Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-TUW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności wychowawczych
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze warsztatowym. Dyskusja na temat wychowania - czym jest i na czym faktycznie polega proces wychowania? Główne tendencje i najistotniejsze wyzwania w procesie wychowania w XXI wieku. Rozmowa o autorytetach. Granice w wychowaniu. System nagród i kar w procesie wychowawczym. Rola zabawy w wychowaniu dziecka i w kształtowaniu jego osobowości. Rodzice w relacji z nastolatkiem - główne problemy i najważniejsze zadania. Dziecko w przestrzeni publicznej. Dziecko w przestrzeni wirtualnej. Rola szkoły i nauczyciela w życiu dziecka. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Relacje w rodzinie a sytuacja wychowawcza dziecka.

Literatura:

1. Farber A., Malish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać… Media Rodziny. Poznań2001 , R. III, IV

2. Faber, E. Mazlich, Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek (Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1991, R. II, III, VII, VIII, XI –

4. Grzeszkiewicz B., , Dziadkowie w życiu dziecka, w: (red.) B. Bugajska, Młodość i starość . Integracja pokoleń, Wydział humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin 2010, s. 121-131

5. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić dzieciom od 2 do 16 lat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

6. Richardson R.W., Richardson L.A., Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001 s. 215-231

7. H. Renz-Polster, Zrozumieć dziecko. Media Rodzina, Poznań 2012,

8. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej 2007,

9. Sikorska M., Nowy ojciec, nowa matka, nowe dziecko. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 255-283

10. Sokołowski M. (red) Edukacja medialna: nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Kastalia, Olsztyn 2004

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji przez studenta, przygotowanie i analiza polecanych przez osobę prowadzącą zagadnień

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)