Trening umiejętności wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-TUW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening umiejętności wychowawczych |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym. Dyskusja na temat wychowania - czym jest i na czym faktycznie polega proces wychowania? Główne tendencje i najistotniejsze wyzwania w procesie wychowania w XXI wieku. Rozmowa o autorytetach. Granice w wychowaniu. System nagród i kar w procesie wychowawczym. Rola zabawy w wychowaniu dziecka i w kształtowaniu jego osobowości. Rodzice w relacji z nastolatkiem - główne problemy i najważniejsze zadania. Dziecko w przestrzeni publicznej. Dziecko w przestrzeni wirtualnej. Rola szkoły i nauczyciela w życiu dziecka. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Relacje w rodzinie a sytuacja wychowawcza dziecka. |
Literatura: |
1. Farber A., Malish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać… Media Rodziny. Poznań2001 , R. III, IV 2. Faber, E. Mazlich, Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek (Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1991, R. II, III, VII, VIII, XI – 4. Grzeszkiewicz B., , Dziadkowie w życiu dziecka, w: (red.) B. Bugajska, Młodość i starość . Integracja pokoleń, Wydział humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin 2010, s. 121-131 5. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić dzieciom od 2 do 16 lat. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 6. Richardson R.W., Richardson L.A., Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001 s. 215-231 7. H. Renz-Polster, Zrozumieć dziecko. Media Rodzina, Poznań 2012, 8. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej 2007, 9. Sikorska M., Nowy ojciec, nowa matka, nowe dziecko. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 255-283 10. Sokołowski M. (red) Edukacja medialna: nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Kastalia, Olsztyn 2004 |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji przez studenta, przygotowanie i analiza polecanych przez osobę prowadzącą zagadnień |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.