Metody pomocy psychologicznej - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-MP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pomocy psychologicznej - 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć dotyczy metod pomocy psychologicznej mających zastosowanie w procesie pomagania osobom mającym specyficzne trudności adaptacyjne. Trudności te stanowią aktualnie nowy rodzaj zaburzeń obniżających jakość życia oraz poczucie subiektywnego dobrostanu. Z tego powodu prezentowane zajęcia będą dotyczyły metod pomagania osobom, które na skutek niesprzyjąjących warunków kulturowo – społecznych wykształciły i następnie utrwaliły określone - szkodliwe sposoby funkcjonowania. Zachowanie te zgrupowane są pod ogólną nazwą dysfunkcji behawioralnych oraz w skrajnej formie określane są uzależnieniami behawioralnymi. Prezentowane metody niesienia pomocy będą dotyczyły: działań prewencyjnych, zapobiegawczych, redukujących szkody społeczne, terapii. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będą analizowane różnego rodzaju interwencje terapeutyczne umożliwiające zapobieganie, przeciwdziałanie wystąpieniu dysfunkcji behawioralnych, oraz metody terapii i sposoby redukowania szkód. Będą wyjaśniane i dyskutowane wybrane teorie powstawania zaburzeń zachowania. podczas zajęć będą poddawane krytycznej analizie cele, zasady i etapy pomocy osobom przeżywającym różne go rodzaju trudności adaptacyjne. W wyniku ćwiczeń będą planowane określone interwencje terapeutyczne dopasowane do potrzeb i rodzaju dysfunkcji Omówione zostaną zasady kontaktu i budowania relacji terapeutycznej w różnych grupach wymagających pomocy. |
Literatura: |
I.Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska. Uzależnienia behawioralne. PWN, 2018 Cierpiałkowska L, Sęk H. (red) Psychologia kliniczna.2016. PWN B. Habrat (red).Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. IPiN, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje rodzaje zmian wymaganych w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, rehabilitacji psychospołecznej, interwencji kryzysowej, psychoterapii. Opisuje procesy prowadzące do zmiany w poszczególnych metodach pomocy psychologicznej. Wskazać podstawowe narzędzia terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany. Wskazać empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach pomocy psychologicznej. Umiejętności Potrafi zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności zajęć terapeutycznych oraz sprawdzić ich przydatność . Potrafi przygotować plan treningów według zasad nurtu behawioralno-poznawczego. Potrafi zaproponować adekwatną do sytuacji pacjenta-klienta metodę pomocy psychologicznej. Potrafi posłużyć się wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w psychoterapii dla ułatwienia procesu zmiany. Kompetencje społeczne Dba o jasną komunikację interpersonalną. Świadomy zachowań asertywnych/ altruistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, projekt |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć dotyczy metod pomocy psychologicznej mających zastosowanie w procesie pomagania osobom mającym specyficzne trudności adaptacyjne. Trudności te stanowią aktualnie nowy rodzaj zaburzeń obniżających jakość życia oraz poczucie subiektywnego dobrostanu. Z tego powodu prezentowane zajęcia będą dotyczyły metod pomagania osobom, które na skutek niesprzyjąjących warunków kulturowo – społecznych wykształciły i następnie utrwaliły określone - szkodliwe sposoby funkcjonowania. Zachowanie te zgrupowane są pod ogólną nazwą dysfunkcji behawioralnych oraz w skrajnej formie określane są uzależnieniami behawioralnymi. Prezentowane metody niesienia pomocy będą dotyczyły: działań prewencyjnych, zapobiegawczych, redukujących szkody społeczne, terapii. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć będą analizowane różnego rodzaju interwencje terapeutyczne umożliwiające zapobieganie, przeciwdziałanie wystąpieniu dysfunkcji behawioralnych, oraz metody terapii i sposoby redukowania szkód. Będą wyjaśniane i dyskutowane wybrane teorie powstawania zaburzeń zachowania. podczas zajęć będą poddawane krytycznej analizie cele, zasady i etapy pomocy osobom przeżywającym różne go rodzaju trudności adaptacyjne. W wyniku ćwiczeń będą planowane określone interwencje terapeutyczne dopasowane do potrzeb i rodzaju dysfunkcji Omówione zostaną zasady kontaktu i budowania relacji terapeutycznej w różnych grupach wymagających pomocy. |
|
Literatura: |
I.Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska. Uzależnienia behawioralne. PWN, 2018 Cierpiałkowska L, Sęk H. (red) Psychologia kliniczna.2016. PWN B. Habrat (red).Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. IPiN, 2016. |
|
Uwagi: |
kolokwium, projekt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.