Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Trening umiejętności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-TUW1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności wychowawczych
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze warsztatowym. Dyskusja na temat wychowania - czym jest i na czym faktycznie polega proces wychowania? Główne tendencje i najistotniejsze wyzwania w procesie wychowania w XXI wieku. Rozmowa o autorytetach. Granice w wychowaniu. System nagród i kar w procesie wychowawczym. Rola zabawy w wychowaniu dziecka i w kształtowaniu jego osobowości. Rodzice w relacji z nastolatkiem - główne problemy i najważniejsze zadania. Dziecko w przestrzeni publicznej. Dziecko w przestrzeni wirtualnej. Rola szkoły i nauczyciela w życiu dziecka. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Relacje w rodzinie a sytuacja wychowawcza dziecka.

Literatura:

1. Farber A., Malish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać… Media Rodziny. Poznań2001 , R. III, IV

2. Faber, E. Mazlich, Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek (Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1991, R. II, III, VII, VIII, XI –

4. Grzeszkiewicz B., , Dziadkowie w życiu dziecka, w: (red.) B. Bugajska, Młodość i starość . Integracja pokoleń, Wydział humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin 2010, s. 121-131

5. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić dzieciom od 2 do 16 lat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

6. Richardson R.W., Richardson L.A., Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001 s. 215-231

7. H. Renz-Polster, Zrozumieć dziecko. Media Rodzina, Poznań 2012,

8. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej 2007,

9. Sikorska M., Nowy ojciec, nowa matka, nowe dziecko. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 255-283

10. Sokołowski M. (red) Edukacja medialna: nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Kastalia, Olsztyn 2004

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji przez studenta, przygotowanie i analiza polecanych przez osobę prowadzącą zagadnień

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska, Ewa Wyrwich-Hejduk
Prowadzący grup: Anna Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia o charakterze warsztatowym. Dyskusja na temat wychowania - czym jest i na czym faktycznie polega proces wychowania? Główne tendencje i najistotniejsze wyzwania w procesie wychowania w XXI wieku. Rozmowa o autorytetach. Granice w wychowaniu. System nagród i kar w procesie wychowawczym. Rola zabawy w wychowaniu dziecka i w kształtowaniu jego osobowości. Rodzice w relacji z nastolatkiem - główne problemy i najważniejsze zadania. Dziecko w przestrzeni publicznej. Dziecko w przestrzeni wirtualnej. Rola szkoły i nauczyciela w życiu dziecka. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Relacje w rodzinie a sytuacja wychowawcza dziecka

Literatura:

1. Farber A., Malish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać… Media Rodziny. Poznań2001 , R. III, IV

2. Faber, E. Mazlich, Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek (Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1991, R. II, III, VII, VIII, XI –

4. Grzeszkiewicz B., , Dziadkowie w życiu dziecka, w: (red.) B. Bugajska, Młodość i starość . Integracja pokoleń, Wydział humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin 2010, s. 121-131

5. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić dzieciom od 2 do 16 lat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

6. Richardson R.W., Richardson L.A., Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001 s. 215-231

7. H. Renz-Polster, Zrozumieć dziecko. Media Rodzina, Poznań 2012,

8. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej 2007,

9. Sikorska M., Nowy ojciec, nowa matka, nowe dziecko. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 255-283

10. Sokołowski M. (red) Edukacja medialna: nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Kastalia, Olsztyn 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Wyrwich-Hejduk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.