Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2F-DEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Demografia społeczna
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla III r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Demografia jako nauka i jej związek z innymi naukami ze szczególnym uwzględnieniem socjologii

2. Źródła danych demograficznych (w tym: NSP)

3. Metody analizy demograficznej

4. Ruch naturalny i reprodukcja. Koncepcje przejść demograficznych

5. Ludność Polski, Europy i świata. Prognozy demograficzne

6. Procesy społeczno-demograficzne: migracje, urbanizacja, starzenie społeczeństw

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę o demografii jako nauce i jej miejscu w systemie nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem powiązań demografii z socjologią

Student/ka zna elementarną terminologię z zakresu demografii, np. ruch naturalny ludności, reprodukcja ludności, kohorta, piramida demograficzna etc.

Student/ka zna sposoby pozyskiwania danych (ewidencje bieżące stanu ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, NSP) i metody analizy demograficznej (ogólne zasady budowy współczynników demograficznych i ich rodzaje, zasady standaryzacji współczynników i zasady analizy kohortowej)

Student zna podstawowe procesy ludnościowe zachodzące w skali krajowej i globalnej i ich uwarunkowania (przejścia demograficzne, demograficzne starzenie społeczeństw, urbanizacja, migracje)

Umiejętności

Student/ka umie prawidłowo interpretować dane demograficzne (np. współczynniki reprodukcji netto i brutto, rodności, płodności etc.) i posłużyć się nimi w analizie procesów ludnościowych

Student/ka potrafi wykorzystać wiedzę i dane demograficzne do przygotowania własnych opracowań - w socjologicznych analizach zjawisk i procesów społecznych, takich jak: migracje, wzorce dzietności, przemiany rodziny, przemiany stylów życia, mentalności etc

Student/ka potrafi uzupełniać nabytą wiedzę - wyszukiwać dane demograficzne w dostępnych bazach i opracowaniach

Kompetencje społeczne

Student/ka wykazuje otwartość na samodzielne wyszukiwanie dodatkowych źródeł informacji z zakresu omawianych zagadnień z wykorzystaniem danych demograficznych.

Student/ka chętnie współpracuje w grupie zadaniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Michał Dąbrowski, Danuta Duch-Krzystoszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

efekty uczenia z grupy wiedza weryfikowane są przede wszystkim poprzez test z treści wykładowych

efekty uczenia z grupy umiejętności i kompetencji przede wszystkim na ćwiczeniach (udział w dyskusjach prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje)

Pełny opis:

Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z demografią jako nauką, metodami analiz demograficznych oraz procesami ludnościowymi współczesnego świata, Europy i Polski. Poznają też demograficzne koncepcje/teorie opisujące zachodzące procesy ludnościowe.

Po ukończeniu zajęć studenci powinni wykazywać się umiejętnościami korzystania z danych źródłowych dotyczących procesów ludnościowych, a także analizy problemów i procesów społecznych warunkowanych procesami ludnościowymi. Zdobyta wiedza z zakresu demografii pozwoli im na pogłębienie socjologicznych analiz zjawisk społecznych w zakresie m. in. przemian w procesach formowania rodziny, migracji czy starzenia społeczeństw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Jerzy Z. Holzer. 2003. Demografia. Warszawa: PWE.

Marek Okólski, Agnieszka Fihel. 2012. Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marek Okólski. 2004. Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teoria w encyklopedycznym zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Rocznik demograficzny 2018. Warszawa: GUS.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład on-line wspomagany prezentacją;

ćwiczenia: prezentacje zadanych lektur, dyskusja, praca w grupach

30h godziny kontaktowe

30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu

20h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń

10h przygotowanie do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Marta Zin-Sędek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

efekty uczenia z grupy wiedza weryfikowane są przede wszystkim poprzez test z treści wykładowych (test w aplikacji Forms)

efekty uczenia z grupy umiejętności i kompetencji przede wszystkim na ćwiczeniach (udział w dyskusjach prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje)

Pełny opis:

Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z demografią jako nauką, metodami analiz demograficznych oraz procesami ludnościowymi współczesnego świata, Europy i Polski. Poznają też demograficzne koncepcje/teorie opisujące zachodzące procesy ludnościowe.

Po ukończeniu zajęć studenci powinni wykazywać się umiejętnościami korzystania z danych źródłowych dotyczących procesów ludnościowych, a także analizy problemów i procesów społecznych warunkowanych procesami ludnościowymi. Zdobyta wiedza z zakresu demografii pozwoli im na pogłębienie socjologicznych analiz zjawisk społecznych w zakresie m. in. przemian w procesach formowania rodziny, migracji czy starzenia społeczeństw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Jerzy Z. Holzer. 2003. Demografia. Warszawa: PWE.

Marek Okólski, Agnieszka Fihel. 2012. Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marek Okólski. 2004. Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teoria w encyklopedycznym zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Rocznik demograficzny 2018. Warszawa: GUS.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład on-line wspomagany prezentacją;

ćwiczenia: prezentacje zadanych lektur, dyskusja, praca w grupach

30h godziny kontaktowe

30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu

20h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń

10h przygotowanie do egzaminu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)