Podstawy diagnozy środowiskowej i rodzinnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnozy środowiskowej i rodzinnej |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, etapach rozwoju rodziny i jednostki w rodzinie, rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturalnych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Zna metodologię badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej. Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnejWie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Umiejętności Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie. Kompetencje Zachowuje otwartość na rozwiązywanie konfliktów na drodze mediacji i negocjacji. Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach społecznych oraz w pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki, Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi postępowania diagnostycznego oraz przygotowanie do etycznego i metodologicznego badania diagnostycznego. Efekty kształcenia: a) w zakresie wiedzy: Posiada wiedzę na temat interpretowania wyników badań dotyczących diagnozy środowiskowej i rodzinnej. Zna podstawowe pojęcia i zasady związane z procesem diagnozy. Wie, jak łączyć elementy poszczególnych metod w zakresie odpowiadającym sytuacji osoby i rodziny. Zna zakresy ingerencji w osobiste życie klienta. b) w zakresie umiejętności: Potrafi formułować diagnozę socjalną i plan działań pomocowych w odniesieniu do rodziny. Umie opracowywać rozwiązania na potrzeby swoich klientów. Potrafi sporządzić studium rodziny, prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem metod diagnostycznych. Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu. c) w zakresie kompetencji społecznych: Postępuje zgodnie z kodeksem etycznym. Bierze aktywny udział w działaniach podejmowanych przez grupę. Posiada zdolność nawiązywania kontaktu i utrzymywania go, reaguje w sposób wspierający w emocjonalnie drażliwych lub kryzysowych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie podstawowych pojęć dla przedmiotu. II. Diagnoza – ogólne założenia, rodzaje diagnoz i ich specyfika. III. Ogólne zasady postępowania diagnostycznego. Etyczny, merytoryczny i osobowościowy profesjonalizm diagnosty. 3.1. Profesjonalizm relacji. Relacyjne kompetencje merytoryczne i osobiste. 3.2. Etyka zbierania i interpretowania danych oraz przekazywania wyników badania. 3.3. Zasady postępowania diagnostycznego. IV. Interakcyjny charakter rozmowy. Relacja i kontakt diagnostyczny. 4.1. Kompetencje interpersonalne diagnosty. 4.2. Postawa klienta wobec badania. 4.3. Pojęcie i cechy kontaktu diagnostycznego (Nawiązanie kontaktu. Zasady i strategie podtrzymania kontaktu. Trudności w kontakcie. Opór badanego jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym. V. Taktyka rozmowy. Podstawowe interwencje i formy zadawania pytań. 5.1. Przebieg rozmowy. 5.2. Formy zadawania pytań. 5.3. Inne interwencje służące zwiększeniu dostępności i jakości informacji. 5.4. Zachowanie niewerbalne jako źródło danych diagnostycznych. 5.5. Błędy popełniane przez diagnostę. 5.6. Podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie diagnostycznym : rozmowa, wywiad - konstrukcja pytań. VI. Środowisko rodzinne jako przedmiot diagnozy – podstawowe zasady poznawania rodziny. 6.1. Specyfika diagnozy rodziny. 6.2. Obszary analizy sytuacji rodzinnej. 6.3. Techniki diagnostyczne. 6.4. Projektowanie i ewaluacja zmian w środowisku rodzinnym. ĆWICZENIA 1. Wprowadzanie do tematyki zajęć. 2. Diagnoza i diagnozowanie w polityce społecznej i pracy socjalnej. 3. Diagnozowanie potencjału środowiskowego i rozwojowego oraz zasobów i problemów społecznych w polskich regionach 4. Diagnozowanie i kalkulowanie „kosztów zaniechania” w pomocy społecznej 5. Diagnozowanie problemów związanych ze zróżnicowaniem społecznym 6. Diagnozowanie problemów współczesnej rodziny 7. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny 8. Diagnozowanie zasobów i możliwości rodziny 9. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny 10. Znaczenie diagnozy w tworzeniu indywidualnych ścieżek rozwoju 11. Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej 12. Znaczenie ewaluacji w badaniach diagnostycznych 13. Diagnozowanie rozwoju społecznego w różnych skalach i na tle strategii rozwoju gospodarczego |
|
Literatura: |
