia, metody terapeutyczne osób uzależnionych behawioralnie, terapia osób z problemami seksualnymi. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Czabała, J. Cz. (2007). Czynniki leczące w psychoterapii.. Warszawa: PWN Egan G. „Kompetentne pomaganie” Cierpiałkowska L, Sęk H. (red) Psychologia kliniczna.2016. PWN. Sawicka M. (2010) Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Warszawa, Wydawnictwo APS. Kucharska K,Wilkos E, Sawicka M. Trening Społecznego poznania i neuropoznania. IPiN, 2013. Czabała, J..Cz. Promocja zdrowia .Grzesiuk, L (red.) (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. T.1-2. Warszawa: ENETEIA Curwen, B., Palmer, S., Ruddell, P. (2006). Poznawczo-behawioralna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP Galińska, E. (2005). Psychodrama. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 517-531). Warszawa: ENETEIA Sawicka M (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. APS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student potrafi: Scharakteryzować rodzaje zmian wymagane w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, poradnictwie psychologicznym, interwencji kryzysowej, psychoterapii; Opisać procesy prowadzące do zmiany w poszczególnych metodach pomocy psychologicznej Wskazać podstawowe narzędzia terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany; Wskazać empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach pomocy psychologicznej; Opisać model procesu coachingowego; Umiejętności Planować rodzaje zmian i sposoby ich osiągania Nazywać elementy struktury zajęć psychoedukacyjnych i określać ich przydatność w konkretnej sytuacji życiowej wspomaganych osób; Zaprojektować i przeprowadzić fragment zajęć psychoedukacyjnych zgodnie z diagnozą potrzeb dziecka; Zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i sprawdzić ich przydatność w trakcie obserwacji nagranego fragmentu zajęć; Przedstawić i zanalizować przykładowy program profilaktyki/ promocji zdrowia dla wybranej grupy wiekowej; Przygotować plan treningów wg zasad nurtu behawioralno- poznawczego; Zaproponować adekwatną do sytuacji pacjenta-klienta metodę pomocy psychologicznej; Posłużyć się wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w coachingu dla ułatwienia procesu zmiany i uczenia się osób; Odróżnić i zadać pytania z różnych etapów procesu coachingowego; Sposób pomiaru Egzamin- test wiadomości; Zadanie grupowe - posłużenie się gotową diagnozą by dobrać adekwatną metodę wspierania rozwoju dziecka; Wykonanie zadania indywidualnego - podanie instrukcji, monitorowanie przebiegu i podsumowanie przeprowadzonego fragmentu ćwiczenia; Wykonanie zadania grupowego - porównanie stworzonego narzędzia obserwacyjnego z już używanymi i sprawdzonymi miarami skuteczności; Plan treningu- praca pisemna; Nagranie rozmowy z wykorzystaniem umiejętności coachingowych; |
Metody i kryteria oceniania: |
esej, praca poglądowa. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.