Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-EKN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Polityczne, kulturowe i religijne tło powstawania teorii ekonomicznych. Sektory instytucjonalne gospodarki narodowej. Prawa i mechanizm działania rynku w systemie gospodarki rynkowej. Wzrost i rozwój gospodarczy oraz jego mierniki. Prakseologia jako nauka o sprawnym działaniu. Plany i ich rodzaje oraz środki realizacji planów. Cykliczny rozwój gospodarki. Rynek pracy, jego podmioty i instytucje ochrony pracowników. Interwencjonizm państwowy jako sposób realizacji polityki gospodarczej. Finanse publiczne jako podstawa realizacji funkcji państwa. Polityka fiskalna państwa. Dochody i wydatki budżetu. Deficyt budżetowy. Pieniądz, banki, polityka monetarna. Budowa i funkcjonowanie instytucji. Systemy motywacyjne w realizacji strategicznych celów organizacji. Gospodarowanie zasobami ludzkimi, style i strategie kierowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o różnych rodzajach systemów gospodarczych. Posiada wiedzę o uniwersalnych prawach ekonomicznych. Posiada wiedzę o działalności instytucji rządowych. Posiada wiedzę o podstawowych podmiotach instytucjonalnych w gospodarce narodowej. Posiada wiedzę o metodach , technikach i narzędziach pozyskiwania danych statystycznych. Umiejętności Dokonuje interpretacji zasad funkcjonowania systemów gospodarki centralnie kierowanej i gospodarki rynkowej Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji konkretnych praw ekonomicznych w realnej gospodarce współczesnej. Potrafi wykorzystać wiedzę na temat działalności różnego typu instytucji w celu poznania zasad ich funkcjonowania. Potrafi sformułować cele działalności wymienionych podmiotów instytucjonalnych. Dokonuje pozyskiwania i interpretacji potrzebnych danych statystycznych, na podstawie Rocznika Statystycznego GUS. Kompetencje społeczne Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit. Jest przygotowany do aktywnych zachowań na rynku pracy na przykład może w sposób skuteczny poszukiwać pracy w organach administracji rządowej bądź samorządowej. Pozyskiwane dane statystyczne można wykorzystać do oceny konkretnych zjawisk albo do prowadzonych badań naukowych. Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Tomasz Telep | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sprawdzenie efektów kształcenia 1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia. 2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: a) „Ocena działalności gospodarczej jednostki samorządu terytorialnego w miejscu zamieszkania”- uwzględnić: potencjał ludzki (struktura zasobów siły roboczej i bezrobocia), potencjał materialny (zakłady pracy w poszczególnych działach gospodarczych), inwestycje konsumpcji zbiorowej (wodociągi, kanalizacja, ochrona środowiska, rekreacja, wypoczynek, itd.). b) „Własne gospodarstwo domowe, jako podmiot gospodarki rynkowej (dochody, wydatki w ciągu ostatnich 5 lat). c) „Ocena zmian stanu polskiej gospodarki na podstawie danych statystycznych GUS (wzrost gospodarczy, PKB, wydatki inwestycyjne, konsumpcyjne, bezrobocie, inflacja w ciągu ostatnich 5 lat). W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu. Kontakt telefoniczny: 608 521 557 Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: - na oceny 3 (gdy praca jest oceniona na 3) i 3,5 (gdy praca jest oceniona na co najmniej 4) - opracowanie pisemne zleconego tematu; - na oceny 4, 4,5 i 5 dodatkowo odpowiedzi na pytania w formie online , lub telefoniczne podczas obustronnego, bezpośredniego kontaktu. Tematy zlecone do opracowania, stanowiące podstawę do zaliczenia przedmiotu, muszą być opracowane na co najmniej ocenę dostateczną (3). |
|
Pełny opis: |
Ekonomia (Wykład - 30 godz.) Mikroekonomia 1. Wprowadzenie do nauki ekonomii Wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia, wprowadzenie do ekonomii: definicja ekonomii, jako nauki, podstawowe pojęcia i problemy ekonomiczne, metody badań (ekonomia normatywna i pozytywna, zasada Ceteris Paribus, modelowanie) pojęcie gospodarowania, zasoby nakłady. Zajęcia z tego tematu przeprowadzono w ramach godzin kontaktowych na Uczelni, przewidzianych rozkładem zajęć. 2. Gospodarka rynkowa modele gospodarcze, cechy gospodarki rynkowej, rola państwa w gospodarce rynkowej, zasada niewidzialnej ręki, schemat funkcjonowania gospodarki rynkowe, ceny w gospodarce rynkowej. Zajęcia z tego tematu przeprowadzono w ramach godzin kontaktowych na Uczelni, przewidzianych rozkładem zajęć. 3. Funkcjonowanie rynku – popyt, podaż, równowaga rynkowa. pojęcie popytu, funkcja popytu, czynniki kształtujące popyt, prawo popytu, elastyczność cenowa, dobra normalne, pośrednie i luksusowe, dobra substytucyjne i komplementarne pojęcie podaży, funkcja podaży, czynniki kształtujące podaż, prawo podaży, równowaga rynkowa, mechanizm cenowy. Zajęcia z tego tematu przeprowadzono w ramach godzin kontaktowych na Uczelni, przewidzianych rozkładem zajęć. 4. Zachowanie konsumenta. pojęcie koszyka towarów, ograniczenie budżetowe, funkcja użyteczności i krzywe obojętności, optymalny wybór konsumenta. