Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-ETY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

1. Etyka a moralność. Podstawowe zagadnienia i dystynkcje. Geneza etyki i jej miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty

etycznej we współczesnym świecie.

2. Etyki cnót i etyki zasad – eudajmonizm, deontologizm, utylitaryzm.

3. Etyki XX wieku – personalizm i egzystencjalizm.

4. Etyka tradycyjna a etyka współczesna.

5. Socjologia moralności – moralność z perspektywy społeczeństw i kultur.

6. Psychologia moralności – rozwój moralny jednostki.

7. Zagadnienia bioetyczne. Współczesne dylematy moralne.

8. Etyka wobec postępu naukowo-cywilizacyjnego – etyka środowiskowa i odpowiedzialność człowieka wobec przyrody.

9. Etyka wobec globalizacji.

10. Uniwersalne systemy etyczne a etyki stosowane.

Pełny opis:

1. Etyka a moralność. Podstawowe zagadnienia i dystynkcje. Geneza etyki i jej miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty

etycznej we współczesnym świecie.

2. Etyki cnót i etyki zasad – eudajmonizm, deontologizm, utylitaryzm.

3. Etyki XX wieku – personalizm i egzystencjalizm.

4. Etyka tradycyjna a etyka współczesna.

5. Socjologia moralności – moralność z perspektywy społeczeństw i kultur.

6. Psychologia moralności – rozwój moralny jednostki.

7. Zagadnienia bioetyczne. Współczesne dylematy moralne.

8. Etyka wobec postępu naukowo-cywilizacyjnego – etyka środowiskowa i odpowiedzialność człowieka wobec przyrody.

9. Etyka wobec globalizacji.

10. Uniwersalne systemy etyczne a etyki stosowane.

Literatura:

1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 1956.

2. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, tłum. B. Stanosz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1996.

3. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Wyd. APS, Warszawa 2006.

4. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Wyd. Platan, Kraków 1996.

5. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, PWN, Warszawa 1984.

6. A. Mac Intyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. A. Chmielewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1996.

7. J.S. Mill, Utylitaryzm. O wolności, tłum. A. Kurlandzka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

8. M. Ossowska, Normy moralne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.

9. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Wyd. UMK, Toruń 1995.

10. G. Picht, Odwaga utopii, tłum. K. Maurin, K. Michalski, K. Wolicki, PIW, Warszawa 1981.

11. J. P., Sartre, Czy egzystencjalizm jest humanizmem , tłum. J. Krajewski, Warszawskie Wyd. Literackie MUZA SA, Warszawa 1998.

12. P. Singer, Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2003.

13. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C. Cieśliński, KIW, Warszawa 2006.

14. L. Żuk – Łapińska, Problemy etyki, T. I i II, Wyd. WSP, Rzeszów 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki.

Umie uzasadnić przedmiotowe i metodologiczne zakorzenienie psychologii w filozofii akademickiej i filozofii praktycznej – etyce.

Potrafi opisać zadania etyki tradycyjnej i współczesnej, wskazać na problemy etyczno-moralne współczesnego świata.

Umiejętności:

Umie wskazać konsekwencje rozwoju współczesnej nauki i techniki dla perspektywy życia ludzkiego na Ziemi (dla natury ludzkiej i natury jako środowiska.

Potrafi analizować i interpretować problemy etyczno-moralne współczesnego świata.

Umie dokonać analizy krytycznej przeczytanej przez siebie książki naukowej nt. wybranego/wybranych problemów etycznych.

Kompetencje społeczne:

Dostrzega etyczne wymiary problemów współczesnego świata oraz konsekwencje etyczne własnego postępowania w wymiarze indywidualnym, społecznym i globalnym.

Wyraża oceny moralne wskazanych zjawisk współczesności.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć. W przypadku braku aktywności kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Kucz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)