Demografia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-DEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demografia społeczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Demografia jako nauka i jej związek z innymi naukami ze szczególnym uwzględnieniem socjologii 2. Źródła danych demograficznych (w tym: NSP) 3. Metody analizy demograficznej 4. Ruch naturalny i reprodukcja. Koncepcje przejść demograficznych 5. Ludność Polski, Europy i świata. Prognozy demograficzne 6. Procesy społeczno-demograficzne: migracje, urbanizacja, starzenie społeczeństw |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o demografii jako nauce i jej miejscu w systemie nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem powiązań demografii z socjologią Student/ka zna elementarną terminologię z zakresu demografii, np. ruch naturalny ludności, reprodukcja ludności, kohorta, piramida demograficzna etc. Student/ka zna sposoby pozyskiwania danych (ewidencje bieżące stanu ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, NSP) i metody analizy demograficznej (ogólne zasady budowy współczynników demograficznych i ich rodzaje, zasady standaryzacji współczynników i zasady analizy kohortowej) Student zna podstawowe procesy ludnościowe zachodzące w skali krajowej i globalnej i ich uwarunkowania (przejścia demograficzne, demograficzne starzenie społeczeństw, urbanizacja, migracje) Umiejętności Student/ka umie prawidłowo interpretować dane demograficzne (np. współczynniki reprodukcji netto i brutto, rodności, płodności etc.) i posłużyć się nimi w analizie procesów ludnościowych Student/ka potrafi wykorzystać wiedzę i dane demograficzne do przygotowania własnych opracowań - w socjologicznych analizach zjawisk i procesów społecznych, takich jak: migracje, wzorce dzietności, przemiany rodziny, przemiany stylów życia, mentalności etc Student/ka potrafi uzupełniać nabytą wiedzę - wyszukiwać dane demograficzne w dostępnych bazach i opracowaniach Kompetencje społeczne Student/ka wykazuje otwartość na samodzielne wyszukiwanie dodatkowych źródeł informacji z zakresu omawianych zagadnień z wykorzystaniem danych demograficznych. Student/ka chętnie współpracuje w grupie zadaniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Michał Dąbrowski, Danuta Duch-Krzystoszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
efekty uczenia z grupy wiedza weryfikowane są przede wszystkim poprzez test z treści wykładowych efekty uczenia z grupy umiejętności i kompetencji przede wszystkim na ćwiczeniach (udział w dyskusjach prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje) |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z demografią jako nauką, metodami analiz demograficznych oraz procesami ludnościowymi współczesnego świata, Europy i Polski. Poznają też demograficzne koncepcje/teorie opisujące zachodzące procesy ludnościowe. Po ukończeniu zajęć studenci powinni wykazywać się umiejętnościami korzystania z danych źródłowych dotyczących procesów ludnościowych, a także analizy problemów i procesów społecznych warunkowanych procesami ludnościowymi. Zdobyta wiedza z zakresu demografii pozwoli im na pogłębienie socjologicznych analiz zjawisk społecznych w zakresie m. in. przemian w procesach formowania rodziny, migracji czy starzenia społeczeństw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jerzy Z. Holzer. 2003. Demografia. Warszawa: PWE. Marek Okólski, Agnieszka Fihel. 2012. Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Marek Okólski. 2004. Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teoria w encyklopedycznym zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Rocznik demograficzny 2018. Warszawa: GUS. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład on-line wspomagany prezentacją; ćwiczenia: prezentacje zadanych lektur, dyskusja, praca w grupach 30h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu 20h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń 10h przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Marta Zin-Sędek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
efekty uczenia z grupy wiedza weryfikowane są przede wszystkim poprzez test z treści wykładowych (test w aplikacji Forms) efekty uczenia z grupy umiejętności i kompetencji przede wszystkim na ćwiczeniach (udział w dyskusjach prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje) |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z demografią jako nauką, metodami analiz demograficznych oraz procesami ludnościowymi współczesnego świata, Europy i Polski. Poznają też demograficzne koncepcje/teorie opisujące zachodzące procesy ludnościowe. Po ukończeniu zajęć studenci powinni wykazywać się umiejętnościami korzystania z danych źródłowych dotyczących procesów ludnościowych, a także analizy problemów i procesów społecznych warunkowanych procesami ludnościowymi. Zdobyta wiedza z zakresu demografii pozwoli im na pogłębienie socjologicznych analiz zjawisk społecznych w zakresie m. in. przemian w procesach formowania rodziny, migracji czy starzenia społeczeństw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jerzy Z. Holzer. 2003. Demografia. Warszawa: PWE. Marek Okólski, Agnieszka Fihel. 2012. Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Marek Okólski. 2004. Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teoria w encyklopedycznym zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Rocznik demograficzny 2018. Warszawa: GUS. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład on-line wspomagany prezentacją; ćwiczenia: prezentacje zadanych lektur, dyskusja, praca w grupach 30h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu 20h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń 10h przygotowanie do egzaminu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.