Praca socjalna z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z rodziną |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach FORMA ZALICZENIA - kolokwium pisemne |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: ćwiczenia 1. Wprowadzenie – Rodzina jako wartość. Cele, role, zadania, funkcje rodziny. Rodzina w okresie przemian. Dysfunkcjonalność rodziny. Ogólne zasady pracy socjalnej z rodziną. Etyczne aspekty poczynań opiekuńczo – wspierających wobec rodziny Praca socjalna z rodziną w obszarze pomocy społecznej 2. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym w latach 1989-2015 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego (priorytety i zasady wg których jest budowany nowy system wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem) Praca socjalna z dzieckiem oraz z jego rodziną (dziecko umieszczone w placówce opiekuńczo – wychowawczej) 3. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego - piecza zastępcza rodzinna. Rola pracowników socjalnych w organizacji i funkcjonowaniu rodzinnych form opieki zastępczej 4. Ubóstwo rodzin i dzieci jako kwestia społeczna – wyzwaniem dla polityki społecznej, pomocy społecznej. Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej Rola i zadania współpracy międzysystemowej w zakresie wsparcia rodziny w sferze opiekuńczo-wychowawczej 5. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka. Zwiększenie intensywności pracy socjalnej 6. Praca socjalna z rodziną – wybrane (nowe) podejścia, metody i techniki 7. Bariery rozwoju pracy socjalnej w pomocy społecznej w perspektywie systemowej. Przykład pracy socjalnej z rodziną Pracownicy socjalni: pomiędzy instytucją pomocy społecznej a środowiskiem Praca socjalna z rodziną w pomocy społecznej – skuteczny czy pozorny instrument przeciwdziałania wykluczeniu rodzin korzystających z pomocy społecznej? |
Literatura: |
Literatura polecana: • Kwak A.; Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian; W: Życie rodzinne – uwarunkowania makro i mikrostrukturalne, red. nauk. Tyszka Zb.; Poznań 2003. • Marzec-Holka K., Współczesne dylematy „dobra wspólnego” a problem wykluczenia społecznego w racy socjalnej i polityce społecznej; [w:] Praca socjalna i polityka społeczna, red. Marzec-Holka; Rutkowska A; Joachimowska M., Bydgoszcz 2008. • Przeperski J., Konferencja grupy rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną. Akapit. Toruń 2015. • Racław M., Ludzie instytucji i ludzie w instytucji. Pracownicy socjalni o swojej pracy. [w:] Pracownicy socjalni: pomiędzy instytucją pomocy społecznej a środowiskiem lokalnym, Raport pod red. M. Dutkiewicz, Warszawa 2011 • Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi, opracowanie zbiorowe w ramach Projektu 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/SPS_RzD2601.pdf - • Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. CZĘŚĆ I. Praca socjalna z osobą lub rodziną. Str. 10-49. Kadela K., Kowalczyk J., WRZOS, Grudzień 2013, http://wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Standardy%20pracy%20socjalnej.%20Rekomendacje%20metodyczne%20i%20organizacyje.pdf • Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, (Dz. U. z 2015 r. poz. 163 z późn. zm.). • Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. nr 149, poz. 887) • Żukiewicz A., Praca socjalna w ośrodku pomocy społecznej – na przykładzie MOPS Kraków, red. nauk. A. Żukiewicz, Toruń 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych. Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi). Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami. Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Umiejętności Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium w formie pisemnej. Przy końcowej ocenie brana jest pod uwagę aktywność oraz obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.