Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Superwizja w zawodach pomocowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-SWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Superwizja w zawodach pomocowych
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych?

2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji

3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji

4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych

5. Kwestie etyczne superwizji

6. Formy organizacji superwizji

Pełny opis:

1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach społecznych?

– Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja

– Europejski kontekst rozwoju superwizji

– Definiowanie superwizji pracy socjalnej

– Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej

– Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce

– Komu służy superwizja?

– Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej

2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji

– Co to jest problem?

– Procedura rozwiązywania problemów

– Heurystyki rozwiązywania problemów

3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji

– Definicja pojęcia

– Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się

– Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się

4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych

– Rozumienie pojęcia konfliktu

– Plusy i minusy konfliktów

– Konflikty interpersonalne

– Superwizja w sytuacjach konfliktowych

5. Kwestie etyczne w superwizji

6. Formy organizacji superwizji

– Sesja superwizyjna

– Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce

Literatura:

L. obowiążkowa:

- Henderson P. i in., Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014

- Henzler M., doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011

- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

- Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011..

- Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007..

L. uzupełniająca:

- Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.

- Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.

- Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.

Umiejętności

Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim.

Kompetencje

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.

Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda: Test pisemny rozumienia operacyjnych pojęć superwizji

Kryterium: poprawność rozumienia powyższych pojęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)