Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-WWR1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie w rodzinie
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Boryszewski
Prowadzący grup: Paweł Boryszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Boryszewski
Prowadzący grup: Paweł Boryszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Boryszewski
Prowadzący grup: Paweł Boryszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacje multimedialne, dyskusja dydaktyczna

Pełny opis:

Specyfika rodziny jako środowiska wychowawczego. Wychowanie - między wiedzą a intuicją. Sposoby transmisji treści wychowawczych. Znaczenie socjalizacji pierwotnej. Uczenie ról płciowych w rodzinie. Style wychowania – konsekwencje. Rodzicielstwo jako proces – świadomość wychowawcza rodziców; małe dziecko – proces wychowania, znaczenie rozmowy; dorastające dziecko – zasady postępowania i błędy rodziców. Korzyści i koszty związane z wychowywaniem dzieci.

Rola autorytetu w procesie wychowania; przekazy rodzinne w wychowaniu. Sytuacja wychowawcza w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym. Wybrane problemy wychowania w rodzinie

Literatura:

Obowiązkowa

1. Dymara B., Korzeniowska W., Ziemski F., Dziecko w świecie tradycji. Impuls, Kraków 2002, s. 81-88; 111-120

2. Farber A., Malish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać… Media Rodziny. Poznań2001 , R. III, IV

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek (Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1991, R. II, III, VII, VIII, XI –

4. Mikicin M., Wspierać swoje dziecko. Wyd. Minerwa, Warszawa 2000, s. 72-76

5. Milewska E., Szymanowska A.(red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, cz. II

6. Obuchowska I., Drogi dorastania. WSiP, Warszawa 1996, R. XIII; IX

7. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe. GWP, Gdańsk 2005, R.3

8. Pisula E., Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wyd. UW, Warszawa 2007, s. 77097; 122-135

9. Plopa M., Psychologia rodziny. Wyd. Elbląskiej Uczelni H-E, Elbląg 2004, p. 3.3

10. Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108

11. Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. PWN, Warszawa 1986, cz. II, R.19

12. Schaffer R.H., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd. Nauk UJ, Kraków 2006, R.VI

13. Ziemska M., Postawy rodzicielskie. WP, Warszawa 2009, cz. I

Uzupełniająca

1. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić dzieciom od 2 do 16 lat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

2. Kowalska-Szymańska M., Zagrożenia procesu wychowania we współczesnej rodzinie polskiej – jakościowa analiza opinii [w] A. Michalska (red), Dylematy współczesnych rodzin. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny . UAM, Poznań 2005, T. XVI, s. 111-125

Uwagi:

Ocena wypowiedzi pisemnej

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.