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 14.04.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 5. Produkcja, utargi i koszty przedsiębiorstwa. pojęcie produkcji, funkcji produkcji i zbioru produkcyjnego, izokwanty, utarg, koszt, zysk – definicje i obrazy graficzne minimalizacja kosztów. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 16.04.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 6. Zachowanie producenta w warunkach konkurencji doskonałej i niedoskonałej. rodzaje konkurencji i ich charakterystyka , optimum producenta dla konkurencji doskonałej i monopolu (sformułowanie i rozwiązanie problemu maksymalizacji zysku – warunki i prezentacja graficzna), porównanie konkurencji doskonałej i monopolu. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 17.04.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. Makroekonomia 1. Model gospodarki w skali makro cele i narzędzia makroekonomiczne, globalna podaż i globalny popyt (funkcje i czynniki kształtujące te wielkości), schemat funkcjonowania gospodarki w skali makro, równowaga gospodarki w skali makro na podstawie funkcji globalnej podaży i popytu. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 21.04.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 2. Współczesne modele gospodarcze. model klasyczny, model Keynese’a, model mnożnikowy. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 27.04.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 3. Dochód narodowy. pojęcie i elementy składowe PNB, czynniki kształtujące konsumpcje i inwestycje, interpretacja funkcji konsumpcji i inwestycji, równowaga w skali makro na podstawie funkcji łącznych wydatków (C+I+G) i linii 45 stopni, metody wyznaczania PNB. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 07.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 4. Cykl koniunkturalny. pojęcie i fazy cyklu, czynniki wywołujące cykl, teorie propodażowe i propopytowe cyklu, mechanizm oddziaływania mnożnika i akceleratora w tworzeniu cyklu koniunkturalnego. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 11.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 5. Bezrobocie pojęcie i przyczyny bezrobocia, rodzaje bezrobocia, sposób wyznaczania wielkości bezrobocia, skutki ekonomiczne i społeczne bezrobocia, prawo Okuna (związek bezrobocia ze zmianami wielkości produkcji). Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 20.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 6. Inflacja. pojęcie i pomiar inflacji, rodzaje inflacji, inflacja inercyjna, przyczyny inflacji, zależność między bezrobociem i inflacją - krzywa Phillipsa. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 20.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 7. Polityka pieniężna. Bank Centralny. rodzaje pieniądza, funkcje pieniądza, podaż pieniądza, system bankowy – proces kreacji pieniądza przez banki, funkcje Banku Centralnego, cele i narzędzia Banku Centralnego, oddziaływanie Banku Centralnego na gospodarkę, równowaga na rynku pieniężnym. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 25.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. 8. Polityka fiskalna. Budżet. podatki, wydatki państwa, dochody państwa, podatki a funkcja konsumpcji, wydatki państwa, a popyt globalny, mnożniki podatków i wydatków, budżet – podstawowe pojęcia, oddziaływanie polityki pieniężnej i fiskalnej na gospodarkę. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 25.05.2020 na adres mailowy grupy studentów. Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. P.A. Samuelson, W.D. Nordhaus, Ekonomia, Tom 1 i 2., PWN, Warszawa 2012. 2. M. Rekowski, Wprowadzenie do mikroekonomii, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2011. 3, R. Milewski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca 1. H.R. Warian, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 1999. 2. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 godzin, opracowanie pisemne zleconego tematu - 10 godzin, opracowanie problemów do dyskusji na kolejne tematy zajęć - 10 godzin, przygotowanie do egzaminu - 10 godzin. Razem: 60 godzin - 2 punkty ECTS W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu. Kontakt telefoniczny: 608 521 557 Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: - na oceny 3 (gdy praca jest oceniona na 3) i 3,5 (gdy praca jest oceniona na co najmniej 4) - opracowanie pisemne zleconego tematu; - na oceny 4, 4,5 i 5 dodatkowo odpowiedzi na pytania w formie online , lub telefoniczne podczas obustronnego, bezpośredniego kontaktu. Tematy zlecone do opracowania, stanowiące podstawę do zaliczenia przedmiotu, muszą być opracowane na co najmniej ocenę dostateczną (3). Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom poczta elektroniczną każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2.Odpowiedzi pocztą elektroniczną na zapytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci tekstowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.