Banaszak S., Śmietańska J., Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019. Grudziewska E., Sędzicki M., Praktyka pracy socjalnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. Filipiak M., Paluchowski W.J., Zalewski B., Tarnowska M., Diagnoza psychologiczna: kompetencje i Standardy. Wydawnictwo PTP, Warszawa 2015. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2006. Lipowicz E., Praca socjalna z rodziną. Diagnoza, projektowanie, zmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014. Strategia Europa 2020 https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_pl Milenijne Cele Rozwoju http://www.polskapomoc.gov.pl/Milenijne,cele,rozwoju,53.html Wskaźniki zrównoważonego rozwoju https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/Wskazniki_SDI.pdf Szatur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej, Wydawnictwo APRA, Warszawa 2005. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, WAiP, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metody podaniowe, - metody problemowe, - metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach; - aktywność i przygotowanie do zajęć - praca indywidualna i praca w grupie - kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi postępowania diagnostycznego oraz przygotowanie do etycznego i metodologicznego badania diagnostycznego. Efekty kształcenia: a) w zakresie wiedzy: Posiada wiedzę na temat interpretowania wyników badań dotyczących diagnozy środowiskowej i rodzinnej. Zna podstawowe pojęcia i zasady związane z procesem diagnozy. Wie, jak łączyć elementy poszczególnych metod w zakresie odpowiadającym sytuacji osoby i rodziny. Zna zakresy ingerencji w osobiste życie klienta. b) w zakresie umiejętności: Potrafi formułować diagnozę socjalną i plan działań pomocowych w odniesieniu do rodziny. Umie opracowywać rozwiązania na potrzeby swoich klientów. Potrafi sporządzić studium rodziny, prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem metod diagnostycznych. Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu. c) w zakresie kompetencji społecznych: Postępuje zgodnie z kodeksem etycznym. Bierze aktywny udział w działaniach podejmowanych przez grupę. Posiada zdolność nawiązywania kontaktu i utrzymywania go, reaguje w sposób wspierający w emocjonalnie drażliwych lub kryzysowych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie podstawowych pojęć dla przedmiotu. II. Diagnoza – ogólne założenia, rodzaje diagnoz i ich specyfika. III. Ogólne zasady postępowania diagnostycznego. Etyczny, merytoryczny i osobowościowy profesjonalizm diagnosty. 3.1. Profesjonalizm relacji. Relacyjne kompetencje merytoryczne i osobiste. 3.2. Etyka zbierania i interpretowania danych oraz przekazywania wyników badania. 3.3. Zasady postępowania diagnostycznego. IV. Interakcyjny charakter rozmowy. Relacja i kontakt diagnostyczny. 4.1. Kompetencje interpersonalne diagnosty. 4.2. Postawa klienta wobec badania. 4.3. Pojęcie i cechy kontaktu diagnostycznego (Nawiązanie kontaktu. Zasady i strategie podtrzymania kontaktu. Trudności w kontakcie. Opór badanego jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym. V. Środowisko rodzinne jako przedmiot diagnozy – podstawowe zasady poznawania rodziny. 5.1. Specyfika diagnozy rodziny. 5.2. Obszary analizy sytuacji rodzinnej. 5.3. Techniki diagnostyczne. 5.4. Projektowanie i ewaluacja zmian w środowisku rodzinnym. ĆWICZENIA 1. Wprowadzanie do tematyki zajęć. 2. Diagnoza i diagnozowanie w polityce społecznej i pracy socjalnej. 3. Diagnozowanie potencjału środowiskowego i rozwojowego. 6. Diagnozowanie problemów współczesnej rodziny 7. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Diagnozowanie zasobów i możliwości rodziny. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny 8. Diagnozowanie rozwoju społecznego w różnych skalach i na tle strategii rozwoju gospodarczego |
|
Literatura: |
Banaszak S., Śmietańska J., Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019. Grudziewska E., Sędzicki M., Praktyka pracy socjalnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. Filipiak M., Paluchowski W.J., Zalewski B., Tarnowska M., Diagnoza psychologiczna: kompetencje i Standardy. Wydawnictwo PTP, Warszawa 2015. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2006. Lipowicz E., Praca socjalna z rodziną. Diagnoza, projektowanie, zmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014. Strategia Europa 2020 https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_pl Milenijne Cele Rozwoju http://www.polskapomoc.gov.pl/Milenijne,cele,rozwoju,53.html Wskaźniki zrównoważonego rozwoju https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/Wskazniki_SDI.pdf |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metody podaniowe, - metody problemowe, - metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach; - aktywność i przygotowanie do zajęć - praca indywidualna i praca w grupie - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.