Socjologia pamięci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2S-SOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia pamięci |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone socjologicznej refleksji na temat pamięci. Ponieważ socjologia jest tylko jedną z dyscyplin interesujących się badaniami nad pamięcią, również inne podejścia, antropologiczne, historyczne, językoznawcze czy kulturoznawcze będą przywoływane na zajęciach. W trakcie zajęć studenci zostają wprowadzeni w tematykę teorii pamięci, poznają jakie są różnice między pamięcią indywidualną i społeczną, historią i pamięcią, pamięcią narodową i globalną. Czym są miejsca i krajobrazy pamięci, jakie występują nośniki pamięci społecznej: pomniki, muzea, rytuały komemoratywne, cmentarze, taniec, teatr, literatura. Jak przebiegają procesy zapominania, czym są domenty symboliczne i konflikty na tle symbolicznym. Na czym polega polityka pamięci i jakie niesie zagrożenia i szanse. Silny akcent położymy na badania poświęcone pamięci drugiej wojny światowej w Warszawie. |
Literatura: |
Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013. Jan Annmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Sławomir Kapralski, Pamięć, przestrzeń, tożsamość. Próba refleksji teoretycznej, w: S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa 2010. Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa 2012. Lech M. Nijakowski, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Warszawa 2006. Pierre Nora, Między pamięcią i historią, les lieux de memoire, Archiwum 2, s. 4-12. Małgorzata Praczyk, Poznańskie pomniki początku XXI wieku jako forma wytwarzania tożsamości lokalnej, Sensus Historiae, 2012/1, s 133-150. Barbara Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006, część III, Druga wojna światowa. Pamięć i upamiętnianie. Andrzej Szpociński, Miejsca pamięci, Teksty Drugie, 2008/4, s. 11-20. Robert Traba, Kraina tysiąca granic: szkice o historii pamięci, Olsztyn 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Bogumił | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Bogumił | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie w tematykę studiów nad pamięcią ze szczególnym uwzględnieniem socjologicznej perspektywy. Sposoby społecznego zapamiętywania, tworzenia społecznych ram pamięci, różnice między pamięcią społeczną i indywidualną, komunikatywną i kulturową, upamiętnianiem przeszłości i jej zapominaniem, rola i funkcje pamięci w życiu społecznym, sposoby manifestacji pamięci w życiu społecznym, problematyka wykluczenia czy narzucania określonej wizji przeszłości to tylko część tematów jakie zostaną omówione w trakcie zajęć. Ponieważ socjologia jest tylko jedną z dyscyplin interesujących się badaniami nad pamięcią, również inne podejścia, antropologiczne, historyczne, językoznawcze czy kulturoznawcze będą przywoływane na zajęciach. W trakcie zajęć będziemy wykonywać szereg ćwiczeń warsztatowych, studenci będą mieli również zadane indywidualne zadania do wykonania i na ich podstawie dostaną zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu odbędzie się w formie egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.