Etyka zawodu psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-EZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu psychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
- aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach - praca pisemna, będąca analizą problemu etycznego w pracy psycholog - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego |
Pełny opis: |
1. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Przedmiot etyki i jej działy. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. Kodeksy etyczne a prawidłowe wypełnianie roli zawodowej. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne. 2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP – źródła i cele. Zakres obowiązywania – odpowiedzialność etyczna psychologa wobec klienta, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Kodeks etyczny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego a KEZ PTP. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście wiedzy etyczno-filozoficznej i praktyki psychologicznej. Ustawa o zawodzie psychologa. 3. Sylwetka profesjonalnego psychologa: cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych. 4. Społeczna odpowiedzialność psychologa. Postawa wobec własnego zawodu a wizerunek usług psychologicznych. Solidarność środowiska psychologicznego – pozytywne i negatywne aspekty. 5. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach psychologów. 6. Zdrowie psychiczne – choroba psychiczna w perspektywie historycznej. 7. Choroba psychiczna w świadomości społecznej współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób chorych psychicznie. 8. Etyka badań psychologicznych. Specyfika dylematów etycznych w działalności badawczej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. 9. Etyka diagnozy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. 10. Etyka pomocy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. 11. Etyczne aspekty pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży. 12. Etyka w działalności psychologa sądowego. Specyfika dylematów etycznych w psychologa sądowego. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. 13. Etyka w działałności psychologa penitencjarnego. Specifika relacji pomiędzy instytucją penitencjarną, a psychologiem. 14. Etyka psychologa w biznesie. Psycholog – trener umiejętności psychologicznych, coach, specjalista HR, psycholog w reklamie, marketingu i PR. |
Literatura: |
- Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 29-40. - Dyskusja redakcyjna na temat etyki zawodowej, Etyka nr 27, 1994, s. 167-174. - Treść KEZP, treść ustawy z 1.01.2006 - Joanna Staniszewska, Kodeks zawodowy – konieczność czy absurd? [w:] Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 45-94. - M. Z. Stepulak, Tożsamość zawodowa psychologa w świetle wybranych kodeksów etycznych, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M. Z. Stepulak, Lublin 2002, s. 139-156. - M. Toeplitz-Winiewska, Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 66-82. - A. Brzezińska, K. Applet, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 13-44. - Z. Toeplitz, Odpowiedzialność społeczna psychologa – psycholog w środkach masowego przekazu, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 173-182. - S. Mika, Oj ciężko, ciężko być psychologiem, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 183-202. - M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. - T. Witkowski, Zakazana psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką, a szarlatanerią, Warszawa 2009. - A. Margasiński, O manipulacji w psychoterapii, [w:] A.Margasiński, D.Probucka (red.), Etyka – Psychologia – Psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Aureus, 2004, s. 37-47. - M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987. - M. Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000. - P. Szatmari, Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem., Kraków 2007. - O. Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Poznań 1996. - E. Goffman, Piętno, Gdańsk 2007. - E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005, s. 58-78. - Z. Ratajczak, Pokusy i pułapki moralne w działalności naukowej psychologów, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 10-20. - Psycholog jako badacz i nauczyciel akademicki, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 101-147. - W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartości i wartościowanie w diagnostyce i terapii psychologicznej, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 74-78. - Psycholog jako diagnosta, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 181-235. - A. Pietrzyk, Psycholog kliniczny wobec dylematu przymusowej hospitalizacji, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 21-27. - Psycholog jako specjalista udzielający pomocy psychologicznej, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 235-275. - Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, [w:] red. A. Brzezińska, Z. Toeplitz, Warszawa 2007. - W. Poznaniak, Obowiązki i dylematy etyczne psychologa sądowego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 298-310. - treści kodeksów etycznych coacha, psychologa pracującego w dziale HR. - M. Sidor-Rządkowska, Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Warszawa 2012. - materiały z Internetu wybrane przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wskazać filozoficzne podstawy etyki zawodu psychologa (w odniesieniu do najważniejszych filozoficznych koncepcji etyki: etyka cnoty, etyka miłości bliźniego, deontologia, utylitaryzm, etyka umowy społecznej, teoria uprawnień); Scharakteryzować podstawowe zasady etyczne obowiązujące psychologa (w odniesieniu do Kodeksu Etycznego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, kodeksów etycznych innych zawodów zaufania publicznego, Dobrych Obyczajów w Nauce); Wymienić prawa klienta (w oparciu o KEPTP, Międzynarodową Deklarację Praw Człowieka); Rozróżniać zagadnienia etyczne spośród innych problemów profesjonalnych (na podstawie studium przypadku); Zidentyfikować konflikty wartości etycznych w sytuacjach trudnych w działalności profesjonalnej psychologa (na podstawie studium przypadku); Umiejętności Analizować sytuacje profesjonalne pod kątem obecnych w nich wartości etycznych; Proponować rozwiązania dylematów etycznych przy użyciu KEPTP; Wyszukiwać w publikacjach, doniesieniach medialnych i doświadczeniach praktycznych problemy istotne z uwagi na etyczny wymiar pracy psychologa; Zastosować w sytuacjach profesjonalnych standardy etyczne obowiązujące psychologa; Kompetencje społeczne Dbałość o przestrzeganie praw klienta; Aktywna postawa w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej; Zorientowanie na zachowanie wysokich standardów etycznych w działalności profesjonalnej; Otwartość na krytyczny namysł nad własnymi standardami etycznymi oraz obecnymi w środowisku psychologów; Chęć do podejmowania współpracy z innymi przedstawicielami zawodu psychologa oraz innych zawodów istotnych ze względu na dobro klienta i rozwój profesji; Wrażliwość na łamanie praw klienta oraz działania szkodliwe dla wizerunku psychologa jako zawodu zaufania publicznego; Sposób pomiaru dyskusja moderowana (metoda maieutyczna i elenktyczna) dyskusja moderowana wokół studium przypadku rozwiązywanie zadań indywidualnie oraz w małych grupach podczas ćwiczeń; rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas ćwiczeń test końcowy z wiadomości wykonywanie zadań domowych praca na ćwiczeniach metoda symulacyjna - odgrywanie scenek na ćwiczeniach dyskusja moderowana w małych grupach nad studium przypadków metoda symulacyjna dyskusja moderowana w małych grupach dyskusja w małych grupach podczas ćwiczeń metoda symulacyjna test końcowy z wiadomości dyskusja otwarta i w grupach nad studium przypadku dyskusja otwarta i w małych grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstów etycznych i psychologicznych, dyskusja moderowana, analiza przypadków z praktyki psychologicznej. Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach - 30 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie do kolokwium - 30 h - przygotowanie pracy pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.